پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شمشیربند: مشکل زباله ساری به‌ راحتی حل نمی‌شود

0

پایگاه خبری چهاردانگه، فصل بهار زیباترین فصل‌ها است، رنگ زرد جای خود را به رنگ سبز می‌دهد و سرما کم کم رخت بر می‌بندد که بهار را در طبیعت می‌توان به وضوح یافت ایام نوروز فرصتی برای گشت‌وگذار در طبیعت و خلوت کردن با بهار است.

مردم مازندران نیز از شهرهای دور و نزدیک به روستاها و محل‌ها و جنگل و دشت رفته و با طبیعت آشتی می‌کنند، مشاهده شکوفه‌های بهاری، درختانی ملون از رنگ‌های سبز و زرد و گل‌هایی که از زمین روییدند همه و همه رسیدن بهار را نوید می‌دهند.

بهار فرصتی برای تازگی و نو شدن و ایجاد و تغییر در این فرصت کم در زندگی که سال‌ها با سرعت از پی هم می‌گذرند.
مازندران به‌عنوان سرسبزترین استان کشور در قسمت شمالی نقشه ایران قرار داشته و شهر ساری به‌عنوان مرکز آن پوشیده از جنگل‌های سرسبز و زیبا است.

همه ساله در ایام نوروز مسافران زیادی به این استان سفر کرده تا از این طبیعت خدادادی بهره‌مند شوند، بحث تولید و ایجاد زباله یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که سایه بر چشم‌انداز زیبای مازندران افکنده است.

رهاسازی زباله در سطح شهر و بیرون از شهر چهره زیبای طبیعت مازندران را در هم می‌ریزد و رفته رفته سرسبزترین استان کشور را به سیاه‌ترین استان تبدیل خواهد کرد، آری این همان واقعیت غیرقابل انکاری است که با بی‌توجهی‌های پی در پی به مرور زمان محقق خواهد شد.

*زباله؛ اساسی‌ترین مشکل مازندران

عضو شورای شهر ساری در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بحث زباله یکی از مهم‌ترین مشکلات کشورهای در حال پیشرفت است که از آن به‌عنوان طلای سیاه نیز یاد می‌کنند.

علیجان شمشیربند یادآور شد: کشور ما هم یکی از کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود که با سیستم مدیریتی توانستیم بخش کوچکی از مشکلات مربوط به زباله را البته به‌صورت منطقه‌ای یا محلی حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مازندران از زیباترین و پرتراکم‌ترین استان‌های کشور به‌شمار می‌رود، زباله یکی از اساسی‌ترین مشکلات استان محسوب می‌شود و شهرستان ساری به‌عنوان مرکز این استان نیز مشکلات عدیده‌ای در بحث وجود و دفع زباله دارد به‌ویژه در ایام نوروز که مسافران  از این شهر عبور می‌کنند کار را برای مدیریت شهری سخت‌تر می‌کنند.

عضو شورای شهر ساری به انجام طرح‌های بومی در رابطه با جمع‌آوری زباله اشاره کرد و گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا به مقصد مدتی است کا برای شهروندان تعریف شده و کیوسک جمع‌آوری آن در سطح شهر مستقر شده‌اند که نمی‌توانیم بگوییم فرهنگ انجام آن به‌طور کامل برای عموم جا افتاده ولی پیشرفت‌های خوبی در این خصوص حاصل شده؛ به طوری که اگر در روز نخست میزان زباله تفکیکی در سطح شهر 50 یا 100 کیلو بوده اخیراً این میزان به روزی 30 تا 35 تن رسیده است.

*مشکل شهرستان ساری در بحث زباله به این راحتی‌ها حل نمی‌شود

شمشیربند با بیان اینکه مشکل شهرستان ساری در بحث زباله به این راحتی‌ها حل نمی‌شود، افزود: با توجه به انتقال بخش زیادی از زباله‌های شهرستان ساری به حوالی روستای پشتکوه بخش چهاردانگه ساری که مشکلات عدیده‌ای از قبیل از بین بردن گونه‌های گیاهی و جانوری و ایجاد فضا و بوی نامطبوع در منطقه و غیره ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: در ابتدای امر از سوی مسؤولان و دست‌اندرکاران امر کم تحرکی اعمال شده ولی اخیرا اقدامات خوبی صورت گرفته تا جایی که در بخش شهری نیروگاهی به نام نیروگاه زباله‌سوز با اختصاص بیش از 100 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که قراردادهای لازم منعقد شد و کار در حال اجرا است.

عضو شورای شهر ساری افزود: چند سالی است که پروژه در حال انجام کار است و بخشی از تجهیزات روی کار آمده و بخش کمی از آن با توجه به اوضاع بد اقتصادی در سطح کشور محقق نشده ولی امیدواریم به زودی کار به اتمام برسد و نیروگاه زباله سوز شهرستان ساری افتتاح شود.

شمشیربند خاطرنشان کرد: توصیه من به مسافران نوروزی این است که پا به پای مردم شهر تفکیک زباله را انجام داده و همکاری‌های لازم را با مدیریت شهری داشته باشند و شهر را وجود زباله‌های ناخوداگاه و تولیدی پاک کنند تا به‌خوبی بتوانند از موهبت‌های الهی چون جنگل و دریا و رودخانه و غیره بهره‌مند شوند و  هنگام بازگشت در کنار جمع کردن وسایل زباله‌ها را هم جمع کرده و جا نگذراند و در جای خود قرار دهند همان‌گونه که از قبل از ورودشان زباله‌ای وجود نداشت.

وی با درخواست از مسؤولان و مدیریت شهری در مورد اینکه دولت مبلغ باقیمانده بودجه و اعتبار نیروگاه زباله‌سوز را بپردازد تا از شرمندگی مردم منطقه پشتکوه بخش چهاردانگه که با سکوت‌شان در حل مشکلات شریک شدند دربیاییم و از سکوت‌شان در اسرع وقت بهترین استفاده را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.