پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت توجه به گردشگری رودخانه‌ای در مازندران

0

یک استاد دانشکده گردشگری در مازندران گفت: در پیک دوم سفرهای نوروزی معرفی نقاط دیدنی و کمتردیده شده در مازندران بسیار برای جذب گردشگران حائز اهمیت است.

زهرا میرزایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به  گردشگری رودخانه‌ای و معرفی شیرین رود از توابع شهرستان ساری به عنوان یکی از جاذبه های بکر گردشگری اظهار کرد: منطقه تفریحی گردشگری شیرین رود در استان مازندران و در شهرستان ساری، بخش دودانگه و روستای خرم آباد واقع شده و راه دسترسی به آن آسفالت و فاصله آن تا مرکز بخش دودانگه 12 کیلومتراست.

استاد دانشکده گردشگری خاطرنشان کرد: شیرین رود به عنوان یکی از سرچشمه های رودخانه تجن بوده و فاصله آن تا ساری حدود 75 کیلومتر است؛ آب این رودخانه از رشته کوه های البرز مرکزی و خط الراس خرونرو که به عنوان آلپ ایران نیز شناخته می شود، سرچشمه می گیرد.

میرزایی افزود: حضور در مناطق بکر و بسیار دیدنی و صعود به سرچشمه این رود بسیار جذاب است زیرا کمترکسی در آن پا نهاده و عبور در بسیاری از نقاط آن تنها با عبور از آب میسر است. آب این رود بسیار خنک و دمایی حدود 10 تا 15 درجه بالای صفر را دارد که شنا در آن بسیار جذاب و آرام بخش خواهد بود.

این استاد دانشکده گردشگری در مورد راه های دسترسی به شیرین رود گفت: ساری، جاده دودانگه، سد سلیمان تنگه، فریم شهر، روستای علی آباد، روستای خرم آباد، رودخانه شیرین رود یکی از مسیرهای آن و مسیر شهرستان سوادکوه، جاده جنب پمپ بنزین شهر پل سفید(جاده دودانگه) ، سد فریم صحرا، فریم شهر، روستای علی آباد، روستای خرم آباد یکی دیگر از راه های دسترسی به شیرین رود است.

میرزایی تصریح کرد: پر آب ترین رودخانه بخش دودانگه، شیرین رود است که از دامنه شمالی رشته کوههای البرز سرچشمه می گیرد؛ این رودخانه پس از سیراب کردن شالیزارهای تعدادی از روستاهای دودانگه با پیمودن مسافتی به دریاچه سد سلیمان تنگه می ریزد.

وی گفت: آب رودخانه به دلیل این که از دل جنگل های به هم تنیده راش ، انجیلی و ممرز عبور می کند و نور آفتاب به آن نمی تابد بسیار سرد بوده و مناسب ترین ماه های سال برای شنا در این رودخانه تیر و مرداد است. همچنین در یک کیلومتری این منطقه توریستی آبشارهای کوچکی قرار دارد ولی آبشارهای اصلی که از دل کوه بیرون می زنند و سرچشمه اصلی رود را تشکیل می دهند در منطقه “اوبن” واقع شده اند که فاصله زیادی با مجتمع تفریحی داشته و تمامی این ها این منطقه را خاص و بسیار جذاب کرده است.

این استاد دانشکده گردشگری یادآور شد: وجود ماهی قزل آلای خال قرمز در این منطقه از ویژگی های مهم این رودخانه بوده اما صید ماهی در این رودخانه ممنوع است.

وی افزود: اهمیت به گردشگری رودخانه ای بسیار در جذب گردشگر اهمیت دارد ؛متاسفانه رودخانه های بسیاری در مازندران بدون استفاده از جذب گردشگر وجود دارد که تنها  راه عبوری مردم بوده و هیچ فعالیتی برای رونق گردشگری در آن نقطه انجام نشده است.

میرزایی یادآورشد: در استان‌هایی که از حداقل میزان رودخانه ها برخوردار هستند با بهینه سازی فضای اطراف رودخانه و ایجاد امکانات رفاهی توانستند نقش بسزایی در جذب گردشگری رودخانه‌ای ایفا  کنند.

*گردشگری رودخانه ای راهی برای برای جذب گردشگر به مازندران

محمد اکبرزاده، کارشناس حوزه گردشگری در مورد جذب گردشگری رودخانه ای گفت: توسعه پایدار منابع طبیعی درتمامی پروژه‌های گردشگری  باید مدنظر قرار داده شود. اگر طرح گردشگری در رودخانه‌ها اجرا ‌شود می‌تواند گامی مهمی در جذب گردشگران است.

این کارشناس گردشگری، منطقه شیرین رود ساری را ظرفیت بالقوه گردشگری طبیعی استان عنوان کرد و افزود: زیباسازی بستر رودخانه و مهار سیلاب‌های فصلی نیز باید در نظرگرفته شود.

این استاد حوزه گردشگری ادامه داد: اجرای صحیح و کارشناسی شده پروژه‌های گردشگری نه تنها آسیبی برای محیط تلقی نمی‌شود بلکه می‌توانند ضمانتی برای حفظ منابع طبیعی برای آیندگان باشند.

اکبر زاده گفت: در طرح گردشگردی رودخانه ای علاوه بر تفریحات آبی، ایجاد دریاچه مصنوعی، مسیرهایی نیز برای پیاده ‌روی، اسب سواری، فضای بازی کودکان و زمین‌های بازی نیز تاثیرگذار است.

گفت و گو از راضیه عنایتی خبرنگار ایسنای مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.