پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۷۰ نیروگاه برق‌آبی در مازندران با مشارکت بخش خصوصی ایجاد می‌شود

0

ابراهیم یخشکی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی ، گفت: در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، لذا از همه سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا در این کار مهم مشارکت کنند.

وی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که در حال حاضر ایجاد ۷۰ نیروگاه برق آبی در مازندران به فراخوان گذاشته شده است، اضافه کرد: به دلیل شرایط جغرافیایی مازندران و سازگاری  نیروگاه برق آبی با مسائل زیست محیطی باید از ظرفیت و فرصت تولید این انرژی بهره برداری کرد.

یخکشی از برگزاری هم‌اندیشی توسعه نیروگاه های برق‌آبی کوچک و متوسط در آذر ماه سال جاری در ساری خبر داد و اظهار داشت: این همایش با حضور جمعی از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مسئول برگزار می شود تا ضمن بررسی فرصت ها و چالش های این صنعت، تجارب نیز به اشتراک گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اعلام این که پرداخت تسهیلات و خرید تضمینی انرژی برق‌آبی از سوی دولت و اهمیت اقتصادی این گونه نیروگاه ها در زمینه تولید و اشتغال مورد تاکید دولت است، گفت: امروز توان داخلی در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاهی در کشور و استفاده مضاعف از منابع آب نیز به اندازه کافی وجود دارد.

وی توضیح داد: اکنون  برای سد شهید رجایی بیش از هفت کارکرد در حوزه های مختلف از جمله تامین آب کشاورزی ،تامین آب شرب؛ پرورش ماهی ، گردشگری ، تولید انرژی برق‌آبی و همچنین کنترل سیلاب مدنظر قرار گرفته است و امسال از سه نیروگاه تجدیدپذیر در پایین دست سد رجایی بهره برداری شده است که این نیروگاه ها بر اساس نگاه اقتصاد مقاومتی و استفاده چندگانه از آب توسط بخش خصوصی ساخته می شوند.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

در حال حاضر استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان در سطح ۱۷ هزار هکتار با ظرفیت ذخیره ۳۷۰ میلیون متر مکعب است که نقش مهار آب سطحی استان را دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.