پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید حدود ۱۵هزار مگاوات برق آبی در کشور در دست مطالعه است

0

فرید استیری روز چهارشنبه در نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاه‌های برق آبی کوچک در ساری افزود که حدود یکهزار مگاوات از این میزان مربوط به اجرای پروژه های برق آبی کوچک است.

وی با اعلام این که هم اکنون توان تولید انرژی از نیروگاههای برق آبی کشور ۱۲هزار و ۸۰۰ مگاوات است، گفت که ایران در این زمینه رتبه نوزدهم جهان، ششم آسیا و دوم منطقه غرب آسیا را دارد.

استیری افزود: طی سه سال اخیر توجه ویژه ای به ایجاد نیروگاه های برق آبی کوچک شده است و در واقع وزارت نیرو دولت تدبیر و امید در تولید برق پاک با سرمایه گذاری کم، خیز بزرگی برداشته است.

وی با ذکر این نکته که  انرژی‌ برق آبی مانع انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور می شود و جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات بین المللی زیست محیطی در این مسیر گام های بزرگی را برداشته است، افزود: ۲۶.۵ درصد از مجموع انرژی مورد نیاز جهان از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود که ۱۶.۴ درصد آن به نیروگاه‌های برق آبی، ۵.۶ درصد نیروگاه‌های بادی، ۲.۲ درصد نیرگاه‌های زیست توده، ۱.۹ درصد نیروگاه‌های خورشیدی و ۰.۴ درصد به دیگر نیروگاه‌های تجدیدپذیر مربوط می شود.
مدیر مرکز مدیریت نیروگاههای برق آبی کشور سهم نیروگاه‌های برق‌آبی از مجموع ظرفیت نیروگاهی نصب شده در ایران را حدود ۱۵ درصد برآورد کرد و اظهار داشت: سهم تولید برق از نیروگاه های  کوچک برق آبی تا ۲ سال آینده جهشی خواهد بود.

وی ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور را حدود ۸۱ هزار مگاوات اعلام کرد و توضیح داد: واحدهای گازی با بیش از ۲۵ هزار مگاوات، بیشترین ظرفیت را به خود اختصاص داده‌اند.

استیری کاهش مصرف سوخت گاز برای تولید برق را مهم ترین مزیت نیروگاههای برق آبی دانست و گفت: بر این اساس میزان انرژی تولید شده نیروگاه‌های برق‌ آبی کشور در سال گذشته حدود ۱۶هزار گیگاوات ساعت بود که به‌ میزان  هفت هزار و ۶۰۰ گیگاوات ساعت آن تنها در زمستان سال گذشته تولید شد و این میزان برابر با حدود ۵۰ درصد کل انرژی تولید شده بوده است.

وی با اعلام این که  در سیلاب‌های اخیر کشور، نیروگاه‌های برق‌آبی در کاهش خروج آب از سرریز سدها و دریچه‌های تخلیه‌کننده تحتانی و سایر مجاری خروجی نقش مهمی داشتند، افزود: مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی همواره این نیروگاه ها را تحت نظر و مراقبت دارد.

تشکیل کمیته تشخیص صلاحیت سرمایه گذاران 

مدیر مرکز نیروگاه‌های برق‌آبی کشور گفت: با توجه به افزایش قابل توجه نرخ خرید تضمینی انرژی برق از نیروگاه برق آبی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ، پیش بینی می شود در تولید این انرژی پاک افزایش قابل توجهی داشته باشیم.

وی با اعلام این که فرایند سرمایه گذاری در حوزه ایجاد نیروگاه های برقی آبی آسان تر شده است و شرکت های آب منطقه ای در استان ها ظرفیت و بررسی های لازم را انجام داده اند، افزود: طبق بررسی های صورت گرفته گذر حجم آب در رودخانه های ۲۴ استان همواره تحت کنترل و رصد است و سرمایه گذاران با آگاهی کامل می توانند در این بخش ورود پیدا کنند.

وی در عین حال به تشکیل کمیته تشخیص صلاحیت سرمایه گذاران در مرکز مدیریت حوزه نیروگاه های برق آبی کشور اشاره کرد و گفت: از آن جایی که رودخانه و سدها به عنوان انفال عمومی محسوب می شوند بهره برداری از بستر و حریم رودخانه ها باید طبق قوانین و در راستای منافع عمومی صورت بگیرد.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات که به آنها مقیاس کوچک می گویند در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی صبح امروز با حضور ۳۰ شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای ۲۱ استان کشور در ساری آغاز به کار کرد.

معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.

از آن جایی که  در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدید پذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی اعلام شده است.

  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.