پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

2 نیروگاه مقیاس کوچک برق در مازندران آماده بهره‌برداری شد

0

حسین افضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ساخت ۲ نیروگاه اکنون تمام شده و منتظر بهره برداری هستیم و یک نیروگاه دیگر هم در حال تکمیل است.

وی توضیح داد : نیروگاههای آماده بهره برداری یکی در شهرک صنعتی رجه بابل و دیگری در بابلسر است که زمان بهره برداری در مجموع ۵۸ مگاوات انرژی برق وارد مدار می کنند .

مدیرعامل برق منطقه مازندران و گلستان گفت: نیروگاه بابل توسط سرمایه گذار داخلی و با هزینه ۲ هزار میلیارد ریالی ساخته شده است که ۱۴ میلیون دلار آن تسهیلات دولتی برای خرید تجهیزات بوده است.

وی افزود : نیروگاه بابلسر نیز توسط سرمایه گذاری چینی و با حجم سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی و تماما از محل آورده خود سرمایه گذار ساخته شده است.

افضلی همچنین از بهره برداری نیروگاه ۲۵ مگاواتی چمستان نور تا پایان سال خبر داد و گفت که این نیروگاه نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و با هزینه حدود یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی در حال ساخت است که پیش بینی می کنیم قبل آغاز سال جدید وارد مدار شود.

وی افزود: با افتتاح این سه نیروگاه برق ، انرژی مورد نیاز ۳۰ هزار خانوار و بیش از ۱۲۰ هزار نفر تامین می شود.

افضلی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون حدود ۲۰ مگاوات انرژی برق نیروگاه های مقیاس کوچک بخش خصوصی در این منطقه وارد مدار شد ، گفت: برنامه ما این است که امسال بخش خصوصی بتواند ۱۰۳ مگاوات انرژی برق وارد مدار کند.

مازندران به خاطر جریان داشتن ۱۲۰ رشته رودخانه به طول بیش از پنج هزار کیلومتر در آن، مسعتدترین استان برای ایجاد نیروگاههای مقیاس کوچک جهت تامین برق مورد نیاز است.

بر اساس گزارش های رسمی ، هم اکنون ۴۵۴ مگاوات ظرفیت برق‌آبی کوچک در مازندران وجود دارد که آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

نیروگاههای مقیاس کوچک تنها در نیروگاههای برق آبی خلاصه نمی شود بلکه دارای انواع دیگری مانند نیروگاههای خورشیدی ، بادی و گازی است.

استان مازندران دارای حدود ۲ میلیون مشترک است که پیک مصرف برق استان را به حدود سه هزار و ۲۵۰ مگاوات می رساند و حدود ۷۰ درصد مصرف کنندگان برق مازندران نیز خانگی هستند.

همچنین بر اساس گزارش‌های رسمی توان تولیدی برق مازندران حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات است که حدود ۵۵۰ مگاوات از این توسط بخش خصوصی و نیروگاه های کوچک مقیاس تولید و تامین می شود.

سرمایه گذاری مطمئن دربخش تولید انرژی

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان تولید برق در مقیاس کوچ را سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا توصیف کرد که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با ورود جدی بخش خصوصی مواجه است . 

حسین افضلی درآمد حاصل از تولید و فروش انرژی را برای بخش خصوصی ماهیانه حدود ۱۳۰ میلیون ریال به ازای هر مگاوات اعلام کرد و افزود: به طور میانگین در کمتر از سه سال معمولا این نیروگاه ها علاوه بر تامین هزینه های احداث به سودآوری می رسند. 

وی همچنین گفت: مدت بازگشت سرمایه کامل نیروگاه های کوچک مقیاس حدود چهار سال است که برای این صنعت بسیار مطلوب می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.