پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی آیت‌الله العظمی ملا عبدالله تیلکی مشهور به شریعتمدار تیلکی

آيت الله ملا عبدالله تيلكي معروف به شريعتمدار تيلكي از علماي بزرگ قرن سيزدهم هجري قمري بوده كه  در روستاي تيلك چهاردانگه ديده به جهان گشود.او از فلاسفه مشهور و از استادان مسلم علم و ادب در عصر خود بوده است. محضرش محل استفاضه علما و مراجع تقليد و همه مردم بوده و به ناصر المله شهرت داشته است.

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: آيت الله ملا عبدالله تيلكي معروف به شريعتمدار تيلكي از علماي بزرگ قرن سيزدهم هجري قمري بوده كه  در روستاي تيلك چهاردانگه ديده به جهان گشود.او از فلاسفه مشهور و از استادان مسلم علم و ادب در عصر خود بوده است. محضرش محل استفاضه علما و مراجع تقليد و همه مردم بوده و به ناصر المله شهرت داشته است. (نوري نظام الدين تاريخ ادبيات و فرهنگ مازندران، 1380 ، توحيد،ص 182)

از شاگردان وی عبداله بن محمد اشرفی نویسنده کتاب کشکول را میتوان نام برد که این کتاب در سال 1235 ه.ق نگارش یافته و در فهرست کتابخانه مدرسه صدر ( خاتم الانبياء ) ـ بابل موجود است كه خود از دانشوران صاحب نام است در حاشيه اغلب نوشته هاي خود ، گفتار علامه تيلكي را مورد استشهاد قرار داده است.( دانشوران ساري، حسين اسلامي ،انتشارات پژوهش هاي فرهنگي ، ساري 1379 ،ص 132)( وبسايت كنسرسيوم محتواي ملي)

از دوران اوليه زندگي او اطلاع چنداني در دست نيست او بعد از تحصيل ابتدايي در زادگاه خود ره سپار نجف اشرف شد و در آنجا تحصيل نمود تا به درجه اجتهاد رسيد.

وي از شاگردان برجسته آيت الله العظمي سيد علي طباطبايي بود. او بعد از كسب درجه اجتهاد به جهت سرپرستي مادرش كه جز او كسي را نداشت به زادگاه خود تيلك برگشت و با كار كشاورزي و دامداري ارتزاق مي كرد و هرگز از منبر براي تامين معاش خود استفاده ننمود.

ملاعبدالله در بهار و تابستان در تيلك و در پاييز وزمستان در روستاي تلوكلا اقامت داشت.بعضي معتقد ايشان بنيان گذار روستاي تلو كلا مي باشد و روستايي كه بنا نمود به ياد روستاي روستاي سابقش تيلك كلا ناميد كه در اثر گذشت زمان به تلو كلا تغيير يافت.

شهرت علمي اين عالم برجسته تا به حدي رسيد كه فتحعلي شاه قاجار به احترام او در طي فرماني كه در سال 1244 ه ق صادر كرد مردم تيلك را از پرداخت ماليات معاف كرد. .( فرزانگان مازندران،گلبرار رييسي،فرهنگ وارشاد اسلامي،1377 ، ص 141)

 يكي ديگر از ويژگي برجسته اين مجتهد دائم الانتظار بودن بود او غروب هر جمعه سوار بر اسب آماده ظهور حضرت صاحب الزمان بود.تا در ركاب مولاي خود قرار گيرد. نقل است او هميشه روزهاي پنج شنبه اسبش را زين و شمشير به كمر مي بست و منتظر ظهور حضرت حجت بود تا در ركاب آن حضرت  بجنگد.( فرزانگان مازندران،گلبرار رييسي،فرهنگ وارشاد اسلامي،1377 ، ص 140)

از اين عالم بزرگوار دو كتاب حجت الحق و توضيح المقاصد برجا مانده است كه هنوز منتشر نشده است.خانه ملا عبدالله هنوز در تيلك باقي مي باشد و هر سال تعداد زيادي به آنجا مراجعه مي كنند.( نوري نظام الدين تاريخ ادبيات و فرهنگ مازندران، 1380 ، توحيد،ص 182)

آیت الله ملا عبدالله تیلکی فرزندی نداشت.

سر انجام اين عالم وارسته در سال 1258 ه ش دعوت حق را لبيك گفت .اما در مورد محل دفن ايشان اتفاق نظر نيست؛ بعضي معتقدند ايشان را در روستاي تلو كلا در كنار مسجدي كه در كنار خانه ايشان بود دفن نمودند ولي بعضي معتقدند پيكرشان را بعد از تشيع با شكوه به مشهد مقدس انتقال دادند و در كنار اما رضا (ع) به خاك سپردند.

لازم به ذكر است بعد از فوت ايشان منزل آيت الله شريعتمدار در روستاي تلو كلا به مسجد تبديل شد و داراي كراماتي نيز مي باشد.

*بعد از انتشار مقاله معرفی آیت الله ملا عبدالله تیلکی نقل قول حجت الاسلام دیانی پیرامون محل دفن ایشان و دکتر نصرالله لطیفی پیرامون داشتن فرزند به دستم رسید که نقل آنها را می آورم.

**حجت الاسلام مجید دیانی درباره محل دفن آیت الله ملا عبدالله تیلکی معروف به شریعتمدار تیلکی چنین نقل قول می کند:

علمای محل ما نقل فرمودند وقتی‌که آیه الله شریعت مدار رحلت نمودند تمام مردم محل اعم از زن و مرد در بیت آقا جمع شدند و به عزا داری پرداختند در این زمان همسر حاج ملا تقی به نام بی بی لیلا که از اهل تِلِبُن ( تیله بن)بود و تازه زایمان کرده بود وقتی‌که زنان برگشتند دیدند بی بی لیلا کبود شده و از دنیا رفته است. جد ما ملا تقی تصمیم گرفت که جسد مطهر مرحوم شریعتمدار را به مشهد در جوار حضرت امام رضا دفن نماید و از طرفی نسبت به این سیده علاقه مند بود لذا جنازه مرحوم شریعتمدار و مرحومه بی بی را در تابوت مهر و موم کردند و هر دو جنازه را دو طرف بالای اسب گذاشتند .

مقداری که حرکت کردند به سوی خراسان جنازه بی بی لیلا سنگین بود و جنازه ملاعبداله را می‌کشید مرحوم ملا تقی فرموردند بی بی لیلا هر چند که شما زریه پیغمبر و علی و زهراء و موسی ابن جعفر صلوات الله علیهم اجمعین هستید ایشان را نکشید که بسیار ولا مقام می‌باشند و از آن ساعت به بعد تا مشهد یکسان و هم وزن به مشهد رسیدند نزدیک مشهد که رسیدند طوفان سختی شد و کاروان به مخاطره افتادند حضرت امام رضا علیه السلام به رئیس خدام آن روز در عالم رؤیا دستور فرمودند جنازه ملا عبدالله در فلان جا می‌باشد و کاروان او در معرض خطر می‌باشند، بروید شبانه آنها را بیاورید و تولیت حرم حضرت در حال مشکوکی خوابید دوباره خواب دید و در دفعه سوم آقا فرمودند مگر نگفتم برای آوردن کاروان جنازه ملا عبدالله بروید چرا نرفتید که با دستور اکید امام علیه السلام تولیت با عده ای از خدام به محل تعیین شده رفتند و کاروان را با جنازه ها آوردند و جسد ملا عبدالله را در پشت سر حضرت امام رضا(ع)دفن نمودند و جسد بی بی لیلا را جای مناسبی دفن کردند.

بنده خودم چند نفر از علماء و روحانیون مسن را دیدم که می فرمودند تحصل ما در ایام جوانی در تیلک بوده است و بعضی از اهل علم می فرمودند پدرمان در تیلک کسب علم نموده اند لذا شاید همان درسهای حوزوی که در تیلک بود منشأ توفیق اینجانب برای ساختن حوزه و کتابخانه تیلک شده است.

***اکثر مردم و نوشته هایی هم که در باره آیت الله شریعت مدار تیکی است بیان می نماید ایشان دارای فرزندی نبودند. اما آقای دکتر نصرالله لطیفی تیلکی ساکن مشهد بعد از انتشار مقاله در باره این عالم وارسته ادعا نمودند که سندی در اختیار دارد که نشان می دهد ایشان دارای پسری به نام ملا محمد علی بودند.  سند منتشر شده آقای دکتر نصرالله لطیفی آورده می شود.

سند آقای دکتر نصر الله لطیفی تیلکی

بعد از انتشار این مقاله در فضای مجازی، آقای دکتر نصرالله لطیفی ایمیلی برای نویسنده مقاله (حامد خلیلی ازنی) ارسال نمودند و گفتند که آقای شریعت مدار دارای فرزندی بودند و سندی در اختیار دارند که این موضوع را ثابت می کند. از ایشان خواستم سند را برای بنده ارسال نمایند تا در مقالات بعدی استفاده شود، اما ایشان آن را برای بنده نفرستادند و آن را در وبلاگ خود به نام «تیلک پنجره ای به بهشت» آوردند: «در مقاله ای که از آقای حامد خلیلی ازنی در اینترنت بود، دیدم همان نقل و قول عامیانه مردمی را نقل کرده بودند که ایشان فرزندی نداشت. بنده به ایشان میل زدم و گفتم که آنچه که نوشتید خلاف واقعیت است و من سندی دارم که عنوان می کند از ایشان فرزندی بنام ملا محمد علی که کتاب پدر خود ملا عبداله را وقف نموده است. زمان نوشته هم بر می گردد به سال ۱۲۷۲ هجری قمری یعنی ۱۴ سال بعد از کتابت پدر ارجمندشان ملا عبداله شریعتمدار».

52618107989031538283

صفحه آخر کتاب شریعت مدار

68177838061149952705

وقف نامه ای که ملا محمد علی برای کتاب پدر خود نوشته است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.