پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی دریاچه های مازندران + تصاویر

بزرگترین دریاچه جهان دریای مازندران می باشد. در مازندران دریاچه های بسیار زیبایی وجود دارد.

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: وجود ۳۸۰ کیلومتر نوار ساحلی، جنگل‌های بکر و رؤیایی خزری، کوهستان‌ها و دهکده‌های ییلاقی، آبشارهای زیبا و چشم‌نواز، استان مازندران را به بهشتی برای طبیعت‌گردی و نوروز گردی مبدل کرده است.

 

مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگ‌ترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه‌های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه‌ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورداستفاده علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌گیرد.

 

دریاچه ولشت

این دریاچه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی شهر کلار دشت قرار دارد .مسیر دسترسی به آن از شهر چالوس و از طریق کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز و پس از طی ۲۳ کیلومتر بعد از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از مرزن آباد یک راه آسفالته زیبا به سمت غرب از جاده اصلی جدا شده و پس از عبور از سر بالائی ها و پیچها و جنگلهای زیبای کاج به روستای کردی چال می رسد بعد از روستا راه به صورت خاکی تا کنار دریاچه ادامه می یابد. وسعت آن در حدود ۱۵۰۰۰۰ متر مربع و متوسط عمق آن ۲۰ متر و آب آن شیرین است . حجم آب آن در حدود ۳ میلیون متر مکعب بر آورده شده و به علت موقعیت ویژه مامن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان است . در تمامی فصل تابستان علاقمندان به کوهنوردی، آب و هوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویائی این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب می کنند.

 

valasht-1363877822

 

………………………………………………………………………

 

 دریاچه خضرنبی نوشهر

این دریاچه در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل در ارتفاعات روستای “نیمور” معروف به بام کجور واقع شده که علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند با عبور از مسیرهای پر پیج و خم صخره‌های سنگلاخی، این بهشت گمشده را به تماشا بنشینند. این دریاچه آرمیده در ارتفاعات بخش زیبای کجور با نامهای چون “خضر نبی، خضر رود کنار و خزررود” معروف بوده و از روزگاران گذشته تا به امروز در بین اهالی دارای تقدس مذهبی نیز است چرا که برخی از روستاییان و ریش‌سفیدان منطقه بر این باورند که روزی این دریاچه محل عبور حضرت “خضر پیامبر” بوده از این رو آن را، دریاچه خضر نبی نام نهاده‌اندقرارگرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است.

 

وسعت آن کم‌تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین است. ازآنجایی‌که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دورمانده و در محدوده حفاظت‌شده البرز مرکزی قرارگرفته است، جایگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی این ناحیه شده است.

 

۴۴۳۳۵۰_۶۵۳

 

………………………………………………………………………

 

دریاچه گل پل قائم‌شهر

این دریاچه در جنوب خاوری شهرستان قائم‌شهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم، در میان جنگل قرارگرفته و دارای دو حوضچه مجزا است، وسعت آن حدود ۵/۲ هکتار با عمق بین ۱ تا ۵ متراست که به علت شیرینی آب، به زیستگاه ماهیان و پرندگان آبزی تبدیل‌شده است. این دریاچه چشم‌اندازهای جنگلی زیبایی دارد و محوطه اُتراق مناسبی نیز در اطراف آن تعبیه‌شده است.

 

gelpel-1355020678

 

……………………………………………………………………… 

 

دریاچه ساهون

دریاچه ساهون یکی از دریاچه های زیبای شهرستان آمل در استان مازندران است که گرچه امروزه حالت مردابی پیدا کرده، اما هنوز هم مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

 

این دریاچه در دامنه‌ های جنوب شرقی قله دماوند، نزدیک روستای نوا قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا بیش از ۳۰۰۰ متر است. در گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت داشته و تا نیم قرن پیش‌ پر از آب بوده که به مرور زمان بر اثر دخالت‌ های انسانی سطح و حجم آب آن کم شده است.

 

دریاچه ساهون در حال حاضر به صورت مردابی درآمده که حواشی آن را مرغزارهای بزرگ در بر گرفته و به چراگاه ییلاقی احشام، وحوش و پرندگان تبدیل شده است. مراتع وسیع، چشم‌ اندازهای زیبای کوه‌ ها و قله دماوند همراه با جریان چشمه‌ سارهای کوچک و بزرگ، جاذبه‌ های قابل توجهی را پدید آورده‌ اند که می‌‌توانند در فصول تابستان مورد استفاده‌ علاقمندان و گردشگران قرار گیرند.

 

دریاچه-ساهون 

………………………………………………………………………

 

دریاچه استخر پشت نکا

این دریاچه در جوار روستای استخر پشت شهرستان نکا، میان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل قرار گرفته که پیرامون آن پوشیده از مزارع برنج و نیزار است. وسعت حوضچه مرکزی آن بیش از نیم هکتار و حاشیه آن در حدود ۶ هکتار است. اطراف این دریاچه محوطه‌ای برای اقامت و استقرار وجود دارد که فاقد امکانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسیر یک جاده جنگلی بسیار زیبا از شهر نکا صورت می‌گیرد.

 

دریاچه-استخر-پشت۲

 

………………………………………………………………………

 

دریاچه شورمست

این دریاچه در جنوب باختری پل سفید، به فاصله پنج کیلومتر از جاده فیروزکوه در ارتفاعات بیشه‌ای دامنه البرز مرکزی قرارگرفته است. این دریاچه دارای پنج‌متر عمق و بیش از یک هکتار وسعت دارد و آب آن نیز مناسب است.

 

شورمست دریاچه کوچکی است و مساحت آن در حدود ۱۶۰۰۰ متر مربع یعنی تقریبا برابر با دو زمین فوتبال است.گسترش این دریاچه بصورت شرقی غربی بوده و در طولانی ترین محل ۲۵۰ متر طول دارد.

 

اطراف دریاچه پوشیده از درختان تنومندی است که در بعضی جاها سر خود را در آب فرو کرده اند و ریشه در آب دارند.دور تا دور دریاچه را راه خاکی ماشین رو احاطه کرده که در بعضی جاها هم امکان پارک وسیله نقلیه وجود دارد.منطقه کنار دریاچه عمدتا از مناطق جنگلی پوشیده شده و در غرب دریاچه نیز محل زیبایی در کنار درختان سر به فلک کشیده وجود دارد.

 

shormast

 

………………………………………………………………………

 

دریاچه عباس‌آباد

این دریاچه در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرارگرفته است وبه دلیل ساخت‌وسازهایی که شاه‌عباس در اطراف آن انجام داد، به نام عباس‌آباد معروف شده است.

 

عباس‌آباد بهشهر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران

مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر که به دستور شاه‌عباس اول صفوی در سال ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ قمری ساخته و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران محسوب می‌شود، شامل دریاچه، کاخ، برج و حمام و… است که دریاچه عباس‌آباد با دارا بودن عمارتی در وسط خود از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است.

 

Abbas-abad

 

 

وسعت دریاچه عباس‌آباد بهشهر بالغ‌بر ۱۰ هکتار بوده که در مرکز آن عمارتی به ارتفاع ۱۸ متر قرارگرفته و در فصل آبگیری دریاچه به زیرآب می‌رود. گهگاه فقط سقف آن از آب بیرون می‌آید، اما در فصول کم‌آبی تمام عمارت از آب بیرون و نمایان است، اما شگفت‌انگیز آن است که این ساختمان بااینکه بیش از نیمی از سال را در زیرآب به سر می‌برد اما پس از سالهای متمادی همچنان پابرجا و استوار است.

 

نقطه تاریخی عباس‌آباد بهشهر از مکانهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و عمارت وسط آب در دریاچه عباس‌آباد این بنا که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع‌شده در اصل پایه‌ای برای کاخی بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.

 

در کنار دریاچه عباس‌آباد بهشهر، باغ بزرگ ۱۴۰ هکتاری عباس‌آباد با دارا بودن امکانات تفریحی همچون رستوران، چایخانه، نمازخانه، بازدید و اقامت از این دریاچه را راحت‌تر می‌کند. مکانیزم آبیاری که در دوره صفویه در این منطقه ایجادشده، بسیار بی‌نظیر است و یکی از شاخصه‌های ثبت این باغ در فهرست جهانی همین مکانیزم منحصربه‌فرد موجود در باغ در رابطه با چرخش آب است.

 

حجم آب استخر در فصول مختلف سال تغییر می‌کند تا حدی که در برخی از فصول، عمارت داخل استخر کاملاً به زیرآب فرورفته و در برخی زمان‌ها و در حالت کم‌آبی که عموماً فصل تابستان است کاملاً هویدا می‌شود. بااین‌حال و در کمال شگفتی باوجوداین همه تغییرات که به‌صورت متوالی تکرار می‌شود این بنا همچنان به‌طور مستحکم پابرجا مانده تا حیرت بازدیدکنندگان را برانگیزد.

 

دو برج آجری نیز در قسمت جنوب غربی باغ تاریخی عباس‌آباد به فاصله ۱۶۹ متری از آن به سمت محوطه گلباغ؛ ایستگاه توزیع آب، با قطر ۷ متر و با ارتفاع ۱۴ متر و همچنین به فاصله تقریبی ۱۸۶ متری از یکدیگر احداث‌شده‌اند.

 

………………………………………………………………………

 

دریاچه الندان( پله)

منطقه ی گردشگری الندان (پله) که از بی نظیر ترین مناطق گردشگری در ایران است، مانند یک تابلوی نقاشی می باشد. فصل بهار آن تمام مکان سبز سبز و پاییز آن مانند تابلوی نقاشی و زمستان آن پوشیده از برف و مثل مردمان این دیارسفید و پاک است. درختان سر به فلک کشیده و آبندان پله جلوه ی خاصی به این منطقه داده است.

 

آب بندان الندان (پله  که در نزدیکی روستاهای الندان و ازنی واقع شده است در دل جنگل های سر به فلک کشیده و وسیع پله قرار گرفته است. جنگل های پهن برگ با ارتفاع بسیار زیاد و آب بندان وسیع داخل آن منظره ای بی بدیلی را خلق کرده است. وسعت این آب بندان ۱۷ هکتار می باشد که در موقع بارندگی به ۳۰ هکتار نیز می رسد.

 

نزدیک ترین راه رسیدن به این آب بندان از طریق روستای ازنی می باشد . جاده تا روستای ازنی آسفالت می باشد و از آنجا تا آب بندان تقریبا فاصله یک و نیم کیلومتری دارد که آسفالت نیست.

 

راه دیگری دسترسی به این آبندان از طریق  سه راه الندان می باشد.

 

اطراف آبندان در اوایل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی های معطر و دارویی می باشد. در نزدیکی آبندان الندان (پله) درخت چه های ازگیل و ولیک وجود دارد که پذیرای مهمان خود در فصل پاییز می باشد.

 

جالب است بدانید آب این آب بندان فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می شود و هیچ رود خانه ای به سمت آن جریان ندارد. نحوه قرار گیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر اندک بارانی تمام آب های باران و برف به سمت آن جریان پیدا کند و عدم نفوذ پذیری خاک آن باعث شده است ماندگاری آب را در این آب بندان زیاد نماید.

 

در فصل زمستان محل سکونت اردک های وحشی می  باشد . سال های اخیر با رها سازی ماهی در این دریاچه کاربرد های آن افزایش پیدا کرده است.

 

در آن سوی آب بندان الندان (پله) رودخانه ای جریان دارد که آب گواری آن برای نوشیدن بسیار مناسب است ، چون از سرچشمه ی این رودخانه تا محل اتصال آن به زمین های کشاورزی هیچگونه سکونت گاه انسانی وجود ندارد تا آب آن را آلوده نماید.

 

نقل قولی جود دارد و ریش سفیدان محل آن را مطرح می نمایند آنچه کم امروز آبندان الندان (پله) را تشکیل می دهد قبلا شهر بوده که از بین رفته است.

 

اما در گذشته های نه چندان دور محل فعلی آبندان پله محل رویش گیاهی به نام گاله ( galeh ) بوده که مردم روستاهای اطراف در گذشته برای پوشش بام های خود از آن استفاده می کردند.

 

آب بندان الندان (پله) دارای امکاناتی از قبیل: دستشویی، قایق موتوری و پدالو می باشد که می تواند در ایام تعطیلات برای مسافرین محترم خاطره انگیز باشد.

 

اثر طبیعی دریاچه الندان بخش چهاردانگه ساری با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳ مورخ ۲۳ آبان ماه امسال ( ۱۳۹۴ ) در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

 4Dangeh-1-11

 

………………………………………………………………………

 

دریاچه چورت (میانشه)

 دریاچه (میانشه ) چورت در ارتفاع ۱۲۰۰ متری در عمق جنگل های انبوه چورت در فاصله ۵ کیلومتری روستای چورت واقع شده است.

 

آنچه‌ هم‌اکنون به عنوان دریاچه چورت یا همان میانشه شناخته می‌شود، یک عارضه طبیعی به نسبت جدید است. بومیان و بویژه سالمندان می‌گویند در یاچه چورت در سال ۱۳۲۰ بر اثر زمین لرزه و رانش زمین مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار داشت، بسته می‌شود و همین امر موجب شکل‌گیری این دریاچه شده است. وسعت دریاچه حدود ۵/۲ هکتار است و محلی ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می شود.

 

وقتی به دریاچه می‌رسی اولین چیزی که نگاه هر کسی  را به خود جلب می‌کند، باقیمانده تنه درختان در میان دریاچه است که سایه آن در شفافیت آب باعث عظمت دریاچه شده است.

 

متاسفانه این دریاچه فاقد امکانات گردشگری می باشد و اما حسن بزرگ آن در بکر بودن دریاچه و اطراف آن است که تا اندازه از دست درازی انسان مصون مانده است.

 

chooret-93-9-7-6

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.