پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ای زائرین اربعین حسینی قدر این زیارت را بدانید

ای زائرین کربلا زیارت شما قبول و قدر این زیارت را بدانید. آری فداکاری و ایثارگری رزمندگان دیروز که خیلی ها به فیض شهادت نائل گشتند به ما پیام دادند که ما رفتیم تا راه کربلا شود.

0

 

آری امروز شعارهای رزمندگان اسلام، شهدای مظلوم هشت سال دفاع جانانه جواب داده است. رزمندگانی که در هشت سال دفاع مقدس تا آخر پای حرف اماممون مقاومت و ایستادگی کردند و در این راه عده ای به فیض شهادت و مابقی به افتخار جانبازی و آزادگی نائل آمدند پیام شان امروز بعد از گذشت بیش از ۲۵ سال حاصل و عملی شده است تا مردم و امت واحده اسلام در مراسم راهپیمایی بزرگ جهان را به سوی کربلا به حرکت در آورد و مطمئنآ همان شعار رزمندگان دیروز که راه قدس از کربلا می گذرد.

 

فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ مبارزه با ظلم و انحراف در کشورها  و ادیان و بعضآ رهبران بزرگ جهانی است که از مرکزیت عاشورا نتیجه می گیرد و با قاطعیت می توان گفت عاشورا نقطه عطفی در تاریخ جهان به حساب می آید. مفسرین و مورخین پیرامون حدیث پیامبر اکرم که فرمود ( حسین منی و انا من حسین ) می گویند حتی رسالت نبوی با قیام افشاگرانه فرزندش امام حسین علیه السلام از گزند تحریف و تخریب نجات معنوی یافت و جاودانه شده است. بر همین اساس و بر اثر طراحی صورت گرفته و نگاه ویژه آقا امام حسین (ع) به فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کنونی چند سالی است که راهپیمایی شیعیان به سوی حرم آقا امام حسین (ع) در روز اربعین به صورت جدی و تآثیر گذار، همانند یک قدرت نرم وارد عرصه ادبیات سیاسی و مذهبی جهان شده است. در تاریخ خواندیم راهپیمایی چند هزار کیلومتری طرفداران حزب کمونیست چین در سال ۱۹۴۹،  و یا راهپیمایی بزرگ نمک توسط گاندی رهبر استقلال هند و … و ….  و از همه مهمتر و باشکوهتر اینک قدرت نرم اسلام و حضور دهها میلیونی شیعیان در راهپیمایی بزرگ اربعین از نظر مسافت، فراگیری و جمعیت، همچنین جهانی بودن در سراسر دنیا به عنوان بزرگترین حادثه، بزرگترین راهپیمایی مستمر تاریخ به حساب می آید و این نشانه رشد و تکامل فرهنگ عاشورایی می باشد که در اربعین یعنی چهلم شهدای کربلا به منصه ظهور رسیده است.

 

پس از شکست و فروپاشی ارتش و رژیم بعث عراق اتفاقی شگرف و معجزه وار رخ داد. ابتدا شیعیان عراق که دیگر سر نیزه رژیم بعث عراق را برگلوی خود نمی دیدند در غیاب نیروهای ائتلاف که برای فتح بغداد در مرکز این کشور قرار داشتند در سالروز اربعین به سمت مرقد آقا و مولای ایثار و شهادت حرکت کردند و سیل مشتاقان شیعیان عراقی از شهرهای مختلف اولین راهپیمایی خود جوش را در مقابل چشمان حیرت زده آمریکائیهای متجاوز به رخ جهانیان کشیدند. اکنون پس از چند سال این حرکت خودجوش به یک سنت عظیم و حرکت قدرت نرم برای بزرگداشت اصلی ترین ایدئولوژی جهان در طول تاریخ تبدیل شده است. این راهپیمایی که یک سنت دیرین عزاداری است از سطح عراق و خاورمیانه فراتر رفته و در ابعاد بزرگ جهانی شکل گرفته است. اربعین نمادی از استمرار به سمت فرهنگ عاشورایی دارد و شاید می توان گفت مردم مسلمان جهان امروز به ندای تاریخی و اثربخش مولای ایثار و شهادت لبیک گو هستند: هل من ناصرآ ینصرنی.

 

آری به قطع می توان گفت امروزه شعارهای دیروز رزمندگان اسلام ، شهیدان والامقام هشت سال دفاع مقدس و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران به شکل نوینی حاصل شد.

 

 آیا پیام شهدا را درک نمودیم ؟

 ۱- ( آن عزیزانی که در زمستان ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه عملیاتی موندند و هرگز برنگشتند. )

 

  ۲- ( یا در عملیات فتح المبین در منطقه فکه حدود ۱۵۰ نفر از رزمندگان گردان حنظله وقتی به اسارت نیروهای بعثی در آمدند. نیروهای بعثی در کمال بی شرمی تمام، دست و پای همه آنها را با سیم تلفن می بندند و با لودر گودالی حفر می کنند و همه آنها را زنده زنده به داخل گودال می اندازند و با لودر روی شان خاک می ریزند و زنده بگور کردند.

 

۳- درتابستان سال ۱۳۶۱  در گرمای ۵۰ درجه تابستان در عملیات رمضان در درگیری های شبانه روزی سخت و نفس گیر رزمندگان اسلام با دشمن بعثی در ظاهر موفقیت چندانی آنطور می بایست بدست نیامد و دستور عقب نشینی داده شد که عده ای از رزمندگان مجروح تاب و توان عقب نشینی را نداشتند و در منطقه موندند و شب بعد چند نفراز  رزمندگان با سینه خیز رفتند که مجروحین بجا مانده را نجات دهند وقتی روسرشان حاضر شدند دیدند مجروحین از تشنگی لب هایشان ترک خورده و خشک شد و به همسنگران شهیدشان پیوستند و در منطقه موندند.

 

۴- یا در عملیات والفجر هشت رزمندگان اسلام در منطقه فاو و دریاچه نمک و سراه مرگ در جنگ تن به تن با دشمن هر چه در توان داشتند کم نگذاشتند …. و …. و یا در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه در جنگ نابرابر تن با تانک گروه گروه بسیجیان زدند به قلب دشمن و برنگشتند و پیکر نازنین شان سالها در دشت شلمچه ماند تا ما بمانیم. آنها نرفتند تا ما بمانیم و … و …

 

ای زائرین کربلا زیارت شما قبول و قدر این زیارت را بدانید. آری فداکاری و ایثارگری رزمندگان دیروز که خیلی ها به فیض شهادت نائل گشتند به ما پیام دادند که ما رفتیم تا راه کربلا شود. آنها رفتند تا مقدمات کار را آماده کنند. ای زائرین همه ما مدیون شهدایی هستیم که برای آزادی و زیارت کربلا سالها با رژیم بعث جنگیدند تا خون شان به هدر نرود به ما پیام دادند که بعد از چند سال آرزوی زیارت کربلا عملی شد و میلیون ها زائر عاشق با وضو و با  پای پیاده صدها کیلومتر را طی کرده  و در کمال آرامش و امنیت یک حماسه جهانی مسلمانان که همان زیارت کربلا را خلق کردند. زیارت همه شما عاشقان قبول باشد.

 

نویسنده: اکبر جعفری پایین دهی

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.