پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سازمان میراث فرهنگی مازندران کجای کار ایستاده است؟/ دلاوریِ بزرگ نیا را نمی بینیم؟!

استان مازندران به گفته کارشناسان تاریخ و گردشگری کشور یکی از استان های ناشناخته در زمینه میراث تاریخی و فرهنگی درایران است که تا به امروز تحقیقات پژوهشی و میدانی مناسبی در خور این سرزمین کهن انجام نشده است.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: استان مازندران به گفته کارشناسان تاریخ و گردشگری کشور یکی از استان های ناشناخته در زمینه میراث تاریخی و فرهنگی درایران است که تا به امروز تحقیقات پژوهشی و میدانی مناسبی در خور این سرزمین کهن انجام نشده است. هر گوشه ای از این استان پهناور با آثاری مواجه هستیم که در اثر بی توجهی مسئولان در معرض تهدید ،تخریب و نابودی قرار گرفته اند.در چند سال گذشته نه تنها هیچ اقدام مناسبی در زمینه نگهداری و اکتشاف اماکن و آثار تاریخی صورت نگرفته است بلکه  این مقدار از آثارهم که مثلا در لیست حفاظت و حمایت قرار دارند رو به تخریب نهاده اند.

 

 

 

 

 

به تازگی و به طور اتفاقی در مسیر احداث خط لوله گاز دامغان به مازندران تمدن های کهنه از زیر خاک سربرآوردند که خود گواهی بر ادعای وجود آثار کشف نشده فراوان در دل تاریخ این خطه از کشور پهناور ایران است.

 

متاسفانه تا آنجا که ما اطلاع داریم هنوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که متولی اصلی کشف،مرمت و احیای این آثار است برنامه مشخص و مدونی برای بهبود عملکرد خود ارائه نداده است و هر چه بیشتر در پیچ و خم روزمرگی و تکرار مکررات اسیر شده است.

 

با روی کار آمدن دلاور بزرگ نیا که خود از مدیران با تجربه و کارکشته در نهاد وزارت ارشاد بوده است انتظار میرفت که با تحول اساسی و زیربنایی در اداره امور این سازمان عریض و طویل استان روبرو شویم منتها آنچه در عمل مشاهده شد ایستایی و درجا زدن میراث فرهنگی مازندران در کوران حوادث و اتفاقات سیاسی استان و گم شده هیاهوی این نهاد مهم در اخبار و گزارشات دیگر بوده است.یکی از بهانه های مدیران سازمان وجود قوانین دست و پاگیر و کمبود اعتبارات برای پیشبرد امور است.

 

باید توجه داشت که این درست است که یکی از مهمترین فاکتور های تحول در اداره ها و مجموعه های فرهنگی تزریق مناسب مالی و کمک به بهبود شرایط است اما این تنها یکی از چندین دلیل تحرک در هر سازمانی به حساب می آید.

 

از مدیر کهنه کاری مانند بزرگ نیا انتظار میرفت که با ارائه برنامه مناسب و استفاده بهینه از منابع موجود در راستای بهره ور کردن چنین سازمان مهم اما ناکارآمد استان مازندران اقدام مناسب انجام دهد. حجم عظیم بناها و آثار تاریخی رو به تخریب و رها شده به حال خویش در استان مازندران نشان از فرسوده شدن تیم های حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران دارد.

 

مدت ها پس از روی کار آمدن مدیر کل جدید هنوز هم چشم دوستداران تاریخ مازندران به اقدامات زیربنایی این نهاد مهم متولی تاریخ در استان است تا هرچه زودتر دست بکار شده و حرکت مثبتی از خود به یادگار بگذارد و بزرگ نیا همان مرد موفق اداره ارشاد باشد که توانسته در سازمان دیگری که اتفاقا به مقوله فرهنگ مرتبط است خون تازه ای تزریق کند.

 

تا این جای کار اما آنچه ما دیدیم نشستن غبار کهنگی و خستگی بر ارکان میراث فرهنگی مازندران بوده است.

 
 
 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.