پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نشست صمیمانه اهالی رسانه چهاردانگه با معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

چهاردانگه در مسیر فرعی جاده ابریشم قرار دارد. جاده ابریشم در دامغان به سه مسیر تقسیم می شود، یکی به سمت اصفهان، یکی به سمت خراسان و یکی به سمت چهاردانگه و تپه تاریخی ترکام مانند تپه تاریخی گرد کوه دامغان در کنار همین مسیرابریشم قرار گرفته است.

4

 

در ادامه نشست اهالی رسانه چهاردانگه با مسئولین استان ، بعد از ظهر امروز یکشنبه 17 اسفند 1939  نشست هالی رسانه چهاردانگه با دکتر  ماهفروزی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دفتر شان برگزار گردید.

 

در این جلسه ، موسوی از کیاپرس، خلیلی از چهاردانگه نیوز، خواجوندی از صدا و سیما، روح الله شجاعی فعال رسانه ای، رضایی از نرماب دوسر، اعظم کردان از هم ولایتی، فائزه نصرتی فعال رسانه ای و خانم اشرفیان هنرمند سفالگری حضور داشتند.

 

miras-1

 

ابتدا دکتر علی ماهفروزی ، ضمن خوش آمد به اهالی رسانه ، گفت با توجه به اینکه مادرم چهاردانگه ای است علاقه خاصی به این منطقه دارم و تمام سعی خودم را در مسئولیتی که دارم برای خدمت به منطقه انجام می دهم.

 

معان صنایع دستی گفت، متاسفانه استعداد های بالقوه این بخش هیچ وقت به  بالفعل نرسیده است. در صورتی که جاده ساری – کیاسر یکی از مهمترین جاده های زیبا و  اقتصادی می باشد. اما در محور هراز و فیروز کوه و کندوان این استعداد ها شکوفا شده است.

 

وی افزود، کیاسر از نظر موفعیت کمتر از کلار دشت نیست ، مردم منطقه باید تلاش بیشتری برای معرفی آن نمایند. چون ما طولانی ترین جاده ی جنگلی جهان را در این بخش داریم.

 

ماهفروزی اظهار کرد، یکی از تفکرات جدید ساخت کمپ های بوم گردی می باشد. سالانه بیش از 150 اتوبوس گردشگر برای دیدن سورت می آیند و بعضی از این تور ها فقط مختص سورت به این منطقه سفر می نمایند. اما با امکانات منطقه هیچ گونه آشنایی ندارند.

 

این مسئول استانی گفت: یکی از محورترین برنامه های ریاست جمهور در بحث اقتصاد، محور گردشگری می باشد و در تمام جلسات به آن تاکید می نمایند.

 

ماهفروزی درباره سورت گفت: خوشبختانه بیناداره کل  منابع طبیعی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفاهمنامه انجام گرفت و عرصه سورت به صورت موقت در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.

 

یکی دیگر از پتانسیل های منطقه بحث تاریخی منطقه می باشد  و معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: چهاردانگه در مسیر فرعی جاده ابریشم قرار دارد. جاده ابریشم در دامغان به سه مسیر تقسیم می شود، یکی به سمت اصفهان، یکی به سمت خراسان و یکی به سمت چهاردانگه  و تپه تاریخی ترکام مانند تپه تاریخی گرد کوه دامغان در کنار همین مسیرابریشم  قرار گرفته است.

 

سفال های کشف شده با قدمت پنج هزار ساله منقش به تصویر ببر و پلنگ  در تپه ترکام نشاند دهند قدمت  و هویت تاریخی این بخش می باشد.

 

وی در باره پارک ملی کیاسر گفت:  پارک ملی کیاسر یکی از ظرفیت های عظیم منطقه است که متاسفانه مغفول مانده است. در زمینه این پارک می توان از گردشگرانی که جهت شکار با نظارت محیط زیست و به صورت قانونی استفاده نمود. و همچنین از ظرفیت طبیعت گردی آن استفاده کرد.

 

وی گفت ، لاله های وحشی که در محدوده روستاهای ترکام تا سنور رویش می نمایند یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه گردشگری بخش چهاردانگه می باشد.

 

ماهفروزی در ادامه افزود، در حوزه گردشگری روستایی تا کنون کاری انجام نشده است در صورتی که در حوزه روستایی ما هم از توانمندی مردم شناسی برخوردار هستیم و هم صنایع دستی و سوغات می تواند مورد توجه قرار بگیرد. 

 

وی گفت: در زمینه چگونگی کسب در آمد باید به روستاها آموزش داده شود، تا موقعی که مسافران به روستا می روند با  خرید صنایع دستی ، و غذاهای محلی  باعث کسب درآمد روستاییان شوند.

 

ماهفروزی  بیان کرد، چهاردانگه باید به صورت یک ژئو پارک منطقه ای معرفی شود. ژئوپارک به منطقه ای گفته می شود که دارای استعدا د بالایی می باشد اما تا کنون توسعه نیافته و  به سرعت در مسیر توسعه یافتگی قرار دارد.

 

وی گفت: در حوزه ژئو پارک هیچگونه محدودیت وجود ندارد، تمام ساخت و سازها  ، احداث کارخانه می تواند انجام بگیرد، اما باید طبق قانون و متناسب با آن اقلیم باشد.

 

miras-2

 

حتی در حوزه روستایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان جهاد و کشاورزی تفاهم   نمودند بخشی از اطراف روستا برای ساخت و ساز اماکن گردشگری قرار بگیرد و محدودیت زمین های کشاورزی حذف شود.

 

معاون اداره صنایع دستی  بیان کرد، تمام گردشگران موظف هستند به تمام قوانین و مقرارت حاکم بر منطقه ای ، که وارد می شوند رعایت نمایند.از این بابت نباید مردم چهاردانگه هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

 

در باره سرمایه گذاری، ماهفروزی گفت دولت هیچ گونه در حوزه گذدشگری سرمایه گذاری نمی کند ، بلکه بخش خصوصی باید در این زمینه پش قدم شود و میراث فرهنگی کمک های لازم را به آنها می نماید.

 

وی گفت، متاسفانه در بخش چهاردانگه هنوز سرمایه گذار قدر در زمینه گردشگری  ورود نکردند.

 

در قسمت پایانی صحبت های خود آقای ماهفروزی پیشنهاد اتی ارایه نمود.

 

1-      در نمایشگاه ملی صنایع دستی و سوغات ایران که در ساری و چالوس از تاریخ 4 فروردین تا 15 فروردین برگزار می شود ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک غرفه به هنرمندان چهاردانگه به صورت رایگان اختصاص می دهد. تا در صورت موفقیت غرفه ای در نمایشگاه بین المللی تهران نیز بتوانند شرکت نمایند.

2-      برگزاری جشنواره های مختلف به خصوص سیب چهاردانگه که تبدیل به یک برند شده است فرصت مناسبی برای جذب کردشگران می باشد.

3-      تاسیس دبیر خانه توسعه چهاردانگه به صورت یک مجمومع مردم نهاد

4-      احداث مرکز نمایشگاهی و فروشگاهی در کیاسر

5-      معرفی هرچه بیشتر پتانسیل های  بخش چهاردانگه

 

بعد از صحبت های آقای ماهفروزی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواجوندی از صدا و سیما، موسوی از کیاپرس، کردان از همولایتی و خانم نصرتی از فعالان عرصه رسانه نظرات خود را  در باره مسایل مختلف حوزه صنایع دستی ، گردشگری و میراث فرهنگی بیان  کردند.

حامد خلیلی ازنی  مدیر فرهنگی پایگاه خبری چهاردانگه ساری ، ابتدا از فرصتی که در اختیار اهالی رسانه  چهاردانگه قرار گرفت تا مسایل منطقه به ریز پرداخته شود تشکر نمود و از اینکه آقای ماهفروزی خود به منطقه تعلق دارند و به منطقه چهاردانگه اشراف کامل دارند ابراز خشنودی نمود  و پیشنهادهای زیر را ارائه کردند.

 

1-      استقرار اداراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در منطقه با توجه به وسعت ، و شرایط خاص منطقه

2-      ساماندهی وضعیت سورت، پله ، چورت و ….

3-      حفظ نام تاریخی مناطق جهت جلو گیری از ایجاد اختلاف بین مردم. مانند نام تاریخی پله برای این دریاچه

 

در پایان اقای روح الله شجاعی کیاسری  مطالب جلسه  را جمعبندی نمودند.  لازم به یاد آوری است این جلسه با تلاش ایشان برگزار گردید و پایگاه خبری چهاردانگه نیوز از ایشان به همین مناسبت تقدیر به عمل می آورد.

 

 

4 نظرات
  1. کمال می گوید

    یکی از علت های اصلی که مقصد اکثر گردشگران فقط سورت می باشد اینه که جاده کیاسر اتوبوس های توریست ها نمی توانند تردد کنند و در صورت تردد هم جریمه سنگین می شوند وهم دفترچه رانندگان از اونا گرفته می شود حتی برای من که راهنمای یکی از تورها بوده ام اتفاق افتاده که متاسفانه خیلی بد شده اگه این مشکل حل بشه فک می کنم که همه دوست داشته باشند که به چورت و الندان هم بروند.و هم چنین من از گردشگران شنیدم افرادی که در اطراف روستای چورت خدمات می دهند زیاد برخوردئ مناسبی با گردشگران ندارند و هزینه هر نفر که از روستا تا چشمه می برند که مسافت زیادی نیست 10 هزار تومان می گیرند

    1. سید روح الله شجاعی می گوید

      کمال عزیز
      ممنون از دغدغه شما.
      بسیار صحبت بجایی بود یکی از نکات مهم که باید بهش پرداخته شه بحث تمرین گردشگر پذیری هست که در مطلب بالا هم بهش اشاره شد. و اینکه یک گردشگر چه درامدی میتونه با خودش بیاره، اگر برخورد صحیح باشه خودش که مجدد میاد دیگران رو هم تشویق به اومدن می کنه. نکات اساسی تو این جلسه طرح شد من واقعا استفاده کردم.

  2. arya می گوید

    آقای ماهفروزی,سرمایه دار قدر برا منطقه بود,شما قدر ندانستی و شاید برا نقطه دیگه در نظر گرفتی,درثانی نمیدونم چرا هرمدیری به منطقه ورود پیدا میکنه ,بجای انجام کار,زیبایی منطقه رو توصیف میکنه,پیش خودتون چی فرض کردید,آیانماینده های رسانه برا دور هم جمع شدن و آشنا شدن آمده بودند؟خیلی امیدوار بودم که اهالی رسانه قول جلسه دیگر در شش ماه یا یکسال دیگر رو میگرفتند تاهمه چی معلوم شه

  3. سعیدی می گوید

    سلام با عرض معذرت ژئو پارک به پارکی گفته می شود که دارای چندین موقعیت جالب زمین شناسی باشد و با چیدمانی از جوهره ی زمین شناسی باشد با ترکیبی از ویژگیهای علمی،کمیابی یا زیبایی پدیده ،نمایش تاریخ زمین شناسی منطقه،نمایش وقایع یا فرآیندهایی که نه تنها ارزش زمین شناسی دارند،بلکه از لحاظ باستان شناسی،بوم شناسی،تاریخ یا فرهنگ شناسی ارزشمند باشند.آقای ماهفروزی اطلاعات خود در زمینه تعریف ژئو پارک بیشتر نمایند و بعد ارائه نظر کنند.ثانیا هر مسئو لی که میاد فقط نظر می دهد اما از اجرا و تأمین بودجه برای توسعه گردشگری بخش چهاردانگه خبری نیست.!چرا در شهرداری کیاسر شورای گردشگری نداریم؟این شورا می تواند از افراد مطلع در برنامه ریزی توریسم استفاده نموده و جایگاه گردشگری چهاردانگه را به جایگاه اصلی خود در سطح کشور باز گرداند. خود شهرداری کیاسر از کسانی که در این زمینه فعالیت دارند هیچگونه حمایتی نمی کند همه در شعار باقی می ماند و بس و این است وضع گردشگری منطقه!!!!!!!
    ———————————–
    چهاردانگه نیوز:ضمن تشکر از دقت نظر و توجه جنابعالی،خوشحالیم که به مطالب با دقت نظر علمی توجه نمودید. نظر آقای ماهفروزی هم این بود با توجه به وسعت زیاد پارک ملی شاهدژ( کیاسر) می تواند به عنوان یک ژئوپارک معرفی شود و از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده نمود. جنابعالی می توانید مقاله در مورد این موضوع نوشته تا آن را در همین سایت انعکاس دهیم. یا طی یک مقاله ای به موانع و راهکارهای جذب گردشگر در بخش چهاردانگه بپردازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.