پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گنج در چهاردانگه ساری !!! /تپه ای که بخاطر شایعات وجود گنج شهرت دارد !

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از پایگاه خبری ساری شهرشادی روستای مازارستاق در منطقه چهاردانگه ساری یکی از آن دسته روستاهای است که شهرت آن در مازندران و حتی کشور به دلیل شایعات زیاد وجود گنج های بسیار در زمین های این روستا است.

چیزی که باعث قوت بخشیدن به این شایعات است وجود تپه ای معروف به قلعه مازیار است که طی صحبت های انجام شده  با اهالی منطقه حتی چندین بار در های این قلعه به مرور زمان از گوشه و کنار تپه خارج شده است ولی باز هم با ریختن خاک بر روی آن در ها را مخفی می کنند!

شایعه وجود طلسم و حفاظت از گنج توسط جن ها و مار های غول پیکر هم که مانند همیشه براه است و گویا تنها دلیل بازدارنده از کندن و جستجو کردن گنج در این تپه توسط اهالی روستا شده زیرا وقتی صحبت از وجود گنج در این تپه می شود با اطمینان خاصی شروع به تایید می کنند.

تاریخ مازارستاق برمیگردد به ۱۲۰۰سال پیش دوران سلطنت مازیار شاه ، که مازیار به روایت تاریخ یکی از نوادگان کیکاووس بن وشمگیر میباشد که مقبره وی در شهر گنبد در استان گلستان میباشد.

مازارستاق امروزی بتدریج به نامهای مازیار رستاق، مازستاق، مازستا و به زبان رایج عموم به مازارستاق تغییر پیدا کرد البته این تغییر به همین جا ختم نمی شود چون همه مردمان بومی و اکثریت مازارستاق را بانام ماجوستا می شناسند که فکر میکنیم این نام جایگزین مازارستاق در آینده شود، البته در لغت نامه دهخدا مازارستاق به معنای شکاف ،چین و چروک روی دیوار و کوه معنی کردند دوران مازیار شاه دوران طلایی مازارستاق میباشد چون آن زمان مازیار غنایم جنگی بسیاری را در دست داشت وبه همین دلیل همیشه احساس ترس می کرد که نتواند برای همیشه داشته باشد، به همین دلیل به فکر ساختن قلعه بزرگی افتاد روستای مازارستاق آن زمان در منطقه زراعی بنام (به قول ساکنین بومی) بول سکونت داشتند.

منطقه بول بین روستاهای مازارستاق فعلی و اسکارد قرار داشت و به گفته تاریخ نویسان خاک زیادی داشت وبه همین دلیل مازیار شاه برای اینکه بتواند قلعه ای بنا کند، خاک بول را به محل کنونی قلعه برد.

روستای مازارستاق از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری می باشد که در جنوب شرقی استان مازندران واقع است، فاصله روستای مازرستاق با شهر ساری ۵۵ کیلومتر می باشد و موقعیت منطقه ای روستا از شمال به روستای اسکارد و از جنوب به روستای ازنی از شرق به روستای تلوکلا و از غرب به روستای لسفرم و کتنا همجوار و همسایه است.

 

1 نظر
  1. سیاوش می گوید

    باسلام وخسته نباشید به شما
    مدیریت سایت وزین چهاردانگه نیوز. حدود دوسال پیش در وبلاگ روستای مازارستاق بابت مطلبی در مورد تاریخ قلعه مازیار از بنده ایراد جعل تاریخی کرده بودن
    و حالا همین سایت امروز همون جعل بودن تاریخ را در پایگاه خبری خود نقل کردن. لطفا روشن بفرمایید. ایا مطالب دوسال پیش ساخته و پرداخته ذهن اینجانب می باشد
    یا اینکه واقعا از متون و منابع تاریخی خاصی ماخذ کردم
    ویا اینکه اگه مطالبم جعلیه. چطور شما دنباله رو سایت هایی از فبیل ساری شهر شادی هستید
    باتشکر
    سیاوش رستمی. مدیریت سایت روستای مازارستاق
    ——————————
    دوست عزیز جناب آقای رسمتی،سلام علیکم و از بذل توجه جنابعالی به این پایگاه سپاسگزارم. ما مطلب را به نقل از سایت ساری شهر شادی زدیم. اگر مطلب دارای منبع است یا نیست خودتان که آن را نوشتید بهتر از هر کس دیگر می دانید و حتما با توجه به بومی بودن تحقیقات میدانی انجام دادید. برای بنده کاملا مسجل است که قدمت روستای مازارستاق به پیش از اسلام بر می گردد و تاریخ بس کهن دارد که متاسفانه کارهای پژوهشی در باره آن انجام نگرفته است. قلعه مازارستاق ، قلعه ازنی و سایر مکان های تاریخی منطه متاسفانه مورد دستبرد غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته است.
    خوشحال خواهیم شد تحقیقات خودتان را پیرامون این روستای تاریخی جهت انعکاس برای بازدید کنندگان محترم ارسال فرمایید. نقد مطالب اگر انجام شود به غنای مطلب کمک خواهد نمود. در صورت تمایل می توانید به بنده تماس بگیرید با احترام حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.