پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نظر اسلام در باره کار و کارگر، به یاد کارگران زحمت کش چهاردانگه

2

 

اول ماه مه برابر با 11 اردیبهشت ماه در تقویم ایران و جهان روز کار گر نامیده می شود. علت نامگذاری این روز کشته شدن تعداد زیادی کارگر در روز 4 ماه مه 1886 توسط پلیس آمریکا می باشد.  این روز در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

 

در دین مبین اسلام کار وکارگر اهمیت ویژه ای دارد ، و درقرآن و روایات و احادیث نیزبه مطالب مهمی اشاره شده وذکرآن نشان از توجه اسلام به مساله کار و قشر شریف و زحمتکش کارگر را دارد. درجوامع امروزی سازمانها و نهادهای مختلفی با تصویب کنوانسیون ها و قوانین مختلف سعی در حمایت ازکار و کارگر داشته اند،غافل از اینکه در چندین قرن پیش، پیامبر اکرم “ص” و ائمه اطهار”علیهم السلام” درسخنان خود به این موارد اشاره کرده بودند.

 

اهمیت کار:

درتاریخ نقل شده که پیامبر اکرم “ص” وائمه اطهار “ علیهم السلام ” برای امرار معاش زندگی خود به اموری مانند کشاورزی ،باغبانی، شبانی و… مشغول بوده اند واز اینکه به این کارها بپردازند هیچ ابائی نداشته اند. این مورد در مورد برخی از پیامبران الهی همچون حضرت نوح . حضرت عیسی و…. نیزصادق است.

 

هنگامی که قریشیان و یهودیان مدینه برای هجوم به مدینه همدست شده بودند،پیامبر به پیشنهاد سلمان فارسی دستور کندن خندقی را در اطراف شهر داد و خود نیز به کارپرداخت وخاک ها را در جای دیگر می ریخت. در زمان ساختن مسجد مدینه ، نیز خود خشت ها را حمل می کرد.

 

حضرت دراین باره می فرمود: هرگز کسی غذائی بهتر از دسترنج خود نخورد. در جای دیگری نیزفرمود :بیکاری سنگدلی می آورد.

 

کیفیت کار:

حضرت محمد”ص” در باره انجام کار به نحو شایسته و نیکو می فرمود:

هرگاه یکی از شما کاری انجام می دهد،آن را محکم و استوار انجام دهد.

درجای دیگری نیزفرمود:

بهترین مردمان کسی است که {هنگام انجام کاری}همه کوشش خود را بکار گیرد.

 

چند سفارش در مورد کارگران:

در مورد کارگران نیز پیامبر اکرم “ص” نکات ارزشمندی را همیشه سفارش میکردند. حضرت به کارگیری مزد بگیران{کارگران}را پیش از آگاه کردن آنان از دستمزد آنها ممنوع اعلام کرده بود.(همان چیزی که امروزه به عنوان قرارداد نام گرفته ) و از سوی دیگر،میفرمود: پیش از خشک شدن عرق آنها، دستمزدشان را بدهید.

 

حضرت هماره نسبت به پرداخت حقوق کارگران تاکید داشت و میفرمود: کسی که در دستمزد به مزد بگیری {کارگری}ستم کند،پروردگار کارهای نیک او را نابود میکند وبوی بهشت را براو حرام میسازد. بوی خوشی که از فاصله پانصد ساله به مشام میرسد.

 

با وجود چنین سخنان وبیانات گهرباری بود که آن پیر فرزانه ، حضرت امام خمینی “ره” فرمودند:

” در مکتبی که پیغمبرش دست کارگر را میبوسد نیازی به مکاتب شرق و غرب ندارد.

 

madan-person

 

در پایان این روز ارزشمند را به قشر کارگر که زحمت اصلی کشور و عمران و آبادانی آن را به دوش می کشند به خصوص به کارگران شریف بخش چهاردانگه  تبریک عرض نموده و یاد دو کارگر معدن ذغال سنگ کیاسر آقایان جعفر سیاوشی و قاسم جعفری  را که در سال گذشته در هنگام کار و تلاش و کسب روزی حلال جان به جان آفرین تسلیم نمودند گرامی می داریم و برای آرامش روحی آنها دعا می نماییم.

 

 

2 نظرات
  1. اصغری می گوید

    البته همین مکاتب شرق و غرب بودند که در ایران وضعیت کارگران را تا اندازه ای بهبود بخشیدند. وگرنه اوایل انقلاب بعضی از دوستان نظرشان این بود که در اسلام قرداد کار را باید خود کارگر و کارفرما منعقد کنند و دخالت دولت در این قرارداد (به عنوان معین کننده کف دستمزد و سقف کار) مردود می‌شمردند.

  2. اتابک می گوید

    بادرود. پیامبر فرمود دستمزد کارگران راپیش از بکارگیری اعلام کنید . در حال حاضر قراردادسفیداز کارگران امضاءمیگیرند.درجای دیگری پیامبر فرمودتاعرق کارگر خشک نشده دستمزدش رابدهید.ولی متاسفانه در حال حاضر عرق ریخته شده که هیچ دوسال بعد از ان هم گارگران نتونستن حقشون بگیرن . همش شده شعار شعار شعار اگر به خدا وپیامبر وقران اعتقاد دارید حق حقوق کارگران رابپردازید . در غیر اینصورت با نوشتن مطلب و درروز کارگر با به به چه چه گفتن به کارگران دردی ازشون دوا نمیشه . بری جلوی نانوایی بگی به من گفتن بهترین کارگر شاطر بهت میگه برو پول بیار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.