پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی علی‌اصغر بن اسدالله موسوی هزار جریبی سنوری

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای سنور یکی از روستاهای تاریخی بخش چهاردانگه می‌باشد که علما و رجال صاحب نام از آن برخاستند. اما تحقیقات جامع و کاملی در رابطه با علما و رجال صاحب نام آن  انجام نگرفت. مانند جمال الدین احمد ابن علامه ابوالعباس ابن ابی فهد حلی و حسین قدس نخعی وزیر خارجه  پهلوی دوم معروف به خیام قرن.

یکی از  چهره‌ها شاخص این روستا، شخصی به نام، علی‌اصغر بن اسدالله موسوی هزار جریبی چهاردانگه‌  روستای سنور  می باشد. وی خطاط زبر دستی می‌باشد که  کتاب «موائد العوائد فی بیان القواعد و الفوائد ملا محمد جعفر بن سیف الدین شریعتمدار استرآبادی» را  کتابت کرد.  نسخه خطی این کتاب در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود می‌باشد.

محمدجعفر شریعتمدار فرزند سیف‌الدین در 6 رمضان (بین سال‌های ۱۱۹۵ تا ۱۱۹۸ ق)  شهر نوکنده  استان گلستان زاده شد و در شب جمعه 10 صفر  سال ۱۲۶۳ق در تهران‌ درگذشت و پیکرش بنا به گفته آقا بزرگ به نجف اشرف منتقل و در مکانی که خود از پیش معین کرده بود، به خاک سپرده شد. وی از پیشگامان مبارزه علیه روس‌هاست. او دارای تألیفات متعدد در موضوعات مختلف می باشد.

کاتب در صفحه پایانی این کتاب،  چنین نوشته است: سه شنبه دهه اول ماه مبارک رمضان سال 1243 قمری ،  علی‌اصغر بن اسدالله موسوی هزار جریبی محال چهاردانگه‌ فی قریه سنور.

متاسفانه در تمام منابع که به معرفی محمدجعفر شریعتمدار پرداخته اند نام کاتب را که کاملا واضح است از نور نوشتند در صورتی که کاتب به هزار جریب و چهاردانگه و روستای سنور اشاره دارد و تصویر زیر گویای این مطلب است.

 

همچنین از این کاتب در پایان یک مجموعه کتاب که علی‌اکبر بن ملا بابا بن ملا نصیر ولوئی برای خودش کتابت کرد، یک رباعی به سال 1245 ه ق نوشته است. و در آنجا اشاره  می کند در این سال زلزله ای بزرگ اتفاق افتاد.

این رباعی را علی اصغر سنوری برای علی اکبر ولویی در انتهای کتاب نوشت.

ای دوست ترا بیادم آمد چه عجب

پیک تو به خانه ام در آمد چه عجب

من ماه شعبان و تو ماه رحب

شعبان بسلامت رجب آمد چه عجب

 

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.