پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای کسوت چهاردانگه

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

روستای کسوت در 40 کیلومتری جنوب ساری در دهستان گرماب بخش چهاردانگه ساری واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

1

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای کسوت در 40 کیلومتری جنوب ساری در دهستان گرماب بخش چهاردانگه ساری واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران روستای کنتا چنین معرفی شده است:

کسوت دهی از دهستان درکا سعیده بخش چهاردانگه ساری، 24 کیلومتری شمال باختری کیاسر، کنار راه عمومی کیاسر به ساری، کوهستان جنگلی، معتدل مرطوب، سکنه 210 نفر، شیعه، مازندرانی و فارسی، آب از چشمه و رود گرماب، محصول برنج و ارزن و غلات، شغل زارعت و گله داری، صنایع دستی زنان شال و کرباس بافی، راه مالرو.(فرهنگ جغرافیایی ایران، جلد3 ص 233 و 234)

 

وجه تسمیه کسوت

تاریخ تبرستان اردشیر برزگر، ج 2، ص 166، در حاشیه: کسوت.

کلمه مرکب است از کبود+ سوفت(suft) به معنی شانه و دوش(پهلوی)

کبود سوفت: کبود شانه( منظور شانه کوه) : کوه مه گیر، کوهی که ابرهای رکبود شانه اش را می پوشاند.

کسوت: آبادی واقع در پای کوه کبود شانه.( پژوهش در نام آبادی شهرستان ساری، ص 145)

 

دبستان کسوت

دبستان دولتی کسوت در سال 1343 دایر شد که حبیب جواد زاده اولین معلم آن بود. نام کنونی مدرسه شهید موسوی کسوت می باشد. به علت کاهش دانش آموزی مدرسه شهید موسوی تعطیل شده است.

در بدو تاسیس مدرسه اسامی دانش آموزان به شرح ذیل بود:

پایه اول: یارعلی ولاشی، سید جلیل کریمی، خلیل اسماعیلی، مهری ولاشی، سید عذرا حسینی، سید صمد حسینی، عباس شجاعی ، سید مهدی کریمی، لقمان سالاری، علی صالحی، سیده ربابه حسینی، مهتابه صالحی، زینب سالاری، فرضعلی بخشنده، وحید مهرلوس، رضا مهرلوس، اکبر خونچه زرین، لیلا محمد پور و سید شریف موسوی.( کتاب تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، ص 124)

 

زلزله ی سال ۱۳۱۴ در منطقه چهاردانگه

از زلزله هایی که پس از ۱۹۰۰ میلادی در منطقه به وقوع پیوست می توان به زلزله ی سال ۱۳۱۴ اشاره نمود که آقای پروفسور نیکلاس آ مبرسز و دکتر چارلز ملویل در کتاب تاریخ زمین لرزه های ایران چنین نوشته اند: « آوریل ۱۹۳۵ کسوتِ مازندران » چند ساعت پس از نیمه شب ( به وقت محلی ) در ۲۲ فروردین ۱۳۱۴ یک زمین لرزه ویرانگر به قدرت ۶/۲ ریشتر و رشته پس لرزه های آسیب رسان در منطقه ی کلیجانرستاق و چهاردانگه در مازندران ۲۶ روستا را ویران کرد و هشتاد روستای دیگر را نیز یا ویران کرد و یا به حد ترمیم ناپذیری آسیب رساند. به رغم این واقعیت که بیشتر خانه ها در این بخش از ایران از چوب ساخته شده است و دارای بام گالی پوش بودند بسیاری از آنها فرو ریخت و حدود ۴۸۰ تن را کشت. در کسوت و ورند به دنبال ویرانی آتش سوزی روی داد. تنها می توان منطقه ای را که عمدتاً در اثر پس لرزه های ۱۲ آوریل در ساعت ۱۲ و ۴۴ دقیقه ( به وقت گرینویچ ) آسیب دید از دیگر مناطق باز شناخت این لرزه که بعد از ظهر ( به وقت محلی ) روی داد ویرانی نهایی امره، پهنه کلا، آهودشت را سبب شد.

 

راجع به زمین لغزش نیز چنین نوشت: … حتی در زمین های نسبتاً هموار برای نمونه بین تلوکلا و شمال کنیم و نیز باختر امره و بین آریم و سنه کو، پس لرزه هایش سبب زمین لغزش و فروریزش گسترده زمین شد که تنده لغزش ها را هنوز می توان دید. قابل ذکر است که در طی بیست و چهار ساعت به دنبال لرزه ی اصلی پنج پس لرزه ی بزرگ روی داد که انرژی رها شده به وسیله ی آنها به اندازه نیمی از انرژی اصلی بود.»

 

از زلزله های بزرگ دیگری که در منطقه اتفاق افتاد زلزله ای است که ؛ در سال ۵۲۱ ه ق زلزله شدیدی در هزار جریب روی داد که آبادی های پریم آسیب دید و «زارم» و «کنیم» ویران گشت، همچنین روستایی به نام دولیت از جای کنده شد.(اسلامی ، حسین ،تاریخ دوهزار ساله ساری ص ۱۷۲ / برزگر، ج ۲ ،ص ۲۷۷)

شهدای روستای کسوت

ردیف نام و نام خانوادگی نام پدر تاریخ تولد تاریخ شهادت محل شهدات
1 علی ولاشی رجبعلی 1341 24/1/1365 زبیدا
2 رمضانعلی کریمی رضا 1346 9/11/1365 شلمچه
3  سيد شريف موسوي  رحمت 1336 25/5/1361 شیرگاه

 

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

1 نظر
  1. ع.عزیزی می گوید

    سلام راجع به کلمه جِم در جمکسوت که به منطقه ای گفته میشه که قبل از روستای کسوت قرار داره لطفا اطلاع رسانی کنید.
    این کلمه ی جم در ابتدای نام روستای جمکلا که به اشتباه جمالدین کلا خوانده میشه هم وجود داره به صورت ترکیب پیشوند جم + کلا(ابادی،قلعه)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.