پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلفات پلنگ مازندران به صفر رسید + فیلم

0

کوروس ربیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: امروز سوم مارس مقارن با ۱۲ اسفند با شعار «احیای گونه‌های کلیدی برای بازسازی بوم‌سازگان» نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اهمیت احیای گونه‌های احیای گونه‌های کلیدی و نقش برجسته آنان در طبیعت، افزود: طبیعت مازندران میزبان گونه‌های کلیدی ازجمله خرس قهوه‌ای، مرال ( گوزن قرمز) ، شوکا و پلنگ است که باید تمام تلاش را جهت حفظ این گونه‌ها بکارگیری کنیم.

مسوول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه طبیعت استان دارای بیشترین جمعیت پلنگ ایرانی چه در مناطق جنگلی و نیز زیستگاه‌های بالادست کوهستانی است، تصریح کرد: لازمه حفظ این گونه‌های کلیدی، حفظ زیستگاه‌ها است و باید از دست‌کاری و دخالت مصون بمانند.

 

ربیعی با اعلام اینکه امسال تلفات پلنگ نداشتیم، افزود: متأسفانه سال گذشته ۴ یا ۵مورد تلفات پلنگ داشتیم و همچنین تلفات خرس قهوه‌ای نیز به یک چهارم کاهش یافت و به دو یا سه مورد رسید.

وی یادآور شد: درکنار همه اقدامات برنامه‌های آموزشی و ارتقای وضعیت  در دستور کار قرار دارد تا وضعیت بهتر بود.

 

مسوول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: براساس سرشماری انجام شده نیز شاهد افزایش متوازن جمعیت مرال در استان بودیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع این بوده باید تلاش شود تا  پشرایط طبیعت را برای این گونه‌های شاخص به‌صورت پایدار حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: از انجام اقداماتی که منجر به ایجاد  اختلال و  ناامنی زیستگاهی و یا کاهش قلمرو و لطمه زدن به جمعیت اصلی شود باید پرهیز کنیم، اتفاقی که برای‌ جمعیت ببر مازندران به‌دلیل دخالت در زیستگاه‌های حساس حیات وحش و مناطق حفاظت شده  رخ داد و بخشی از دوران زیستی از دست داد و باید احیای اکوسیستم از فرسایش زیستگاه جلوگیری شود.

 

وی در پایان از رهاسازی دو پرنده اردک بلوطی و اردک ارده‌‌ای ازسوی دوستداران طبیعت در تالاب زاغمرز خبر داد.

 

 /۸۶۰۳۴/ع


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.