پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای «پاجا» چهاردانگه

2

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستا  پاجا در دهستان گرماب بخش چهاردانگه  واقع شده  و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1395 صورت گرفته، جمعیت آن 35 نفر ( 18خانوار) می باشد.

روستای پاجا بر اساس اولین سرشماری در سال 1335 ، 54 نفر 30 نفر مرد و 24 نفر زن بودند.

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران در  جلد سوم در معرفی روستای پاجا چنین آمده است:

روستای پاجا در دهستان زیرکوه سورتیجی بخش چهاردانگه در  17 کیلومتری شمال باختری کیاسر و دو کیلومتری  راه عمومی کیاسر – ساری واقع شده است.کوهستانی جنگلی،  معتدل مالاریایی،  55 نفر سکنه دارد،  مذهب مردم شیعه و به فارسی و مازندرانی تکلم می کنند.

آب از چشمه و رودخانه گرماب، محصول  کشاورزی غلات و برنج،شغل  مردم زراعت،صنایع دستی زنان شال و کرباس بافی و راه مالرو.( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ص 59)

 

وجه تسمیه

نام واژه مرکب است از پاهر  : کشیک دادن + جا: مکان ، جایگاه

پاهرجا و شاید پاهرگاه که صامت ((گ)) به ((ج)) بدل شد و پاهرگاه به پاجا تخفیف یافت.

پاجا: جایگاه کشیک دادن که به مرور به محل سکونت آن ها بدل شد.(پژوهش در نام آبادی های شهرستان ساری ص138)

 

مدرسه پاجا

دبستان سپاهی دانش پاجا در سال 1351 دایر شد. در آغاز تاسیس دانش آموزان آن عبارتند بودند از:

پایه اول: ناصر بابایی، عزت الله رضایی، وحید زارع، عفت شریفی، زینب خاتون ساداتی و گل بوته بابایی

پایه دوم: علی رضایی

دبستان پاجا به علت کمبود دانش آموز تعطیل و متاسفانه ساختمان آن نیز به فروش رفت.( کتاب تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، ص 103)

 

معرفی آیت الله سید علی پاجایی

آیت الله سید علی پاجایی که از علمای بزگ سده سیزدهم هجری قمری است، متاسفانه تاکنون به زندگی این عالم بزرگ پرداخته نشده است و این شخصیت بزرگ همچنان برای مردم ناشناخته مانده است. انشا الله این نوشته بابی برای پژوهش های بیشر برای معرفی این عالم جلیل القدر باشد.

آیت الله سید علی پاجایی از علمای بزرگ مازندران قرن سیزدهم هجری قمری می باشد.وی در روستای پاجا دیده به جهان گشود. بعد از تحصیل مقدمات علوم دینی در ساری رهسپار نجف اشرف شد. از دوران تحصیلات او اطلاع چندانی در دست نیست وی بعد از رسیدن به درجه احتهاد به زادگاه خود روستای پاجا برگشت تا دین خود را به مردم ولایت خود چهاردانگه به پردازد. پدر بزرگ نگارنده مطلب به نام اکبر خلیلی مدتی از کلاس درس ایشان در روستای پاجا استفاده نمود.

ایشان بعد از مدتی اقامت در روستای پاجا به دعوت مردم شهر ساری به ساری مهاجرت کرد تا حوزه های علمیه این شهر از وجود این عالم وارسته بهره مند شوند.

آیت الله مهدی زمانی به نقل از پدرشان آیت الله اسدالله زمانی وی را از علمای برجسته شهر ساری می دانست . متاسفانه این عالم وارسته بین مردم منطقه و استان ناشناخته مانده است.

از این عالم وارسته یک جلد کتاب بنام فقه فارسی باقی مانده که متاسفانه هنوز به زیور طبع آراسته نشده است.

از نوادگان وی توضیح ذیل را پیرامون آیت الله سید علی پاجایی ارسال کردند که به شرح ذیل است:

نقل است آیت الله سید علی پاجایی مدتی حاکم شرع ساری نیز بودند و فرزند ایشان سید محمد مدتی به عنوان نائب الحکومه چهاردانگه بوند.

فرزند سید محمد، سید هادی بودند که مبارزاتی بر علیه حکومت آن دوره داشتند.بعد از سید هادی دو پسر به نام سید محمد و سید ابوالقاسم داشت که سید ابوالقاسم در جوانی دار فانی را وداع گفت.از سید محمد ۶ پسر و ۱ دختر به جای ماند که ۳ پسر بزرگ وی فوت کردند و ما بقی کماکان ساکن روستای پاجا هستند و به خانواده شریفی مشهور هستند.منزل آیت الله سید علی پاجایی در شهر ساری کماکان سرپاست ولی در روستای پاجا تخریب شده است.

در مورد محل دفن ایشان نیز اتفاق نظر وجود ندارد.

اما قوی ترین نظریه این است که طبق سفارش ایشان بعد از مرگ در ساری دفن و بعد از چند سال استخوان هایشان به نجف حمل و در آنجا مدفون گشت.

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

 

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    خب شما چطور فهمیدید که کتاب فقه فارسی ای داشتند وقتی هیچ وقت چاپ نشد؟

    1. حامد خليلي ازني می گوید

      خیلی از کتاب بزرگان است که اسامی آنها مشخص است و به صورت نسخه خطی در کتاب خانه ها نگهداری می شود اما هنوز منتشر نشده است. یکی از این کتاب ها همین کتاب می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.