سید محمد تقی قادری فرزند میر حسین در سال ۱۳۳۷ در روستای اراء از بخش چهاردانگه استان مازندران دیده به جهان گشود.
ایشان مقدمات علوم را در استان سمنان آموخت و سپس رهسپارحوزه علمیه قم شدند. قادری از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۵ درس خارج فقه و اصول را در محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه قم گذراند.
استاد قادری، فقه و اصول را درمحضر مراجع عظام تقلید از جمله آیات عظام مرحوم فاضل لنکرانی وشیخ جواد تبریزی گذرانده است.
منطق و فلسفه را همانند منظومه سبزواری، بدایه و نهایه و اسفار را در محضر اساتیدی مانند جوادی آملی، حسن زاده، انصاری شیرازی، مصباح و ابراهیم امینی گذرانده است. وی مباحث معرفتی را در نزد آیت الله شهید بهشتی تلمذ کرد.
تدریس
برای آمادگی تدریس در دانشگاه در دوره آموزشی مؤسسه در راه حق شرکت کرده و از درس آیت الله مصباح یزدی بهره گرفته و موفق به اخذ مجوز تدریس استادی در دانشگاه میشود.
حجت الاسلام قادری از سال{۱۳۶۴} تاکنون در دانشگاه کرمان، شهید محلاتی قم، دانشگاه آزاد اسلامی اراک و بروجرد مشغول تدریس دروس فلسفه، کلام، معارف و تاریخ اسلام در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.
استادقادری سابقه ۳۰ سال تدریس سطوح عالی حوزه {مکاسب و کفایه}و نیز حدود ۱۵ سال درس خارج فقه و اصول در مدرسه فیضیه را در کارنامه خود دارد.
قادری از سال {۱۳۶۲} تاکنون در مدرسه مبارکه حجتیه و جامعه المصطفی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره) تدریس مکاسب و کفایه را بر عهده داشته است.
سید احمد میر عمادی نماینده ولی فقیه در لرستان و سید محمد تقی قادری
تألیفات
۱)من فاطمه هستم:
این کتاب آموزشی و تحلیلی بر مبنای پژوهشهای تاریخی است و در قالب هفت گزارش و هر گزارشی با پرسشها و پاسخهای تحلیلی تدوین شده است.
این کتاب را با یک مقدمه و هفت گزارش با موضوعات «همایش انصار، غصب خلافت، غصب فدک، خطبه فدکیه، شرح خطبه فدکیه، تهاجم به خانه وحی، و وصیتنامه الهی، سیاسی» گردآوری شده است.
گزارش یکم :
سرآغاز فتنهای دامنهدار است، پرسشهای تکاندهندهای را در برابر ما قرار میدهد.
أ) اینکه چرا انصار اقدام به نشست سیاسی انحرافی کردند؟
ب ) اینکه چرا انصار ادعای رهبری بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله را داشتند؟
ج) اینکه چرا همایش سیاسی انصار نافرجام ماند و به شکست انجامید؟
د) اینکه نشست سیاسی انصار چه دستاوردی برای آنان داشت؟
گزارش دوم :
ابوبکر و عمر چگونه از همایش انصار آگاه شدند، چگونه ابوبکر توانست اداره همایش را در اختیار بگیرد، آیا غصب خلافت یک اتفاق بوده است یا توطئه، چرا شهروندان مدینه با غصب خلافت مخالفت نکردند، خلافت ابوبکر چگونه تثبیت شد و چرا امام علیهالسلام از پیشنهاد عباس بن مطلب استقبال نکردند» پرداخته است.
گزارش سوم :
عبارتند از: «چرا ابوبکر فدک را غصب نمود، ابوبکر با چه توجیه شرعی فدک را غصب نموده است، اشکالات حقوقی و شرعی غصب فدک چیست، فدک چگونه در اختیار حضرت فاطمه سلاماللهعلیها قرار داشت و اقدامات حضرت فاطمه سلاماللهعلیها دربرابرغصب فدک چه بوده است.
گزارش چهارم:
آیاحضرت زهرا سلام الله علیها به امام علی علیه السلام اعتراض کردند،راز ماندگاری خطبه فدکیه چیست، چراخطبه فدکیه مسجع است نه نثر،چرادر خطبه فدکیه به واقعه قدیر استناد نشده است، سندخطبه فدکیه تاچه میزان اعتبار دارد،راویان خطبه فدکیه چه کسانی هستند.
تهاجم به خانه وحی در چند مرحله انجام گرفته است، راز آتشافروزی سران سقیفه چه بوده است، راز حمایت حضرت فاطمه سلام الله علیها از ولایت چه بوده است، آیا گزارش تهاجم در منابع تاریخی اهل سنت نقل شده است، آیا در منابع رجالی اهل سنت راویان تهاجم مورد تأیید میباشند، مجازات سران سقیفه چیست، طرفداران سران سقیفه تهاجم را چگونه توجیه میکنند، چرا طرفداران سقیفه تهاجم را توجیه میکنند و گزارش تهاجم در منابع شیعه چگونه آمده است.
گزارش هفتم:
چرا حضرت فاطمه سلاماللهعلیها عذرخواهی ابوبکر و عمر را نپذیرفتند، خطبه در جمع زنان انصار در چند محور ایراد شده است، چگونه امام علی علیهالسلام به این وصیتنامه عمل نمودند، واکنش مردم در برابر دفن شبانه چه بوده است، واکنش ابوبکر و عمر چه بوده است و واکنش امام علیهالسلام در برابر ابوبکر و عمر چه بوده است.
۳) برکدامین مصیبت باید گریست {تاریخی}
گزارش تحلیلی ازحادثه عاشورا و وقایع مرتبط باآن است که با رودیکردی آموزشی نگاشته شده است
دراین کتاب با ارائه سی گذارش درباره این موضوع پرداخته وبرمبنای پژوهش های تاریخی سعی درتحلیل آنها داشته است .
درتدوین وقایع، ازمنابع نزدیک به عاشورا همچون مقتل ابومخنف استفاده شده است.
۲)مبانی استنباط مناسک حج و عمره
دراین کتاب ازانگیزه شناخت مبانی حج و عمره و مبانی اختلاف فتوا در چیست، بحث میکند و برپایه متن تحریرالوسیله حضرت امام خمینی(ره) و آثار مراجع عظام تقلید در خصوص حج می باشد.
ازباب نمونه:
آ)چرابعضی ازفقها به میقات بودن مسجدشجره و بعضی دیگرب ه میقات بودن منطقه ذوالحلیفه فتوا داده اند.
ب)چرا بعضی به جواز طواف از طبقه دوّم مسجدالحرام و بعضی دیگربه عدم جواز قائل اند.
این کتاب برای عموم دانش آموختگان حوزوی قابل استفاده است،مخصوصا برای آن دسته از حوزویانی که جذب بعثه رهبر معظّم انقلاب درسازمان حج میشوند بسیار قابل استفاده است.این کتاب در بیست وهفت فصل تنظیم شده است که از مهمترین فصل های این کتاب میتوان به تحلیل (مبانی استنباط احکام میقات) و (مبانی استنباط احکام تلبیه دراحرام) و (مبانی حرمت بوی خوش ولباس مخیط) تحلیل(مبانی احکام تقصیردرعمره تمتّع) و (مبانی جزئیات طواف نساء درعمره مفرده) و (مبانی نماز طواف درخلف مقام ابراهیم) نام برد.
۳)باامام علی علیه السلام درنهج البلاغه
این کتاب به معرفی نهج البلاغه میپردازد ودرسال ۱۳۸۲توسط انتشارات نصایح به چاپ رسیده است.
۴)دفاع ازحاکمیت دینی یا تحلیلی از ولایت مطلقه فقیه
این کتاب درسال۱۳۸۲توسط انتشارات بخشایش به چاپ رسیده است.
۵)نگاهی به واژه های سیاسی قرآن:
موضوع:قرآن،سیاست،صبر،شهادت،توکل وهجرت میباشد،این کتاب در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی موجو د است.
۶) ولایت مطلقه فقیه
۷) راههای خودسازی جوانان
استاد قادری علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه و تالیف کتب ،در حوزه رسانه نیز همکاری با شبکههای استانی اصفهان، لرستان، سمنان را داشته و برنامه پرسمان اربعین را در رادیو معارف به عنوان کارشناس اجرا کرده است.نمونه های از اجرای برنامه های استاد قادری در رادیو معارف به شرح ذیل است:
پیام آورحماسه:
تبیین نقش امام سجاد علیه السلام درحوادث عاشورا تفاوت ماهوی حرکت امامان درعصروزمان خود موضع گیری های سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی امام سجادعلیه السلام.
آسمان تقوا :
بررسی مشکلات ومصائب دوران زندگی امام جواد علیه السلام ، شبهه درمفهوم امامت
پرسمان های محرم:
آ)آیه لاخوف علیهم ولاهم یحزنون،خداوندفرموده حزن نداشته باشید،امام حسین علیه السلام درجنگ پیروز شدواسلام را زنده کردپس چرا ما ناراحت هستیم،شور وشعور در عزا داری،خنده کردن پس از عزاداری آیا معنی صوری بودن عزاداری نیست.
ب)اشک ریختن برامام حسین علیه السلام و رفتن به بهشت،عزاداری برای امام حسین علیه السلام و اولیاء خدا باخدا پرستی منافات ندارد،تباکی چیست و فرق آن با نفاق درچیست.
ج)بعضی شهادت امام حسین علیه السلام را مثل صلیب کشیدن حضرت مسیح می دانند و ایشان جان خود را فدا کرد تاگناهان مردم پاک شود،گفته می شودامام زمان «عج» منتقم خون امام حسین علیه السلام هستند یعنی چه،چه کنیم درشرایطی عاشورا فدایی امام باشیم.
د)آیاقیام امام حسین یک اجتهاد شخصی بوده و آیا امام از علم خود در قیام استفاده کردند،آیا عزاداری برای امام حسین ماهیت شیعی دارد و موضع اهل سنت در این باره چیست،خاصیت عزاداری برای امام حسین علیه السلام، زبان حال یعنی چه وتفاوت آن با دروغ چیست.
استادقادری همچنین درکنار تدریس و تألیفات خود،هیچ گاه از منبر و روضه خوانی فاصله نگرفتند و منبر ایشان با مباحث تحلیلی که نظریات خودجناب استاد است به همراه روضه خوانی ایشان با لحن وصوت زیبا و دلنشین که هرمستمعی جذب خطابه ایشان می شود و اگر کسی برای یک بار مجلس منبر و روضه استاد راشرکت کند برای همیشه شیفته شخصیت علمی ومنبرتاثیرگذارایشان می شود.