پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی حجت الاسلام سید محمد تقی قادری ارایی

سید محمد تقی قادری در سال 1337 در روستای اراء چهاردانگه متولد شد. ایشان مدرس حوزه و دانشگاه بوده و دارای تالیفاتی می باشد.

0

قادری

سيد محمد تقي قادري فرزند مير حسين در سال ۱۳۳۷ در روستاي  اراء از بخش چهاردانگه استان مازندران دیده به جهان گشود.

ایشان  مقدمات علوم را در استان سمنان آموخت و سپس رهسپارحوزه علمیه قم شدند. قادری از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۵ درس خارج فقه و اصول را در محضر اساتيد بزرگ حوزه علميه قم گذراند.

استاد قادری، فقه و اصول را درمحضر مراجع عظام تقلید  از جمله آیات عظام مرحوم فاضل لنكراني وشيخ جواد تبريزي گذرانده است.
منطق و فلسفه را همانند منظومه سبزواري، بدايه و نهايه و اسفار را در محضر اساتيدی  مانند  جوادي آملي، حسن زاده، انصاري شيرازي، مصباح و ابراهيم اميني گذرانده است. وی مباحث معرفتي را  در نزد آيت الله شهيد بهشتي تلمذ كرد.

تدریس
براي آمادگي تدريس در دانشگاه در دوره آموزشي مؤسسه در راه حق شركت كرده و از درس آيت الله مصباح يزدي بهره گرفته و موفق به اخذ مجوز تدريس استادي در دانشگاه مي‌شود.

حجت الاسلام قادری از سال{۱۳۶۴} تاكنون در دانشگاه كرمان، شهيد محلاتي قم، دانشگاه آزاد اسلامي اراك و بروجرد مشغول تدريس دروس فلسفه، كلام، معارف و تاريخ اسلام در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد می باشد.

استادقادری سابقه ۳۰ سال تدريس سطوح عالي حوزه {مكاسب و كفايه}و نيز حدود ۱۵ سال درس خارج فقه و اصول در مدرسه فيضيه را در كارنامه خود دارد.

قادری از سال {۱۳۶۲} تاكنون در مدرسه مباركه حجتيه و جامعة‌ المصطفي در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا و در مؤسسه آموزشي امام خميني (ره) تدريس مكاسب و كفايه را بر عهده داشته است.

 DSC_5125

سید احمد میر عمادی نماینده ولی فقیه در لرستان و سید محمد تقی قادری

 تأليفات

1)من فاطمه هستم:

این کتاب  آموزشی و تحلیلی  بر مبنای پژوهش‌های تاریخی است و در قالب هفت گزارش و هر گزارشی با پرسش‌ها و پاسخ‌های تحلیلی تدوین شده است.

این کتاب را با یک مقدمه و هفت گزارش با موضوعات «همایش انصار، غصب خلافت، غصب فدک، خطبه فدکیه، شرح خطبه فدکیه، تهاجم به خانه وحی، و وصیت‌نامه الهی، سیاسی» گردآوری شده است.

گزارش یکم :

  سرآغاز فتنه‌ای دامنه‌دار است، پرسش‌های تکان‌دهنده‌ای را در برابر ما قرار می‌دهد.

أ) این‌که چرا انصار اقدام به نشست سیاسی انحرافی کردند؟

ب ) این‌که چرا انصار ادعای رهبری بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را داشتند؟

ج) این‌که چرا همایش سیاسی انصار نافرجام ماند و به شکست انجامید؟

د) این‌که نشست سیاسی انصار چه دستاوردی برای آنان داشت؟

گزارش دوم :

ابوبکر و عمر چگونه از همایش انصار آگاه شدند، چگونه ابوبکر توانست اداره همایش را در اختیار بگیرد، آیا غصب خلافت یک اتفاق بوده است یا توطئه، چرا شهروندان مدینه با غصب خلافت مخالفت نکردند، خلافت ابوبکر چگونه تثبیت شد و چرا امام علیه‌السلام از پیشنهاد عباس بن مطلب استقبال نکردند» پرداخته است.

گزارش سوم :

عبارتند از: «چرا ابوبکر فدک را غصب نمود، ابوبکر با چه توجیه شرعی فدک را غصب نموده است، اشکالات حقوقی و شرعی غصب فدک چیست، فدک چگونه در اختیار حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها قرار داشت و اقدامات حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها دربرابرغصب فدک چه بوده است.

گزارش چهارم:

آیاحضرت زهرا سلام الله علیها به امام علی علیه السلام اعتراض کردند،راز ماندگاری خطبه فدکیه چیست، چراخطبه فدکیه مسجع است نه نثر،چرادر خطبه فدکیه به واقعه قدیر استناد نشده است، سندخطبه فدکیه تاچه میزان اعتبار دارد،راویان خطبه فدکیه چه کسانی هستند.

گزارش پنجم:

پیام های اخلاقی خطبه چیست، تفاوت پیامبراسلام باانبیاء دیگر درچیست، فلسفه احکام چیست.

گزارش ششم:

 تهاجم به خانه وحی در چند مرحله انجام گرفته است، راز آتش‌افروزی سران سقیفه چه بوده است، راز حمایت حضرت فاطمه سلام الله علیها از ولایت چه بوده است، آیا گزارش تهاجم در منابع تاریخی اهل سنت نقل شده است، آیا در منابع رجالی اهل سنت راویان تهاجم مورد تأیید می‌باشند، مجازات سران سقیفه چیست، طرفداران سران سقیفه تهاجم را چگونه توجیه می‌کنند، چرا طرفداران سقیفه تهاجم را توجیه می‌کنند و گزارش تهاجم در منابع شیعه چگونه آمده است.

گزارش هفتم:

 چرا حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها عذرخواهی ابوبکر و عمر را نپذیرفتند،  خطبه در جمع زنان انصار در چند محور ایراد شده است، چگونه امام علی علیه‌السلام به این وصیت‌نامه عمل نمودند، واکنش مردم در برابر دفن شبانه چه بوده است، واکنش ابوبکر و عمر چه بوده است و واکنش امام علیه‌السلام در برابر ابوبکر و عمر چه بوده است.

۳) بركدامين مصيبت بايد گريست {تاریخی}

گزارش تحلیلی ازحادثه عاشورا و وقایع مرتبط باآن است که با رودیکردی آموزشی نگاشته شده است

دراین کتاب با ارائه سی گذارش درباره این موضوع پرداخته وبرمبنای پژوهش های تاریخی سعی درتحلیل آنها داشته است .

درتدوین وقایع، ازمنابع نزدیک به عاشورا همچون مقتل ابومخنف استفاده شده است.

2)مبانی استنباط مناسک حج و عمره

دراین کتاب ازانگیزه شناخت مبانی حج و عمره و مبانی اختلاف فتوا در چیست، بحث می‌کند و برپایه متن تحریرالوسیله حضرت امام خمینی(ره) و آثار مراجع عظام تقلید در خصوص حج می باشد.

ازباب نمونه:

 آ)چرابعضی ازفقها به میقات بودن مسجدشجره و بعضی دیگرب ه میقات بودن منطقه ذوالحلیفه فتوا داده اند.

ب)چرا بعضی به جواز طواف از طبقه دوّم مسجدالحرام و بعضی دیگربه عدم جواز قائل اند.

این کتاب برای عموم دانش آموختگان حوزوی قابل استفاده است،مخصوصا برای آن دسته از حوزویانی که جذب بعثه رهبر معظّم انقلاب درسازمان حج می‌شوند بسیار قابل استفاده است.این کتاب در بیست وهفت فصل تنظیم شده است که از مهم‌ترین فصل های این کتاب می‌توان به تحلیل (مبانی استنباط احکام میقات) و (مبانی استنباط احکام تلبیه دراحرام) و (مبانی حرمت بوی خوش ولباس مخیط) تحلیل(مبانی احکام تقصیردرعمره تمتّع) و (مبانی جزئیات طواف نساء درعمره مفرده) و (مبانی نماز طواف درخلف مقام ابراهیم) نام برد.

۳)باامام علی‌ علیه السلام درنهج البلاغه

این کتاب به معرفی نهج البلاغه می‌پردازد ودرسال ۱۳۸۲توسط انتشارات نصایح به چاپ رسیده است.

۴)دفاع ازحاکمیت دینی یا تحلیلی از ولایت مطلقه فقیه

این کتاب درسال۱۳۸۲توسط انتشارات بخشایش به چاپ رسیده است.

5)نگاهی به واژه های سیاسی قرآن:

موضوع:قرآن،سیاست،صبر،شهادت،توکل وهجرت می‌باشد،این کتاب در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی موجو د است.

۶) ولايت مطلقه فقيه

۷) راه‌هاي خودسازي جوانان

استاد قادری علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه و تالیف کتب ،در حوزه رسانه نيز همكاري با شبكه‌هاي استاني اصفهان، لرستان، سمنان را داشته‌ و برنامه پرسمان اربعين را در راديو معارف به عنوان كارشناس اجرا كرده است.نمونه های از اجرای برنامه های استاد قادری در رادیو معارف به شرح ذیل است:

پیام آورحماسه:

تبیین نقش امام سجاد علیه السلام درحوادث عاشورا   تفاوت ماهوی حرکت امامان درعصروزمان خود   موضع گیری های سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی امام سجادعلیه السلام.

آسمان تقوا :

بررسی مشکلات ومصائب دوران زندگی امام جواد علیه السلام ، شبهه درمفهوم امامت

پرسمان های محرم:

آ)آیه لاخوف علیهم ولاهم یحزنون،خداوندفرموده حزن نداشته باشید،امام حسین علیه السلام درجنگ پیروز شدواسلام را زنده کردپس چرا ما ناراحت هستیم،شور وشعور در عزا داری،خنده کردن پس از عزاداری آیا معنی صوری بودن عزاداری نیست.

ب)اشک ریختن برامام حسین علیه السلام و رفتن به بهشت،عزاداری برای امام حسین علیه السلام و اولیاء خدا باخدا پرستی منافات ندارد،تباکی چیست و فرق آن با نفاق درچیست.

ج)بعضی شهادت امام حسین علیه السلام را مثل صلیب کشیدن حضرت مسیح می دانند و ایشان جان خود را فدا کرد تاگناهان مردم پاک شود،گفته می شودامام زمان «عج» منتقم خون امام حسین علیه السلام هستند یعنی چه،چه کنیم درشرایطی  عاشورا فدایی امام باشیم.

د)آیاقیام امام حسین یک اجتهاد شخصی بوده و آیا امام از علم خود در قیام استفاده کردند،آیا عزاداری برای امام حسین ماهیت شیعی دارد و موضع اهل سنت در این باره چیست،خاصیت عزاداری برای امام حسین علیه السلام، زبان حال یعنی چه وتفاوت آن با دروغ چیست.

استادقادری همچنین درکنار تدریس و تألیفات خود،هیچ گاه از منبر و روضه خوانی فاصله نگرفتند و منبر ایشان با مباحث تحلیلی که نظریات خودجناب استاد است به همراه روضه خوانی ایشان با لحن وصوت زیبا و دلنشین  که هرمستمعی جذب خطابه ایشان می شود و اگر کسی برای یک بار مجلس منبر و روضه استاد راشرکت کند برای همیشه شیفته شخصیت علمی ومنبرتاثیرگذارایشان می شود.

نویسنده: سید ابوالحسن شفیعی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.