پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برق‌رسانی به منطقه گردشگری جمال الدين كلا در اما و اگرهای فراوان

در حالی که دولت در سال 58 منطقه جمال‌الدین‌کلا شهرستان ساری را جزء منطقه گردشگری اعلام کرد، دستگاه‌های اجرایی برای برق‌رسانی به این منطقه نمی‌‌توانند از سد منابع طبیعی عبور کنند.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از خبرگزاری فارس، اهالی روستای جمال‌الدین‌کلا شهرستان از توابع بخش چهاردانگه ساری مدتی است که خواستار برق‌رسانی به منطقه زیارتی، سیاحتی امامزاده سید قاسم و منطقه معروف گت چشمه سر هستند.

موافقت برای انتقال برق به این منطقه گردشگری در ابتدای برای منطقه توریستی گت چشمه‌سر صادر و شد و به دلیل فاصله کمی که بین امامزاده و این منطقه گردشگری وجود دارد اهالی جمال‌الدین‌کلا ساری خواستار انتقال همزمان برق به این منطقه هستند.

اهالی روستای جمال‌الدین‌کلا با پیگیری‌ از اداره اوقاف شهرستان و  استان موافقت نامه انتقال برق به این امامزاده را دریافت کردند.

اوقاف استان مازندران ضمن موافقت اولیه با انتقال برق به این امامزاده خواستار تسریع در برق‌رسانی به محل امامزاده قاسم(ع) این روستا شد.

طبق روال قانونی برای برق‌رسانی به این امامزاده باید منابع طبیعی استان مازندران استعلام لازم را دریافت و پس از بررسی نسبت به انتقال برق توسط شرکت برق منطقه‌ای انجام شود.

 

مخالفت منابع طبیعی و دلائل آن

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران با انتقال برق به این امامزاده و منطقه توریستی و گردشگری که وجود دارد، مخالف است.

عباسعلی نوبخت در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که چرا منابع طبیعی با انتقال برق به این امامزاده موافقت نمی‌کند، گفت: منطقه مورد نظر در اختیار منابع طبیعی استان مازندران قرار دارد.

وی مهم‌ترین دلیل عدم موافقت منابع طبیعی را حضور یک عده افراد سودجو برای ساخت ویلا و بهره‌برداری نامناسب از زمین‌های اطراف منطقه اعلام کرد.

عدم موافقت مدیر منابع طبیعی برای انتقال برق تنها به یک سئوال و جواب ختم نشد و اهالی روستای جمال‌الدین کلا نیز از  مسئولان مختلف استان مازندران پیگیر این موضوع شدند.

 

پیگیری از طریق معاون عمرانی مازندران

متقاضیان انتقال برق به این امامزاده و چشمه اطراف آن در ابتدا پس از جلب موافقت اوقاف مازندران از طریق معاون عمرانی سابق استاندار مازندران این موضوع را پیگیری کردند و در دو مرحله این موضوع از طریق سید عیسی هاشمی پیگیری شد که با وجود دستور معاون عمرانی استاندار مازندران بر تسریع در موافقت منابع طبیعی مازندران برای انتقال برق این موضوع همچنان مورد موافقت مدیرکل منابع طبیعی مازندران قرار نگرفت.

اهالی روستای جمال‌الدین‌کلا این موضوع را از طریق نماینده ولی فقیه در استان مازندران پیگیری کردند.

اهالی روستای جمال‌الدین‌کلا در نامه‌ای از نماینده ولی فقیه در مازندران درخواست کردند که مدیرکل منابع طبیعی مازندران را متقاعد کند که با برق‌رسانی به امامزاه سید قاسم(ع) این روستا موافقت کند.

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در نامه خواستار تسریع در انتقال برق به امامزاده سیدقاسم(ع) این روستا شد.

آیت‌الله نورالله طبرسی در زیر درخواست اهالی روستای جمال‌الدین‌کلا خطاب به مدیرکل منابع طبیعی مازندران اعلام کرد: جناب آقای نوبخت لطفا  اقدام فرمایید تا امامزاده سید قاسم(ع) روستای جمال‌الدین کلا به برق تجهیز شود.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در نامه‌ای درخواستی مردم از نماینده ولی فقیه درباره انتقال برق به این امامزاده اسمی از منطقه گت‌چشمه‌سر به میان نیامده است.

 

موافقت مدیرکل امور روستایی سابق

البته دیگر مراجع که با اهالی روستای جمال‌الدین‌کلا خواستار تسریع در برق رسانی به این امامزاده هستند و در درخواست‌های متعدد از منابع طبیعی خواستار همکاری با اهالی روستا شدند مدیرکل امور روستایی سابق مازندران است.

رضا آزادی کناری در نامه‌‌ای به مدیرکل منابع طبیعی مازندران بحث منطقه سیاحتی را به مبحث زیارتی نیز اضافه کرد.

مدیرکل روستایی سابق مازندران که طی هفته گذشته تودیع شده بود در این نامه به ظرفیت‌های گردشگری منطقه نیز اشاره کرد و گفت: با برق‌رسانی به این منطقه و ایجاد اشتغال در روستای جمال‌الدین‌کلا از مهاجرت مردم جلوگیری می‌شود و در این روستا شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

آزادی‌کناری در ادامه نامه به اقدامات انجام شده برای تامین اعتبار لازم برای اجرای پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از پروژه در این منطقه نیز اجرایی شد.

دیگر مسئول پیگیری اجرای برق‌رسانی به این روستا نیز مدیرکل سابق گردشگری مازندران بود.

 

قرار گرفتن در مناطق 60 گانه گردشگری استان مازندران

با توجه به قرار گرفتن این منطقه در لیست مناطق 60گانه گردشگری استان مازندران اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز خواستار برق‌رسانی به امامزاده سیدقاسم و منطقه گت‌چشمه‌سر شد و در نامه مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری مازندران سیف‌الله فرزانه به استاندار مازندران نیز برق‌رسانی به این منطقه نیز از دغدغه این مدیرکل نیز قرار گرفت.

سیف‌الله فرزانه در نامه به استاندار مازندران به مصوبه سال 1358 دولت اشاره کرد و گفت: این منطقه در سال ذکر شده به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شد.

وی در این نامه مخالفت مدیرکل منابع طبیعی مازندران را مانع از اجرای این پروژه مهم در این منطقه اعلام کرد و ابراز داشت: دستگاه‌های اجرایی بنا به وظیفه ذاتی خویش برای اجرای پروژه اقدام کردند و مخالفت این ارگان مانع از اجرای این پروژه شد.

 

موافقت ورزای روحانی با انتقال برق به مناطق 60گانه گردشگری

در حوزه خارج از استان مازندران و در سطح مقام ارشد کشور نیز این منطقه جزء منطقه 60گانه گردشگری استان مازندران معرفی شد و هیئت وزیران در نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی در معرفی مناطق 60گانه گردشگری استان مازندران به نام این منطقه نیز اشاره کرد.

با توجه به موارد ذکر شده اینکه منابع طبیعی مازندران دغدغه حفظ اراضی ملی را دارد قابل تحسین است و هیچ فردی نمی‌تواند به این ارگان مهم و اثر گذار در حفظ میراث طبعیی خورده بگیرد.

 

تخریب ناخواسته منطقه توریستی به دلیل نداشتن متولی

اما از شواهد و قرائن موجود پیدا است که منطقه‌ای که در حال حاضر منابع طبیعی معتقد است با برق‌رسانی به این امامزاده و گت‌چشمه‌سر تخریب می‌شود به احتمال بسیار زیاد کمی سخت‌گیرانه به نظر برسد به این دلیل که در حال حاضر منطقه نام‌برده به لحاظ زیستی محیطی وضعیت مناسبی ندارد.

در کنار چشمه که محل عبور و مرور مسافران است پر شده است از نایلون و زباله‌های متعدد که خواسته و ناخواسته در آینده نزدیک تبدیل به گورستانی از زباله‌های مسافران می‌شود و متولی هم برای ساماندهی وضع موجود ندارد.

اما وقتی مبحث ویلا سازی مطرح می‌شود مدیرکل منابع طبیعی سازی ممکن است حق به جانب باشد و برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز نیاز به سخت گیری‌های بیشتری در مازندران وجود دارد و با مطرح شدن بحث گردشگری ممکن است سختگیری‌های منابع طبیعی چندان هم اثرگذار نباشد و این ارگان برای جلوگیری از ساخت ویلا باید به دنبال اجرا کردن قوانین سخت‌گیرانه‌تری در استان مازندران باشد.

جاويد عباسي

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.