پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه سورت چشم انتظار ثبت جهانی است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: سیف الله فرزانه پنجشنبه شب در جشن ملی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در بابلسر این سه اثر طبیعی را قله دماوند ، چسمه سورت و غار اسپهبد خورشید معرفی کرد.

درخواست برای ثبت جهانی قله دماوند که در جغرافیای شهرستان آمل واقع است و انجام اقدامات اولیه جهت جمع آوری مستندات مورد نیاز یونسکو از دو سال پیش آغاز شد. برای قرار گرفتن نام دماوند در فهرست میراث طبیعی جهان باید وضعیت گردشگری ، کوهنوردی و بوم گردی در منطقه و حریم قله دماوند مشخص و ضابطه مند شده و برای مشکلاتی چون زباله و ساخت و سازها در حاشیه چاره اندیشی شود.

چشمه پلکانی سورت که در شهرستان ساری و در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریاهای آزاد واقع است ، سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد. این چشمه پس از “پاموک‌کاله” ترکیه ، دومین چشمه آب شور جهان است.

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ هم در ناحیه ” دوآب ” شهرستان سوادکوه واقع است. این غار نخستین بار توسط هیات غارشناسان ایران در سال ۱۳۳۵ کشف شد و به خاطر سوابق تاریخی ،معماری بی نظیر و نقش بی نظیر در رخدادهای تاریخی در سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۸۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر این نکته که ثبت میراث مازندران در عرصه جهانی نباید به جنگل های هیرکانی محدود شود ، گفت : در حال حاضر قله دماوند ، چشمه سورت و غار اسپهبد خورشید از حساسیت خاصی برخوردار هستند و نگرانی های بسیاری پیرامون خسارت و آسیب به آنها وجود دارد.

وی از گردشگری به یکی از مهم ترین محورهای توسعه مازندران یاد کرد و افزود : نیاز است تا ضمن توجه ویژه ملی به این موضوع ، سرمایه گذاری در صنعت گردشگری مازندران گسترش یابد.

فرزانه  به پیش بینی ۱۳۴ لکه در آب های ساحلی دریای خزر در استان مازندران برای ایجاد اسکله های دریایی اشاره کرد و گفت : طرح هایی که برای این منظور تهیه و به سازمان بنادر ارسال شده است که امیدواریم با تصویب این طرح ها بتوانیم در ۱۵ شهرستان استان از طریق ساخت اسکله های دریایی و رونق گردشگری ، اشتغال ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران فرزانه با بیان اینکه از ۸۱۲ پروژه تعریف شده در استان ۱۰۵ مورد سهم گردشگری بوده است، افزود: برنامه ریزی برای اشتعالزایی بر اساس اجرای این طرح ها انجام می شود که یکی از محورهای مهم برای اشتغال زایی و اجرای پروژه ها در مازندران بومگردی است که تلاش داریم تا گسترش دهیم.

وی توضیح داد : در همین چارچوب از  ۲۰۴ روستای دارای قابلیت گردشگری و شناسایی شده در استان ۱۶۰ روستا به عنوان مقصد و مسیر گردشگری انتخاب شده است و آموزش دهیاران را هم شروع کرده ایم.

فرزانه همچنین بر ضرورت کمک ملی برای حفظ جنگل های هیرکانی تاکید کرد و گفت: ثبت جنگل های هیرکانی قدم نخست است و مراقبت و حراست از این جنگل ها راه طولانی باقی مانده است .

جشن ملی ثبت جهانی هیرکانی با حضور وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از طبیعت دوستان و دوستداران میراث فرهنگی و مسئولان و پژوهشگران استان های مازندران ، گلستان ، گیلان ، خراسان شمالی و سمنان در بابلسر در حال برگزاری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.