پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکل نبود دانشگاه جامع
ساری تنها مرکز استان فاقد دانشگاه جامع

در پی نخستین سفر استانی دولت نهم به استان مازندران در 16 آذر 1385 هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور، مصوب کرد که مجتمع فنی بابل به دانشگاه صنعتی نوشیروانی و مجتمع کشاورزی ساری به دانشگاه ارتقا یابد.

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دارالفنون نام مؤسسه‌ای بود که در سال ۱۲۳۰ خورشیدی به ابتکار میرزا تقی خان امیر کبیر در زمان ناصرالدین شاه قاجار  برای آموزش علوم و فنون جدید در  تهران  تأسیس شد و آن را نخستین دانشگاه مدرن تاریخ ایران می‌دانند.

فکر تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۰۵ خورشیدی توسط دکتر سنک نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی در مذاکراتی با سید محمد تدین پدیدار شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای بزرگی مانند ، تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و… دانشگاه تاسیس شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر دانشگاه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در ایران بودیم. هسته اولیه دانشگاه مازندارن را مؤسسه آموزش عالی اقتصادی و اداری – مدرسه عالی علوم کشاورزی ساری – مؤسسه آموزشی کشاورزی گرگان- مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر تشکیل دادند که در سال ۱۳۵۸ و با تصویب شورای عالی انقلاب از ادغام این مراکز دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس شد.

در سال 1353 هجری شمسی یک واحد آموزشی غیرانتفاعی به نام مدرسه عالی مهندسی کشاورزی در ساری به منظور ایجاد دوره­ های آموزش کشاورزی تاسیس گردید. رشته ­هایی که در بدو تأسیس پذیرای دانشجو گردید، رشته­ های کشاورزی عمومی، جنگل و مرتع و دامپروری بود. این موسسه در سال 1362 به آموزشکده کشاورزی، 1368 به دانشکده کشاورزی، 1383 به مجتمع کشاورزی با چهاردانشکده ارتقا یافت.

 در پی نخستین سفر استانی دولت نهم به استان مازندران در 16 آذر 1385 هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور، مصوب کرد که مجتمع فنی بابل به دانشگاه صنعتی نوشیروانی و مجتمع کشاورزی ساری به دانشگاه ارتقا یابد. در این مصوبه بطور واضح و روشن ذکر کرده است به دانشگاه( منظور دانشگاه جامع) نه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقاء پیدا کند.متاسفانه این مصوبه مهم در پی منفعت طلبی عده ای ذینفع به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تنزل پیدا کرد.

مصوبه هیات دولت در 16 آذر 1385

دانشگاه های دولتی به دو دسته تقسیم می شوند: الف) دانشگاه جامع مانند دانشگاه تهران، دانشگاه مشهد، دانشگاه مازندران، دانشگاه گیلان، دانشگاه گلستان، دانشگاه سمنان و… که می تواند در حوزه های مختلف دانشکده داشته باشند.

ب) دانشگاه تخصصی، مانند دانشگاه صنعتی( دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و..) ، دانشگاه هنر( دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، …) و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی( دانشگاه کشاورزی گرگان، دانشگاه کشاورزی ساری و دانشگاه کشاورزی خوزستان)

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد گسترش آموزش عالی در کشور و تاسیس دانشگاه جامع و تخصصی در  مراکز استان ها و حتی شهرستان های کوچک می باشیم، اما شهرستان ساری، تنها مرکز استانی در کشور است که فاقد دانشگاه جامع می‌باشد. در صورتی که بعضی از مراکز استان یک یا چند دانشگاه جامع و چند دانشگاه تخصصی مانند دانشگاه صنعتی و هنر نیز می‌باشند.( مانند تبریز دانشگاه جامع تبریز، دانشگاه جامع شهید مدنی تبریز، دانشگاه صنعتی سهند تبریز و دانشگاه هنر تبریز)، حتی مراکز استان های تازه تاسیس مانند گلستان دارای دانشگاه جامع گلستان و دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می‌باشد.

شهرستان ساری  و میاندرود با جمعیت 565 هزار نفر جمعیت و داشتن راه هوایی، ریلی و حمل نقل جاده‌ای، پیشینه تاریخی بهترین شرایط را برای داشتن دانشگاه جامع برخوردار است. حق جوانان مرکز استان است که فرصت تحصیل در شهر آنها وجود داشته باشد.

صف دانشجویان ساروی مقابل شرکت برق جهت عزیمت به دانشگاه مازندران در بابلسر

هدف از این نوشتار چرایی وجود دانشگاه در شهرهای مختلف استان مازندران نیست، در صورتیکه با پتانسیل علمی بالا و محیطی و جمعیت استان مازندران ، شهرهای دیگر استان هم مستحق داشتن دانشگاه جامع و تخصصی هستند. مقایسه استان مازندران و سمنان از نظر تعداد دانشگاه و جمعیت حیرت‌آور است.

هر چهار دانشگاه استان سمنان دانشگاه جامع هستند

در سال 1383 که مجتمع کشاورزی ساری با تاسیس چهار دانشکده شکل گرفت و الان 20 سال از آن زمان و 15 سال از استقلال آن به عنوان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری می گذرد، همان 4 دانشکده را دارد. این موضوع نشان می‌دهد در مقایسه با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم رشد نکرده است.

در راستای تحقق عدالت آموزشی برای جوانان شهرستان ساری و حفظ شان و جایگاه مرکز استان تاسیس دانشگاه جامع ساری، و یاحداقل در کوتاه مدت ارتقای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به دانشگاه جامع ضرورتی انکار ناپذیر و خواست جوانان و مردم فهیم مرکز استان مازندران می باشد.

در همین راستا 1040 نفر از اساتید دانشگاه، پزشکان ،دانشجویان، اهالی رسانه، هنرمندان و اقشار مختلف مردم استان مازندران از تاسیس دانشگاه جامع ساری در سایت کارزار حمایت کردند.

امضاء و حمایت 1040 نفر از تاسیس دانشگاه جامع ساری

خواسته به حق و منطقی جوانان و مردم شهرستان ساری به عنوان مرکز استان همانند تمامی مراکز استان‌های کشور تاسیس دانشگاه جامع در این شهر می باشد. از آیت الله لایینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در راستای تحقق مصوبه 16 آذر 1385 تلاش کنند تا حق ضایع شده ساری احیا گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.