پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساخت دستگاه کرونا سنج ایرانی به سرپرستی یک محقق چهاردانگه ای

0

محققان ایرانی توانسته‌اند دستگاهی طراحی و تولید کنند که به صورت زودهنگام و تنها با استفاده از خلط گلو کرونا را تشخیص می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از صفحه علم و فناوری نانوگرام در این فناوری میزان گونه‌های اکسیژن فعال خلط سنجیده می‌شود و یکی از علام کرونا افزایش میزان این مشخصه است و مدت زمان تست هربیمار کمتر از یک دقیقه است.

از مزایای دیگر این دستگاه این است که می‌تواند قبل از مشاهده علائم بالینی و یا درگیری ریه افراد ابتلا به کرونا را اعلام کند تا بیمار مراقبت‌های ویژه را شروع کند.

نتایج علمی این کوشش در مجله‌ی معتبر Biosensors and Bioelectronics منتشر شد و دستگاه روی ۶۰۰ بیمار و در چهار بیمارستان بصورت موفق تست شده و پس از اخذ مجوز‌های لازم در اختیار بیمارستان‌های ایران قرار خواهد گرفت.
این دستگاه که RDSS نام گرفته برای اولین بار با استفاده از فناوری نانو بایو الکتریک و از طریق رصد نمودن سطح Ros مایعات مخاطی نظیر خلط، قادر به تشخیص عفونت به کوید ۱۹ در کسری از دقیقه و بدون نیاز کیت و مواد مصرفی است.
این دستگاه توسط محققین دانشکده فنی دانشگاه تهران به سرپرستی محمد عبدالاحد کیاسری و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیز کمک شایانی برای آزمون‌های بالینی و به ثمر رسیدن این دستگاه داشته‌اند.

بدیهی است پس از اخذ تاییدیه وزارت بهداشت اطلاعات دقیق و جزئیات این پروژه توسط رسانه‌ها به سمع و نظر مردم شریف ایران خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.