پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه‌های فنی برداشت سیب درختی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای برداشت محصول سیب درختی توصیه‌هایی داشت.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از ایسنا،محمد‌تقی شکوهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، با بیان اینکه یکی از عواملی که باعث حفظ ارزش غذایی و افزایش ماندگاری میوه می‌شود بهره‌برداری از نکات دقیق در عملیات برداشت میوه است، گفت: به طور معمول کیفیت میوه را پس از برداشت نمی‌توان بهبود بخشید اما اگر برداشت به‌موقع انجام شود می‌توان تا قبل از مصرف میوه در حفظ کیفیت آن کوشید.

 

وی ادامه داد: تسریع و تاخیر در برداشت میوه سبب می‌شود که صفات کیفی مانند طعم، مزه و ارزش غذایی کاهش یابد و یا حساسیت محصول نسبت به بیماری‌ها و عوامل فاسدکننده تشدید شود.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره عملیات قبل از برداشت میوه سیب گفت: برای شروع برداشت در بهترین زمان تعیین شده برای محصول و حتی برای هر رقم در هر محل، به نحوی که میوه بیش از حد نرسیده و ریزش نکند باید اقدام شود.

 

شکوهی ادامه داد: ارقام زودرس سیب مانند رقم گالا و دورنگ که به تابستانه معروف است بیشتر مصرف تازه خوری دارند، دارای قابلیت نگهداری کمتری در انبار بوده و این ارقام چند روز بعد از چیده شدن باید به مصرف برسد بنابراین این ارقام پس از برداشت باید در کمترین مدت ممکن بسته‌بندی و به بازار عرضه شوند.

 

وی با بیان اینکه هنگام برداشت میوه از وارد کردن هرگونه خراش با ناخن یا فشار انگشت به میوه که باعث زخمی شدن یا آسیب به میوه می‌شود باید جلوگیری شود، گفت: هنگام برداشت میوه و جدا کردن میوه از شاخه باید مراقب بود تا به میوه و شاخه‌های کوتاه (اسپور) کوچکترین صدمه‌ای وارد نشود چراکه اسپورها محلی هستند که هر ساله روی آن میوه تشکیل می‌شود.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: بعد از برداشت میوه نسبت به انتقال سریع آنها از مزرعه به محل سایبان اقدام شود چرا که این عمل باعث کاهش دمای مزرعه ای میوه سیب و باعث افزایش ماندگاری آن می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.