پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی تولید 35 هزار تن سیب از باغ‌های مازندران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت متراکم سیب بر روی پایه‌های رویشی مالینگ از ابتدای دهه 80 در منطقه چهاردانگه و ناحیه دشت‌وری شهرستان ساری شروع شده است، گفت: در حال حاضر حدود 600 هکتار باغ سیب متراکم در سطح استان احداث شده و توسعه آن در بیشتر نواحی کوهستانی و مستعد رو به افزایش است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، محمدتقی شکوهی روز گذشته در گفت‌وگو با فارس در شهرستان ساری درباره وضعیت باغ‌های سیب مازندران اظهار کرد: سیب یکی از مهم‌ترین تولیدات باغی کشور است که جایگاه ویژه‌ای در تامین سلامت، امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، توسعه پایدار و اشتغال‌زایی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغ‌های سیب مازندران دو هزار و 523 هکتار است، گفت: میزان تولید سیب در مازندران 29 هزار تن است. 

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود امسال 35 هزار تن سیب در باغ‌های استان تولید شود.

 

شکوهی سطح باغ‌های سیب متراکم (پایه مالینگ) در استان را 600 هکتار بیان کرد و افزود: شهرستان‌های آمل با یک هزار و 110 هکتار، ساری با 545 هکتار و نور با 214 هکتار به‌ترتیب دارای بیشترین سطح زیر کشت سیب در استان هستند.

 

وی با بیان اینکه کشت متراکم سیب بر روی پایه‌های رویشی مالینگ از ابتدای دهه 80 در منطقه چهاردانگه و ناحیه دشت‌وری شهرستان ساری شروع شده است، گفت: در حال حاضر حدود 600 هکتار باغ سیب متراکم در سطح استان احداث شده و توسعه آن در بیشتر نواحی کوهستانی و مستعد رو به افزایش است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با احداث باغ سیب در منطقه اثرات اقتصادی شامل افزایش تولید با توسعه سطح زیر کشت، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ رشد بیکاری، شکوفایی اقتصادی جامعه روستایی و افزایش درآمد خانوارها به‌وجود می‌آید.

 

شکوهی، شناسایی و به‌کارگیری ارقام و پایه‌های مناسب برای توسعه باغ‌های در مناطق مستعد به‌ویژه در زمین‌های شیب‌دار، استفاده از پایه‌های رویشی به‌جای پایه‌های بذری به‌منظور افزایش میزان عملکرد در واحد سطح، افزایش کمیت و کیفیت واریته‌های اقتصادی و تجاری و سهولت عملیات باغبانی، شناسایی و انتخاب ارقام مقاوم به بیماری لکه سیاه و زنگار در سیب را از جمله برنامه‌های در دستور کار جهاد کشاورزی برشمرد.

 

وی، برنامه‌ریزی برای بازاریابی و صادرات محصولات تولیدی سیب استان، ایجاد انبار فنی و سردخانه‌های پیشرفته جهت نگهداری میوه سیب و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای ارتقای دانش فنی باغداران سیب در استان را از دیگر برنامه‌های در دستور کار بخش کشاورزی دانست.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: ارقام سیب موجود در استان شامل گالا، دلباراسیتوال(دورنگ)، رد دلیشز، گلدن دلیشز، گرانی اسمیت، رداستارکینگ، جوناگلد، فوجی و براون است.

 

شکوهی، تراکم بالای درخت و عملکرد بیشتر در واحد سطح، تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی، امکان استاندارد کردن تکنیک‌های باغداری و دریافت نور بیشتر و تولید میوه‌های با کیفیت مطلوب را از مزایای استفاده از پایه‌های رویشی سیب دانست. 

 

وی با بیان اینکه زودرسی این محصول از مزایای تولید و پرورش آن در مازندران نسبت به سایر مناطق کشور است، اضافه کرد: ارقام سیب تولیدی در مازندران نسبت به سایر مناطق کشور از جمله دماوند به مدت یک‌ماه زودتر رسیده و با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.