پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه‌های تغذیه‌ای برای افزایش ایمنی کودکان در روزهای کرونایی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، از همان روزهای ابتدایی که پای ویروس کرونا به کشور و استان مازندران باز شد مسائلی در ارتباط با مصون ماندن کودکان با این ویروس تا حدودی خیال‌ها را اندکی آسوده کرد ولی این روزها و شیوع موج دوم کرونا همزمان شد با نگرانی‌های افزایش ابتلای کودکان به کرونا که حتی معاون وزیر بهداشت از ادامه روند افزایشی شیوع ویروس در سه استان کشور که استان مازندران هم در بین این استان‌ها بود بر نگرانی‌ها افزود.

در چنین شرایطی که میزان ابتلای کودکان به ویروس کرونا نسبت به اسفند ماه افزایش پیدا کرده است بر نگرانی‌ها افزوده که یکی از مسائل مهم در ای زمینه توجه به بحث تغذیه کودکان است که در این زمینه سمیه صمدی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد:  همه کودکان با سیستم ایمنی بدون تجربه به دنیا می‌آیند و آرام آرام در مواجهه با میکروب‌ها و ویروس‌ها سیستم ایمنی بدن‌شان تقویت می‌شود.

 

*تقویت سیستم ایمنی کودکان با بکارگیری عادت غذایی سالم

با طرح این سؤال که خیلی افراد به خصوص در شرایط فعلی مواجهه با کرونا می‌پرسند که چه غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی کودک می‌شود؟ افزود: واقعیت این است که هیچ ماده غذایی خاصی وجود ندارد که مانع از بیماری کودکان شود،  اما با به کارگیری عادات غذایی سالم می‌توان سیستم ایمنی کودکان را در این شرایط حساس تقویت کرد.

*اجرای یک رژیم غذایی سالم برابر با افزایش سلاح‌های سیستم ایمنی کودکان

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: در واقع با اجرای یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلاح‌های سیستم ایمنی ( گلبول‌های سفید ) بدن کودک را  افزایش داد.

صمدی بیان کرد: در این شرایط رژیم غذایی سالم برای کودکان به معنای حذف غذاهای ناسالم چرب و شیرین و در عوض خوردن مقدار زیادی از سبزی و میوه به علاوه طیف گسترده‌ای از غذاها از دیگر گروه‌های اصلی است.

 

وی با اعلام اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها منبع اصلی تامین آنتی‌اکسیدان‌ها(که اهمیت‌شان در شرایط کرونا بسیار زیاد است)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر برای کودکان محسوب می‌شوند، تصریح کرد: یک رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی کودک مربوط به خوردن انواع گوشت‌ها (به خصوص خوردن دوبار در هفته ماهی)، حبوبات، آجیل‌ها و لبنیات کم چرب بوده اما در کنار این مواد غذایی باید مطمئن شد که در طول روز به کودک پنج وعده میوه و سبزی هم برسد.

*کودک در طول روز از تنوع دریافت میوه  و سبزی برخوردار باشد

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: در واقع همه میوه‌ها و سبزی‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را برای فرزندمان به ارمغان می‌آورند و به همین خاطر مهم است که کودک در طول روز از تنوع دریافت میوه  و سبزی برخوردار باشد.

*خاصیت تقویت‌کننده سیستم ایمنی با گیاهان در شرایط کرونایی

صمدی با بیان اینکه گیاهان دارای خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا گلبول‌های سفید بیشتری برای مبارزه با عفونت‌ها  تولید کنند که در شرایط کنونی مواجهه با کرونا اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: بنابراین باید سعی شود فواید خوردن میوه و سبزی‌ها را به کودکان با زبان ساده خودشان توضیح دهیم و آنها را به خوردن میوه و سبزیجات تشویق کنیم.

وی یادآور شد: بهتر است برای میان وعده‌های کودکان میوه و سبزی‌ها را قرار دهیم تا آنها با تمایل بیشتری آن را میل کنند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه برای میان وعده کودکان یک بشقاب پُر از میوه و سبزی با رنگ‌ها و شکل‌های متنوع  باید درست کنیم، خاطرنشان کرد:حتی می‌توان سبزی‌ها را به‌صورت پوره شده و یا رنده شده به غذاهای مورد علاقه کودکان اضافه کرد.

 

صمدی ادامه داد: بهتر است ظرف‌های پُر از میوه و سبزی را همیشه در جاهایی قرار دهیم که به‌راحتی در دسترس کودکان باشد و سعی شود هر روز برای کودکان اسموتی‌های خوش رنگ و خوش طعم با میوه و سبزی‌های مختلف آماده کنیم.

وی با اعلام اینکه هیچ وقت نباید کودک را به‌دلیل نخوردن میوه و سبزی‌ها مجازات کرد، گفت: در واقع با این کار احساس تنفر برای کودکان ایجاد می‌شود.

*کمبود خواب  سلاح‌های ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر برای ارتقا سیستم ایمنی کودکان داشتن خواب کافی است، تصریح کرد: کمبود خواب می‌تواند سلاح‌های ایمنی بدن را کاهش دهد که باید سعی شود برای بالابردن سطح ایمنی کودکان آنان را به ورزش کردن تشویق کرد و در نهایت تلاش شود استرس را از کودکان دور کرد.

 /86034/ع/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.