پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهره‌مندی 100 روستای مازندران از گاز طبیعی تا پایان 97

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: جعفر احمدپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری درباره آخرین وضعیت گازرسانی به مناطق محروم استان مازندران اظهار کرد: در شرایط فعلی گازرسانی بدون کوچکترین محدودیتی در حال انجام است و به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار گازرسانی می‌شود.

وی افزود: به‌منظور سهولت در کار و افزایش سطح کیفیت خدمات ارائه‌شده به مشترکان گاز طبیعی، از دانش و تجربیات همکاران و فناوری‌های روز استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با توجه به تأثیر مثبت گازرسانی به روستاها بیان کرد: وقتی از توسعه گازرسانی به روستاها صحبت می‌شود باید به این نکته مهم توجه کرد که انجام پروژه‌های گازرسانی به‌همراه استاندارد خاص با جغرافیای خاص منطقه، کوهستانی و سخت‌گذر بودن راه‌های روستای و گذر از گذرگاه‌های سخت و دشوار، دره‌ها و رودخانه‌های خروشان، معنا پیدا می‌کند.

این مسوول تصریح کرد: با صرف هزینه‌های گازرسانی صورت‌گرفته، راه آسایش و رفاه مردم روستاهای استان هموار می‌شود و از مهاجرت مردم به شهرها جلوگیری شده و مهاجرت معکوس صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: به‌دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن و عدم اجرای کامل طرح هادی، هزینه گازرسانی به روستاهای این استان چندین برابر سایر استان‌ها است.

احمدپور با بیان اینکه گازرسانی به روستاهای دوردست دودانگه و چهاردانگه به‌دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن منطقه ازجمله طرح‌های مهم شرکت گاز استان در یک‌سال گذشته بوده است، اظهار کرد : جهت تحقق این مهم بیش از ۶۵ کیلومتر خط تغذیه، ۳۷ کیلومتر شبکه و سه ایستگاه تقلیل فشار گاز اجرا و نصب شده است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با قدردانی از اقدامات و حمایت‌های ویژه دولت و استاندار مازندران در راستای گازرسانی به مناطق دوردست و محروم، به طرح‌های ارزشمند صورت‌گرفته در استان اشاره و بیان کرد: در سال‌های اخیر در شهرستان‌های 52 گانه استان و به‌ویژه در شهرهای کمتر برخوردار و روستاهای محروم شاهد اجرای پروژه‌های مهم و بزرگ گازرسانی بوده‌ایم که خوشبختانه به بخش مهمی از اهداف خود در این زمینه رسیده‌ و برنامه‌ها و فعالیت‌های باقی‌مانده خود را نیز همچنان با جدیت ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 92.5 درصد از ساکنان روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

احمدپور در بخش دیگری از گفت‌وگو اظهار کرد: قیمت تمام‌شده انشعاب در مناطق کوهستانی نسبت به سایر مناطق بالا است به‌ویژه به این دلیل که مناطق کوهستانی دارای جلوه‌های ویژه‌ای هستند، در زمان عملیات گازرسانی به حفظ جنگل و استقرار مردم در روستاها توجه می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت همکاری دیگر سازمان‌ها و تامین نقدینگی، روستاهای موجود در فاز دوم طرح بند «ق» تا پایان سال ۹8 که قابلیت گازرسانی را داشته باشند، از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: براساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته، برای هر طرح مدت زمان معینی مشخص شده و نیاز است تا با پیگیری‌های مستمر و همکاری مسؤولان و سایر دستگاه‌های مربوطه روند پیشرفت طرح‌ها با تاخیر مواجه نشود.

وی  با اشاره به وجود ترانشه‌ها و دره‌های متعدد در دو سمت مسیر خط گازرسانی که باید با هماهنگی و مجوز ادارات راه، منابع طبیعی و محیط زیست مجوزهای لازم را داشته باشد، افزود: با توجه به مسافرخیز بودن استان، در برخی مسیرها با عدم مجوز و موافقت راهداری مواجه بوده‌ایم که کار به‌صورت موقت، متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: در این باره نشست‌های مختلفی را با مدیران راهداری داشتیم و با توجه به شروع تدریجی مجوز راهداری، ادامه پروژه در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به مرتفع‌شدن مشکلات موجود، تسریع در اجرای حفرات خالی، نصب انشعابات، جذب اشتراک‌پذیری و تهیه اقلام مورد نیاز طرح و همچنین آماده‌کردن تعدادی از طرح‌های در حال اجرا برای افتتاح تا پایان سال‌جاری انجام می‌شود.

احمدپور توجه به روستاهای محروم را یکی از اهداف استراتژیک شرکت گاز استان مازندران بیان کرد و گفت: تاکنون 55 شهر استان به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند و گاز به 2 هزار روستا رسیده و روستاهای باقی‌مانده نیز در برنامه گازرسانی قرار دارند.

وی با اشاره به تعهدات شرکت گاز مازندران در گازرسانی به 498 روستا از محل مصوبات ب«ق»، اظهار کرد: با تلاش مجموعه شرکت گاز تا پایان امسال بیش از 100 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

احمدپور افزود: عملیات گازرسانی در مناطقی که قابلیت گازرسانی در آن وجود ندارد به روش‌های دیگری است؛ به‌طوری که به سه منطقه مازندران شامل رینه آمل، شهرهای پول و کجور نوشهر به روش سی.ان.جی گازرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه مردم قدردان این زحمات هستند و می‌دانند که جمهوری اسلامی چه خدمات ارزشمندی به آنها ارائه داده است، بیان کرد: با توجه به اینکه تامین سوخت مایع به  مناطق کوهستانی و سخت‌گذر هرساله با سختی و مشقات فراوان انجام می‌گرفت، شرکت گاز برای هموار شدن و رفاه حال مردم اقدام به گازرسانی کرده است.

این مسؤول بیان کرد: برای هر 57 متر یک انشعاب روستایی و برای 17 متر شهری یک انشعاب شهری داشته‌ایم و اگر محاسبه کنیم این کار هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای شرکت گاز ندارد، اما سیاست کلی دولت حمایت از قشر محروم و ضعیف کشور است.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً شرکت ملی گاز در برنامه‌ای اعلام کرده است که هر جا عملیات گازرسانی مقرون به‌صرفه نیست از سوخت‌های نوین دیگر همچون انرژی خورشیدی یا گازهای CNG ،LNG و LPG استفاده کنیم که در این‌صورت دیگر احتیاجی به انتقال و خط تغذیه لوله گاز وجود ندارد.

احمدپور استمرار جریان گازرسانی به مناطق محروم استان را اولویت اصلی این شرکت دانست و تاکید کرد: به‌واسطه حساسیت و اهمیت استمرار گاز طبیعی، سه مولفه سرعت، دقت و صحت سرلوحه فعالیت کارکنان این شرکت جهت تامین به‌موقع گاز مشترکان است.

مدیر عامل شرکت گاز استان مازندران در پایان گفت: طرح‌های گازرسانی برای روستاهایی که قابلیت گازرسانی دارند در حال انجام است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.