پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ارتفاعات مازندران پایان هفته پُربرف می‌شود/ برف در مناطق جلگه‌ای نمی‌نشیند

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  طی سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی و تغییر در نوع بارش‌ها از نظر زمانی و مکانی نگرانی از کم‌بارشی و خشکسالی همواره وجود داشته است ولی نکته مهم و جالب این است استان پرباران مازندران نیز به این سرنوشت دچار شده است.

بحث تغییرات اقلیمی موجب تغییر در بارش‌ها شده به‌طوری‌که بارشی که باید در چند شبانه‌روز شاهد آن باشیم در چند ساعت خلاصه می‌شود که حالت سیل‌آسا به خود گرفته و به‌طور حتم شدت آن با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌ها خسارت‌هایی را به همراه داشته است.

نمونه این بارش‌ها روزهای 13 و 14 مهر ماه امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان بودیم که نوید روزهای خوبی را در استان می‌داد ولی در حد همان چند ساعت بود و پرونده بارش‌ها در پاییز امسال با کم‌بارشی بسته شد.

موضوع دیگر اینکه سال‌های گذشته در پاییز شاهد بارش برف بودیم که از آن به‌عنوان پدیده کم سابقه یاد می‌شد ولی امسال در بیستمین روز از زمستان شاهد بارش‌های برف بودیم که نمی‌توان آن را برف زمستانی قلمداد کرد.

اما نکته مهم اینکه نقشه‌های هواشناسی برای پایان هفته جاری برف خوبی را در استان مازندران پیش‌بینی کرده؛ در شرایطی که در ارتفاعات مازندران شاهد لایه نازک برف هستیم که از دوردست‌ها نمایان است نگرانی‌ها برای کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌ها وجود دارد که این سامانه بارشی که در راه مازندران تا حدودی می‌تواند جبران‌کننده مشکلات باشد.

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نگرانی از تنش آبی همچنان وجود دارد به این دلیل که بارش‌های پاییزی امسال در مازندران چندان مطلوب نبوده است.

سیدمحمدرضا رضوی افزود: سامانه خوب برف زمستانی روز پنج‌شنبه وارد آسمان مازندران می‌شود که بخشی از مشکلات کم‌آبی را می‌تواند جبران کند.

وی بیان کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی، سامانه سرد و بارشی از پنج شنبه وارد مازندران می‌شود  که پیامد آن برفی شدن ارتفاعات است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه این سامانه بارشی موجب می‌شود  ارتفاعات استان پُربرف شود، تصریح کرد: درست است موجب اختلال در تردد جاده‌ای می‌شود ولی به‌شدت به این بارش ها نیاز داریم.

این مسؤول اظهار کرد: در مناطق جلگه‌ای استان نیز شاهد بارش باران هستیم که دمای هوا کاهش می‌ساید ولی برف در جلگه نمی‌نشیند.

رضوی افزود: با توجه به نقشه‌های هواشناسی کل ارتفاعات استان درگیر برف شده و حتی برف به دامنه‌های استان کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی احتمال یخبندان برای روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته آینده در استان مازندران وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: بارش‌ برف و باران روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری تمام استان را در بر می‌گیرد که در ارتفاعات شرق مازندران انتظار بیشتری از بارش‌ها را داریم./فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.