پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیا آیت الله ملا عبدالله تیلکی صاحب فرزندی بود؟

ملا عبدالله تیلکی معروف به شریعت مدار تیلکی از نامدار ترین علمای بخش چهاردانگه می باشد.

3

 

اکثر مردم و نوشته هایی هم که در باره آیت الله شریعت مدار تیکی است بیان می نماید ایشان دارای فرزندی نبودند. اما آقای دکتر نصرالله لطیفی تیلکی ساکن مشهد بعد از انتشار مقاله در باره این عالم وارسته ادعا نمودند که سندی در اختیار دارد که نشان می دهد ایشان دارای پسری به نام ملا محمد علی بودند. ابتدا مختصری این عالم وارسته را معرفی و در انتها سند منتشر شده آقای دکتر نصرالله لطیفی آورده می شود.

 

معرفی آیت الله ملا عبدالله تیلکی معروف به شریعت مدار تیلکی

آیت الله ملا عبدالله تیلکی معروف به شریعتمدار تیلکی فرزند محمد علی در روستای تیلک چهاردانگه دیده به جهان گشود. ایشان  از علمای بزرگ قرن سیزدهم هجری قمری بود.

 

از دوران اولیه زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست، بعد از تحصیلات ابتدایی در زادگاه خود رهسپار نجف اشرف در کشور عراق شد و در آنجا تحصیل نمودند تا به درجه اجتهاد رسیدند.

 

وی از شاگردان برجسته آیت الله العظمی سید علی طباطبایی بودند و بعد از کسب درجه اجتهاد جهت سرپرستی مادرش که جز او کسی را نداشت به زادگاه خود تیلک برگشته و با کار کشاورزی و دامداری ارتزاق می کردند و هرگز از منبر برای تامین معاش خود استفاده نمی نمودند.

 

ملاعبدالله در بهار و تابستان در تیلک و در پاییز و زمستان در روستای تلوکلا اقامت داشتند. بعضی معتقدند ایشان بنیانگذار روستای تلوکلا می باشند و روستایی که بنا نمودند به یاد روستای سابقش تیلک کلا نامید که در اثر گذشت زمان به تلوکلا تغییر نام یافت.

 

شهرت علمی این عالم برجسته تا به حدی رسید که فتحعلی شاه قاجار به احترام او در طی فرمانی که در سال ۱۲۴۴ ه ق صادر کرد مردم تیلک را از پرداخت مالیات معاف کرد.

 

یکی دیگر از ویژگی برجسته این مجتهد، دائم الانتظار بودن می باشد، او غروب هر جمعه سوار بر اسب آماده ظهور حضرت صاحب الزمان بود تا در رکاب مولای خود قرار گیرد.

 

از این عالم بزرگوار دو کتاب به نام حجت الحق و توضیح المقاصد بر جا مانده است که هنوز منتشر نشده است. خانه ملا عبدالله تیلکی هنوز در تیلک باقی می باشد و هر سال تعداد زیادی به آنجا مراجعه می کنند.

 

آیت الله ملاعبدالله فرزندی نداشت. سرانجام این عالم وارسته در سال 1260 دعوت حق را لبیک گفت.

در مورد محل دفن ایشان اتفاق نظر نیست؛ بعضی معتقدند ایشان را در روستای تلوکلا در کنار مسجدی که در کنار خانه ایشان بود دفن نمودند ولی بعضی معتقدند پیکرشان را بعد از تشیع با شکوه به مشهد مقدس انتقال دادند و در کنار مرقد مطهر امام رضا (ع) به خاک سپردند.

 

لازم به ذکر است بعد از فوت ایشان، منزل آیت الله شریعتمدار در روستای تلوکلا به مسجد تبدیل شد و دارای کراماتی نیز می باشد.

 

سند آقای دکتر نصر الله لطیفی تیلکی

بعد از انتشار این مقاله در فضای مجازی، آقای دکتر نصرالله لطیفی ایمیلی برای نویسنده مقاله (حامد خلیلی ازنی) ارسال نمودند و گفتند که آقای شریعت مدار دارای فرزندی بودند و سندی در اختیار دارند که این موضوع را ثابت می کند. از ایشان خواستم سند را برای بنده ارسال نمایند تا در مقالات بعدی استفاده شود، اما ایشان آن را برای بنده نفرستادند و آن را در وبلاگ خود به نام «تیلک پنجره ای به بهشت» آوردند: «در مقاله ای که از آقای حامد خلیلی ازنی در اینترنت بود، دیدم همان نقل و قول عامیانه مردمی را نقل کرده بودند که ایشان فرزندی نداشت. بنده به ایشان میل زدم و گفتم که آنچه که نوشتید خلاف واقعیت است و من سندی دارم که عنوان می کند از ایشان فرزندی بنام ملا محمد علی که کتاب پدر خود ملا عبداله را وقف نموده است. زمان نوشته هم بر می گردد به سال ۱۲۷۲ هجری قمری یعنی ۱۴ سال بعد از کتابت پدر ارجمندشان ملا عبداله شریعتمدار».

 

52618107989031538283

صفحه آخر کتاب شریعت مدار

 

68177838061149952705

وقف نامه ای که ملا محمد علی برای کتاب پدر خود نوشته است

 

3 نظرات
  1. سید روح الله شجاعی می گوید

    از جناب آقای خلیلی به سبب کوشش فراوان و صداقت در گفتار سپاسگزاریم.
    شخصا از این مطلب بهره بردم و تشنه ادامه این ماجرای جذاب!
    موفق و پیروز باشید

  2. روح اله جرگانی تیلکی می گوید

    سلام خوبی،خسته نباشی بنده هیچ گونه شناختی نسبت به شما ندارم ،ولی اطلاعات قابل قبولی دادی،البته ما از مرحوم ملا عبدلله اثار و یکسری اسنادو مدارک مرتبط به ایشان در اختیار داریم،فکر میکنم بهتر باشه امسال در مراسم ایشان حضور داشته باشی تا بطور کامل یکسری از مسابل بررسی شود،بدلیل اینکه پدر بنده سالیان درازی از موقوفات ایشان نگهداری میکنه که البته دریغ از یه تشکر خشک وخالی ،وکل خانواده چه قبل تر در ایام ده روز محرم و چه اکنون که چندسالی در تابستان این مراسم طبق روال و بدون هیچ گونه کم و کاستی برگزار میشه،با سختی های فراوان وبدون هیچ گونه حمایت خاصی وبدون چشمداشتی به یاری پدر محترمان می اییم ،امیدوارم که اجر این چند سال با امام حسین باشه،با تشکر روح اله جرگانی تیلکی

  3. نعمتی خرمابادی می گوید

    سلام تولیت موقوفه حاج عبدالرسولی ساری هم باایشان بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.