پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آقای نوبخت؛ لطفا مازندران و گلستان را هم مانند گیلان دوست داشته باشید

اما اگر واقعا می خواهید کاری انجام دهید و انصافا نیت خیر دارید قدمتان روی چشم. ما منتظریم ببینیم چه می کنید. جناب معاون رئیس جمهور! نماینده های ما می گویند “بودجه مازندران را در گیلان هزینه می کنید.” پاسخ احمدی لاشکی را چه می دهید؟ آقای نویخت! لطفا مازندران را هم مانند گیلان دوست داشته باشید.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: معاون رئیس جمهور، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور “بخشی” از القاب و عناوینی هستند که ” محمد باقر نوبخت” با خود یدک می کشد. او که اصالتا اهل گیلان و یکی از مهره های موثر دولت تدبیر و امید است بارها از سوی برخی از منتقدین به توجه بیش از حد به زادگاه خود متهم شده است. درست بر خلاف مسئولان و دست اندرکاران مازندرانی که به قول “عزت الله یوسفیان ملا” نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی :” با کمال تاسف مسئولین مازندرانی که در کشور پست دارند تعصبی برای پیشرفت استان ندارند.…” در دوران مسئولیت نوبخت در دولت های گوناگون همیشه شاهد کمک مادی و معنوی وی به طرح ها و پروژه های عمرانی و اقتصادی گیلان و مخصوصا شهرستان رشت بودیم که بی شک سبب ساز رشد و شکوفایی مناسبی برای مردم منطقه بوده است.

 

اکنون استان گیلان به مدد توجه ویژه امثال نوبخت به یکی از استان های پویا و رو به رشد کشور تبدیل شده است. درست بر خلاف استان مازندران و گلستان که از شتاب مناسبی در مسیر پیشرفت و عمران برخوردار نیستند. تصویب انواع و اقسام طرح ها چه در زمینه ارتباطات جاده ای، فرودگاه ها و بنادر و همچنین طرح مهم منطقه آزاد انزلی و آستارا که سالیان درازی از اجرایی شدن آن می گذرد این پیام را به مردم می دهد که اگر افراد دلسوز و کاربلدی از شمال کشور در بدنه دولت حاضر باشند شاهد اتفاقات مهمی حداقل در حوزه عمران و آبادانی خواهیم بود. نوبخت را می توان به عنوان یک شاخص برای توجه به سرزمین مادری در نظر گرفت. نکته ای که انگار مازندرانی های حاضر در بدنه دولت و در ارکان تصمیم گیری حاکمیت بلد نیستند و یا نمی خواهند یاد بگیرند.

 

شمال کشور و به ویژه استان مازندران به دلیل موقعیت ویژه طبیعی از مزایای خاصی بهره می برد اما هیچگاه  نتوانست یا نخواستند که این امکان خاص شکوفا گردد و خدمتی هم به کل مردم ایران و هم به اهالی شمال کرده باشد. فقر شدید صنعتی، اقتصادی، عمرانی به همراهِ نداشتن زیرساخت هایی مانند شهرسازی مناسب و جاده های استاندارد چه داخل شهری و چه محورهای شریانی و همچنین تخریب فزاینده محیط زیست که با شتابی باور نکردنی در حال پیشروی است هر روز بیش از گذشته نمایان می شوند. انگار هیچ کس به فکر مازندران نیست و همه مسئولان کشوری این استان ماتم زده را با انبوه زباله هایش تنها گذاشته اند. متاسفانه برخی ها ساخت و سازهای صورت گرفته توسط بخش خصوصی در قالب برج سازی و ویلا سازی را با “توسعه” اشتباه گرفته اند و گمان می کنند شمالی ها خیلی خوشبخت هستند که دیگران برای جیب خودشان و با دست اندازی به طبیعت اینجا چهار تا برج و بارو ساخته اند. اما دریغ از ذره ای عمران و آبادانی ! آنچه در واقعیت وجود دارد انبوه طرح های عمرانی نیمه کاره به همراه ضعف شدید مدیریتی در ارکان تصمیم گیری شمال کشور است. سرزمینی که به یتیم ها شباهت دارد . کسی نه برایش دل می سوزاند نه خودش بلد است که گلیمش را از آب بیرون بکشد.  

 

حالا اما شنیده می شود که معاون رئیس جمهور برای چندمین بار در طی دوران مسئولیتش دارد به مازندران سفر می کند. آنهم در قالب عنوان دهان پر کنی به نام:شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های شمال کشور” . در وهله نخست چیزی که به ذهن می رسد اینست که وقتی می گوئیم “توسعه استان های شمال کشور” یعنی پذیرفته ایم که این استان ها توسعه نیافته اند و این خودش خیلی خوب است. دست کم دولتیان به این باور رسیده اند که شمال را باید دریابند که اگر دیر بجنبند ممکن است خیلی چیزها از دست برود. هرچند تا همینجای کار هم خیلی دیر شده و خیلی چیزها از دست رفته است اما چه می شود کرد؟ اما نخستین پرسشی که باید از معاون رئیس جمهور پرسید این است که جناب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور! ماحصل آن چند سفری که پیش از این به مازندران داشتید چه بود؟ و چه مواردی را در سفرهای پیشین مصوب کردید که حالا به نتیجه رسیده است؟ اساسا قرار است در این شورایی که درست کردید چه اتفاقی بیافتد؟ ریز برنامه های شما برای “توسعه” شمال به ویژه مازندران و گلستان چیست؟ اعضای این شورا چه کسانی هستند و قرار است در قالب کدام استراتژی و رویکرد مدیریتی تدوین و اجرایی شوند؟ آقای نوبخت عزیز! راستش را بخواهید ما آنقدر از این همایش ها و سمینارها دیده ایم که چشم و دلمان سیر شده است. نه عقده دیدن رئیس جمهور را داریم نه معاونان و وزرایش را. تنها چیزی که ما را ترغیب می کند تا سفر شما به استانمان جذابیت داشته باشد و به سراغتان بیایم برنامه های توسعه ای شما برای مردم است که قابلیت اجرایی داشته باشند و فقط در حرف نباشد و روی کاغذ نمانند.حالا که دارید برای چندمین بار به استان ما می آئید لااقل دست پر بیایید والا این آمدن و رفتن ها جز هزینه های اضافی برای استان و گرفتن وقت رسانه ها برای پوشش اخبار این سفر ماحصل دیگری نخواهد داشت.

 

سفر رئیس جمهور محترم به مازندران که تا این لحظه نکته قابل ذکری برای مازندرانی ها نداشته است اما  اگر فکر می کنید این آمدن و رفتن های شما خیری قرار است به شمال برساند خواهش می کنیم به طور شفاف با رسانه ها مطرح کنید. بگوئید فلان پروژه را با هزینه دولت افتتاح کردیم یا فلان طرح را کلید زدیم و تا تاریخ معین به بهره برداری می رسد. بگوئید که قرار است گردشگری را تبدیل به یک صنعت پول ساز  در شمال کشور تبدیل کنیم. بگوئید که دیگر قرار نیست مازندران زباله دانی مسافران باشد و مانند استان های کویری برای ورود مسافران به شمال کشور و هزینه های گزافی که روی دست مسئولان بومی می گذارند عوارض وضع خواهد شد که به جیب استان می رود. بگوئید که منطقه آزاد را پیگیری کردید و مشکلات استقرار این  امتیاز ویژه برای استان حل شده است. بگوئید که طرح های عمرانی نیمه کاره را تا تاریخ معین به سرانجام خواهید رساند.

 

خلاصه بگوئید از اینکه در تمام این سال ها دولت ها با شمال کشور به ویژه مازندران مانند بچه های یتیم برخورد کردند بسیار ناراحتید و باید جبران کنید. آقای نوبخت! ما اینجا توی مازندران نه صنعت درست و حسابی داریم و نه کشاورزی به درد بخور. جنگلهایمان که همه دارند نابود می شوند. دریای مارا هم دارند می برند سمنان تا کویر را با آن آباد کنند. وضعیت شهرها و جاده هایمان هم که مایه خجالت است. اگر آمدید که بیلانی ارائه دهید و بروید لطفا این کار را با ما نکنید. اما اگر واقعا می خواهید کاری انجام دهید و انصافا نیت خیر دارید قدمتان روی چشم. ما منتظریم ببینیم چه می کنید. جناب معاون رئیس جمهور! نماینده های ما می گویند “بودجه مازندران را در گیلان هزینه می کنید.” پاسخ احمدی لاشکی را چه می دهید؟ آقای نویخت! لطفا مازندران را هم مانند گیلان دوست داشته باشید.

 

منبع: وارش نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.