پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگوی اختصاصی چهاردانگه نیوز با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور

در پی حضور خانم دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور در بخش چهاردانگه، و در خلال بازدید ایشان از پارک ملی کیاسر در نزدیکی روستای واوسر، خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، گفتگوی اختصاصی را با ایشان انجام داده است.

6

 

در پی حضور خانم دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط  زیست کشور در بخش چهاردانگه، و در خلال بازدید ایشان از پارک ملی کیاسر در نزدیکی روستای واوسر، خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، گفتگوی اختصاصی را با ایشان انجام داده است.

 

چهاردانگه نیوز: با تشکر از حضور شما در بخش چهاردانگه و همچنین حضور در پارک ملی کیاسر ( شاهدژ ) متاسفانه حضور شما در منطقه به ویژه در پارک ملی کیاسر با کمترین اطلاع رسانی صورت گرفته، یکی از بهترین افرادی که می توانستند با حضور شما در منطقه بهترین سوالات را از شما داشته باشند و دغدغه و مشکلات زیست محیطی خودشان را از شما بپرسند، اهالی این منطقه بودند که متاسفانه هیچ کدام از اهالی منطقه اینجا حضور ندارند. مطمئناً باید یک هماهنگی انجام می گرفت تا اهالی در این ساعت اینجا حضور می داشتند.

 

خانم دکتر ابتکار- متاسفانه باید این هماهنگی صورت می گرفت تا ما هم صحبت اهالی این منطقه را می شنیدیم. امیدواریم جناب دکتر مهردادی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مازندارن، جلسه ای با حضور اهالی این منطقه ترتیب دهند، شما خبرنگاران هم حضور داشته باشید تا مشکلات و دغدغه های مردم این منطقه ی زیبا مرتفع شود.

 

ebtekar-5

 

چهاردانگه نیوز: چون بنده در نشست خبری شما در شهر کیاسر حضور نداشتم، سوالی در ارتباط با دپوی زباله در منطقه ی گویچاله که اصلی ترین دغدغه کل چهاردانگه است که حدود 10 سال با آن درگیر هستند داشتم.

 

خانم دکتر ابتکار- بحث زباله از چند زاویه در حال پیگیری است، یک زاویه ملی است که ما در دولت مصوبه ی بسیار خوبی را داشتیم برای حمایت از طرح های مدیریت پسماند و اجرای اینگونه طرح ها بر اساس قانون در سراسر کشور، که برنامه خوبی مصوب شد که این برنامه خیلی از کم کردن مشکلات اینچنینی در کل کشور خیلی کمک خواهد کرد. زاویه ی بعدی در سطح استان است که استان مازندران یک برنامه ریزی خیلی خوبی را استاندار انجام داده که طی آن در 4 نقطه از استان مازندران طرح های مدیریت پسماند در حال تاسیس و در مراحل نهایی است و سرمایه گذاری و مدیریت این طرح ها در حال تکمیل شدن است.

 

زاویه ی بعدی در این خصوص، از جنبه ی محلی است، ضوابط، مقررات و آئین نامه های اجرایی در مورد مدیریت پسماند تصویب شده، آن چیزی که اهمیت دارد این است که دهیاری ها و شوراهای روستا بر اساس قانون، مسئولیت مدیریت و دفع اصولی پسماندها را بر عهده دارند. این کار باید توسط شهردار در شهره ها و دهیاران و شوراهای روستا در روستاها با مشارکت خود مردم انجام پذیرد. امروز مهمترین مسئله در مدیریت پسماند بحث تفکیک زباله از مبداء است که با یک آموزش خیلی ساده مردم می توانند طرح های تفکیک از مبداء پسماندها را مدیریت کنند.

 

چهاردانگه نیوز: ببخشید خانم دکتر مبداء انباشت زباله در محل دپوی زباله در چهاردانگه، شهر ساری است، و هر روز چندین تن زبال از این شهر به سمت چهاردانگه منتقل و در محل دپو می شود.

 

خانم دکتر ابتکار- زباله ی شهر ساری هم اکنون در حال برنامه ریزی است. خدا را شکر الان در شهرک صنعتی این شهر پیش بینی خیلی خوبی برای احداث کارخانه زباله سوز شده و این کار با جدیت در حال پیگیری و اجراست. ان شاء الله به زودی مدیریت پسماند شهر ساری مشکلش حل خواهد شد و زباله ی شهر ساری بعد از انجام پروژه کارخه زباله سوز دیگر به چهاردانگه منتقل نخواهد شد. البته مردم روستا هم مسئولیت خودشان را در مورد مدیریت پسماند باید انجام دهند.

 

نکته ی اصلی در مورد محل دپوی زباله این است که بعد از انجام این پروژه در شهر ساری، هر گونه اثری که در محل دپوی زباله در چهاردانگه باقی می ماند باید به طور کامل پاکسازی شود و در محل احداث کارخانه زباله سوز امحاء گردد.

 

ebtekar-6

 

چهاردانگه نیوز: پس این قول را به چهاردانگه خواهید داد که سایت دپوی زباله در چهاردانگه به طور کامل پاکسازی خواهد شد.

 

خانم دکتر ابتکار- مطمئناً به همین شکل خواهد بود، شما هم باید پیگیری کنید که این امر حتماً صورت بگیرد و محل دپوی زباله به شکل کامل از زباله و اثرات آن پاکسازی شود.

 

چهاردانگه نیوز: یکی از مشکلات اصلی محیط زیست منطقه که در واقع مشکل خیلی از مناطق ایران است، کاهش شدید گونه های جانوری است که در این منطقه متاسفانه به شکل فزاینده ای با آن روبرو هستیم، موضوع پلنگ مازندارن که قصه ی درازی دارد، در مورد دیگر گونه های جانوری مانند خرس، گوزن، مرال و … هم به همین منوال است.

 

خانم دکتر ابتکار- بخش مهم برای این موضوع، حفاظت است و جلوگیری از شکار غیر مجاز، تقویت حفاظت در دستور کار ما قرار دارد. مسئله ی بعدی آموزش مردم محلی است برای اینکه خودشان حفاظت منابع زیستی و جانوری را بر عهده بگیرند و اجازه تخلف و حضور شکارچیان غیر قانونی را منطقه را ندهند.

 

یک بحث هم کلاً وضعیت طبیعت است، ما اگر بتوانیم زیستگاه را حفاظت کنیم گونه های جانوری مطمئناً جمعیت و کیفیتشان افزایش پیدا خواهند کرد. اگر نتوانیم خوب حفاظت کنیم خوب با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد. ما همه ی تلاشمان ارتقاء حفاظت است، برای گونه های جانوری هم برنامه های حفاظتی ویژه داریم که مهمترین آن بحث زیستگاه است که شامل حفظ زیستگاه ، جلوگیری از شکار غیر مجاز ، آموزش مردم و فرهنگ سازی جوامع محلی است.

 

چهاردانگه نیوز: بحث فرهنگی که مطمئناً خیلی ضروری است ولی کمی زمانبر است، بخشی که به نظر یکی از مشکلات اصلی بحث حفاظت محیط زیست منطقه است، مشکلات محیط بانان و کمبود امکانات و نیروی این عزیزان است که آنها هم در این مورد کمی اظهار گله مندی داشتند. در این ارتباط چه طرح هایی دارید؟

 

خانم دکتر ابتکار- ما داریم تلاش می کنیم که هم برای توانمندی نیروها و افزایش محیط بانان و همچنین افزایش حقوق و دریافتی های آنان و گسترش آموزش ها پیش بینی هایی را لحاظ کنیم.

 

همچنین ما یک کار جدی را در ارتباط با استفاده از اسب برای محیط بانان شروع کردیم، ستاد مشترک و ارتش هم قول دادند تا در این زمینه به ما کمک کنند تا هم بتوانیم محیط بانان را آموزش دهیم و هم اینکه ان شاء الله یک یگان ویژه محیط بان اسب سوار داشته باشیم. با آقای تیموری در این ارتباط صحبت شد و قرار بر این شد که استان مازندران هم در لیست این طرح قرار بگیرد.

 

ان شاء الله استفاده از اسب می تواند بخشی از مشکلات محیط بانان مورد رفت آمد و ماموریت های محیط بانان را مرتفع و هزینه ها را هم کمی کاهش دهد.

 

چهاردانگه نیوز: خانم دکتر شما در جریان هستید که ظرفیت های توریستی بخش چهاردانگه به ویژه در بحث توریست طبیعی بسیار زیاد است، متاسفانه با وجود موهبت های طبیعی مانند باداب سورت ، دریاچه الندان و چورت و پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و … به دلیل استفاده نشدن از این ظرفیت ها جمعیت، به ویژه جمعیت جوان روستاها و حتی شهر کیاسر در حال کاهش بوده و هر سال شاهد مهاجرت اهالی به شهرهای بزرگتر هستیم. شما چه طرح هایی برای استفاده از این ظرفیت های زیست محیطی منطقه دارید؟

 

خانم دکتر ابتکار- ان شاء الله این طرح مدیریت منطقه که تصویب شود در بحث گردشگری ظرفیت های خیلی زیادی در منطقه وجود دارد، باید مردم هم پیگیر باشند از محیط زیست که ما بتوانیم طرح های گردشگری را اجرایی کنیم. در همین روستای لنگر یکی از کانون های متمرکز گردشگری ان شاء الله برنامه ریزی خواهد شد.

 

چهاردانگه نیوز: خانم دکتر ابتکار از وقتی که برای گفتگو با پایگاه خبری چهاردانگه نیوز گذاشتید از شما تشکر می کنیم.

 

گفتگو: علی نظری

 

ebtekar-1

ebtekar-2

ebtekar-3

ebtekar-4

 

6 نظرات
  1. موسوی می گوید

    آقای نظری از شما بسیار ممنونم
    فکر کنم تنها خبرگزاری که به صورت اختصاصی با ایشان گفت و گو کرد چهاردانگه نیوز بوده
    امیدوارم قول های ایشان عملی شود.

  2. اصغری می گوید

    سلام. اکنون که کارخانه زباله سوز در جاده دریا در حال ساخته شدن آیا باز هم جای نگرانی هست؟ آقا شمشیربند گفته بودند در عرض دو سال کارخانه آماده می‌شود.

  3. azad می گوید

    در صحرای کربلا وقتی حضرت ابوالفضل لباس رزم پوشید. شوق و شعفی در بین بازماندگان اعم از زنان و کودکان به وجود آمد و هلهله انتقام عزیزان در بنی بازماندگان قوت گرفت.
    آنگاه که حضرت ابوالفضل برای کسب اجازه پیش حضرت امام حسین (ع) رفت. امام حسین (ع) در زیر گوشش فرمودند،. یا ابوالفضل، ما که برای کشتن آدم ها نیامدیم،. بیا این دم آخر هم برویم و برای بچه های تشنه کربلا آب بیاوریم…..
    دوست عزیزم آقای اصغری و همه دست اندرکاران محترم منطقه چهاردانگه
    مطمئن باشید اگر اهمیت میزان خسارت ناشی از زباله ها را در پشتکوه فراموش کنیم،. هرگز این مدیران مجاب نخواهند شد که زباله های 8 ساله را از اینجا ببرند و در کارخانه زباله سوز بسوزانند. اصلا از کجا معلوم انشا ا… آقای عبوری باشد و در همین 2 سال کارخانه زباله سوز به راه افتد.

  4. aaa می گوید

    آقای آزاد
    از اینکه واقعیت تلخ بازماندن صدها سال اثرات زیست محیطی این زباله ها را به زبانی ساده برای ما بازگو می نمایید. بسیار ممنون.

  5. اتابک می گوید

    بادرود. باتشکر از خبرنگار محترم چهاردانگه نیوز. خانم ابتکار به جای هشدار به روستاییان به مسولین متصدی امر هشدار دهید. مسولین چهاردانگه هم اصلا خانم ابتکار را برای بازدید از دپوی زباله نیاورده بودند. ده سال از دپوی زباله میگذرد خانم ابتکار می گویید کارها با جدیت در حال انجام شدن می باشد. فقط عکس یادگاری گرفتن و رفتن و باز ما مانده ایم. فکر کنم باید ویکی لیکس باید افشا کنه که برای آوردن زباله دم چه کسانی رادیدن و چه کسانی از زباله بهرمند شدند. ممنون از چهاردانگه نیوز

  6. 811 می گوید

    لطفا از نتایج وتصمیمات بازدید از 4دانگه هم برامون بگین دوستان چکار میخان واسه چهاردانگه انجام بدن اومدن یه دور بزنن یا واقعا میخان بر امون کار انجام بدن. ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.