پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کیفیت و کمیت جنگل ها روبه کاهش است/ طبیعت حقش را با سیلاب گرفت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه آمارها و گزارشهای حاکی از کاهش کمیت و کیفیت مساحت جنگل های کشور است، بر جلوگیری از تخریب عرصه ها تاکید کرد.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در حاشیه مراسم روز ملی و نمادین حفاظت از جنگل ها در گفتگو با خبرنگاران در چهاردانگه ساری، با بیان اینکه حفاظت و توسعه یکی از راههای جلوگیری از تخریب جنگل هاست بیان داشت: حفاظت از خاک برابر فرسایش و رانش امری مهم است زیرا درجاهایی، جنگل تبدیل و تغییر کاربری یافت.

 

 IMG_3980

 

وی با بیان اینکه اراضی جنگلی بازدهی خوبی برای اراضی زراعی ندارند، تصریح کرد: به دلیل تغییراتی که طی سالها انجام شده است، اراضی جنگلی برای کار زراعت کاربری مناسبی ندارند و تغییر و تبدیل آن سیل و رانش را در پی دارد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه جنگل ها در تولید و تامین منابع آب شیرین نیز نقش بسزایی دارند، تصریح کرد: مهمترین خدمات جنگل در زیبایی و تاثیر آن در آرامش روحی و روانی است و برخی پزشکان نیز بجای نسخه قشار خون به بیماران توصیه می کنند که روزانه یکساعت در جنگل تفرج کنند.

 

نقش جنگل در تنوع زیستی

ابتکار با عنوان اینکه جنگل ها در حوزه تنوع زیستی و جانوری نیز بقش بسزایی دارند، بیان داشت: جنگل ها منبع داروها و تنوع ژنتیی است و باید صیانت شوند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ۶.۵ تا هفت درصد مساحت کشور را جنگل ها تشکیل می دهند، عنوان کرد: گزارش ها حاکی از کاهش مساحت جنگل هاست.

 

وی بهره برداری بی رویه، قاچاق چوب، تغییر کاربری ارازضی، زمینخواری و برداشت بی رویه را از تهدیدهای فراروی جنگل ها بیان داشت: زباله، خشکسالی و تغییر اقلیم که با آن روبرو هستیم و خشکسالی از دیگر عواملی است که سبب کاهش کمیت و کیفیت جنگل ها شده است.

 

مصوبه احیا و حفاظت از عرصه های جنگلی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اولین مصوبه دولت برای احیا وحفاظت عرصه های جنگلی گفت: در این راستا، مصوبه بهره برداری از درختان افتاده و بیمار ارائه شده است و لازمه اجرای این مصوبه توقف بهره برداری، حفاظت، تغیر فعالیتهای بهره دارانه و تغییر فعالیتها به سمت پایدار و گردشگری توام با حفاظت است.

 

وی با عنوان اینکه جنگل ها خدمات زیادی را ارائه می دهند تصریح کرد: جنگل علاوه بر ارزش ذاتی چوب دارای ارزشهای دیگری از جمله تولید کننده اکسیژن و جذب دی اکسید کربن است و در شرایطی که با گرم شدن هوا در جهان مواجه هستیم، حفاظت از جنگل ها موضوع بسیار با اهمیتی است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با تاکید بر روند مقابله با تخریب عرصه های جنگلی به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن اشاره و اضافه کرد:  دولت برای مقابله با زمینخواری برنامه های جدی در پیش گرفته است.

 

ابتکار همچنین به موضوع تبدیل منطقه حفاظت شده چهاردانگه به پارک ملی گفت: تمام تلاشهایمان را در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به کار خواهیم بست تا طرحی مناسبت در این زمنیه تهیه شود.

 

لزوم مدیریت پسماند استانهای شمالی

وی همچنین درباره موضوع زباله و پسماند استانهای شمالی عنوان کرد: با توجه به اینکه قانون مدیریت پسماند کشور در دوره آقای خاتمی تصویب شده بود، اما متاسفانه در دوره های بعدی اجرایی نشد ولی از ابتدای دولت جدید برای مدیریت پسمند استانهای شمالی تلاش های ویژه ای را آغاز کرده ایم.

 

وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری و برنامه ریزی مدون برای حل معضل پسماند گفت: در مازندران چهار نقطه برای ساماندهی پسماند استان شناشایی شده و تلاشهای خوبی نیز صورت گرفته است.

 

طبیعت حقش را با سیل گرفت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به سیلاب و نقش تخریب عرصه های طبیعی در بروز آن گفت: سیل در جاهایی که دخل و تصرفی در طبیعت صورت می گیرد، بیشتر حادث می شود و در واقع طبیعت حقش را می گیرد.

 

وی با بیان اینکه در سیل اخیر شاهد آن بودیم که برخی واحدهای مسکونی نیز جابحا شده است، گفت: برای اینکه دچار آسیب نشویم باید برنامه ها را منطبق با قانون طبیعت اجرا کنیم و باید بستر رودخانه ها را حفاظت کنیم نه اینکه در برخی جاها، بستر رودخانه را سیمان کاری و یا پارکینگ کرده اند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، برداشت بی رویه شن و ماسه و تجاوز به بستر رودخانه ها را از دیگر عوامل برو حادثه سیلاب عنوان کرد و گفت: برخورد با متخلفان در دستور کار دیگر دستگاههای اجرایی است.

1 نظر
  1. aaa می گوید

    ظاهرا اینجا کسی سئوالی مطرح نکرده است؟!.
    و این مهمان های بزرگوار نیز براساس دانسته های کلی مطالبی را اظهار داشتند,….

    یعنی واقعا کسی سئوال نداشت که این جاده 75 کیلومتری غیر استاندارد، این زباله ها که نصف مسیر جاده را سیاه رنگ کرده است و …..

    خسته نباشید!. خدا قوت.
    ………………………………………….
    پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: پایگاه خبری چهاردانگه نیوز مصاحبه ی اختصاصی با خانم دکتر ابتکار انجام داده که به زودی منتشر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.