پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آزادسازی 100 هکتار از بستر رودخانه‌های مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، بارندگی‌ها حکایت دیرینه در مازندران دارد البته تمام سرسبزی مازندران نیز مدیون بارش‌ها است و تمام امید مردم به این رحمت الهی است حتی در تابستان که فصل گرم سال است اما بارش‌ها را در این دیار سرسبز داریم و خواهیم داشت.

موضوعی که ملموس و قابل توجه بحث تغییر در نوع بارش‌ها بوده که بارندگی‌ها از حالت تداوم و تناوب خارج شده و حالت سیل‌آسا به خود گرفته به‌طوری‌که بارش‌هایی را که باید طی چند روز شاهد باشیم در چند ساعت خلاصه می‌شود.

اخیرا با توجه به تغییرات اقلیمی یا بارندگی اتفاق نمی‌افتد، یا عمده حجم بارش به صورت باران‌های سیلابی رخ می‌دهد که این موضوع موجب می‌شود با هر بارش‌ها قصه دیرین سیل در این استان تکرار شود.

شدت بارش‌های سیل‌آسا موجب تخریب و تصرف بستر رودخانه در پایین دست شده که عموما با خسارت‌هایی همراه است که در این زمینه باید شرایط را تغییر دهیم و بستر را برای مدیریت وضعیت پیش از بروز حادثه احتمالی آماده کنیم که این مهم مستلزم ساماندهی، آزادسازی و لایروبی رودخانه‌های مازندران است که اهمیت این اقدام در استانی وقتی که تمام نقاط آن طی یک سال در معرض تهدید سیل قرار می‌گیرد بیش از گذشته احساس می‌شود.

علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در ارتباط با ساماندهی، آزادسازی و لایروبی رودخانه‌های مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های مازندران امری بسیار ضروری است که این مهم در استان در حال انجام است.

وی افزود: در محورهای مختلفی از جمله آزادسازی حریم، دیواره‌سازی، بحث مسیر رودخانه با اصول مهندسی و ساماندهی در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه رودخانه‌ها همیشه پویا و زنده است، تصریح کرد: با یک بارندگی شاهد بروز مسائل و مشکلاتی در بستر رودخانه‌ها هستیم که طبیعتا رودخانه را نباید به حال خود رها کنیم.

این مسؤول با اعلام اینکه در فاز نخست بحث آزادسازی رودخانه مطرح است در فازهای بعدی اقدام خاصی نداریم، یادآور شد: البته مردم هم باید رعایت کرده و  به حریم و بستر تجاوز نکنند.

احمدی بیان کرد: برخی مسائلی را مشاهده می‌کنیم باعث تعجب است اینکه مردم در فصل پاییز حتی زمستان در بستر رودخانه اتراق می‌کنند که باید از این کار به شدت پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری مردم در رعایت حریم و بستر رودخانه با مسؤولان از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این‌باره اظهار کرد: سیلاب اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ سبب شد تا آزادسازی بستر به‌عنوان بخشی از مطالبات مردم پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

 

وی افزود: با ورود شورای حفظ حقوق بیت‌المال باتوجه به ضرورت آن موجب شد طی سال گذشته حدود ۱۰۰ هکتار از بستر رودخانه‌های سطح استان که در تصرف افراد بوده آزادسازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: ساماندهی و لایروبی حدود ۳۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های سطح استان انجام شد.

 

یخکشی گفت: صیانت و حفاظت از رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی امری حیاتی بوده که نیازمند همکاری بخش‌های مختلف استان و به‌ویژه مردم است.

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.