پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محمد نژاد، چهاردانگه غنی ترین بخش استان در اسناد تاریخی است

1

 

اختصاصی چهاردانگه نیوز: در روز چهارشنبه 3 تیر ماه 1394، نیم روز گرم تابستانی آقای لطف الله محمد نژاد رییس  مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در اتاق کوچک خود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ما را بدون هماهنگی قبلی اما با گشاده رویی به حضور پذیرفت و با ایشان  پیرامون فعالیت های این مرکز با هم به گفتگو نشستیم.

 

mohamad nezad

این مرکز در کنار ساختمان فرمانداری شهرستان ساری واقع شده است و به هیچ عنوان در شآن مردم با فرهنگ و با پیشینه تاریخی غنی مازندران نمی باشد. از همین جا از مسئولین محترم و خیرین نیک اندیش می خواهیم به مدد این مرکز آمده تا انشا الله  دارای یک ساختمان بزرگ اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران باشیم.

 

چهاردانگه نیوز: با عرض سلام و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیاز پایگاه خبری چهاردانگه نیوز قرار دادید تا  فعالیت های این مرکز را به مردم  معرفی نماییم.

 

لطف الله محمد نژاد رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: من هم به نوبه خود از سایت چهاردانگه نیوز که در حوزه  بخش  چهاردانگه فعالیت می نماید تا اخبار اطلاعات آن را در اختیار مردم بخش و شهرستان و ایران قرار دهد سپاسگزارم.

 

چهاردانگه نیوز: به عنوان اولین سوال بفرمایید سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران چه موقع افتتاح شد؟

 

 لطف الله محمد نژاد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران در تاریخ 24 خرداد 1394 با حضور صالحی امیری رییس مرکز اسنادملی ایران افتتاح شد. در ابتدا هیچگونه امکاناتی نداشیم و یک ساختمان قدیمی کنار فرمانداری شهرستان ساری در اختیار ما قرار داده شد، ما کارهای تعمیراتی و تجهیزاتی آن را انجام دادیم تا بتوانم کار خود را شروع نماییم.

 

چهاردانگه نیوز: اهمیت داشتن مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران را توضیح بفرمایید؟

 

لطف الله محمد نژاد: قبل از این جا در 12 استان این چنین مرکزی دایر شده است و استان مازندران به عنوان سیزدهمین استان صاحب مرکز اسناد و کتابخانه ملی شده است. برای مبارزه با جهل باید سنگری داشت و سنگر این مبارزه سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشد. شناسایی و معرفی شخصیت های محلی، نگهداری اسناد فرهنگی که نشان دهنده افکار و اندیشه افراد می باشد در اینجا انجام می گیرد. در موزه ها اشیاء تاریخی نگداری می شود اما در اینجا اندیشه و افکار یک جامعه نگهداری می شود.

 

mohamad nezad3

چهاردانگه نیوز: برای معرفی مازندران و شخصیت های فرهنگی تاکنون چه اقدامی انجام دادید؟

 

لطف الله محمد نژاد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران تا کنون دو همایش بزرگ برگزار نموده است. همایش  بین المللی تاریخ محلی مازندران که با استقبال خوبی همراه بود و تحسین همگان را برانگیخت و دیگری همایش ملی میرزا محمود فدایی مازندرانی  که به معرفی این شاعر عاشورایی پرداخته است.

 

چهاردانگه نیوز: در عرصه پژوهش در تاریخ و فرهنگ مازندران چه اقدامی نمودید؟

 

لطف الله محمد نژاد: در این زمینه پژوهشگاه را در مرکز اسناد مازندران راه اندازی نمودیم تا محل مراجعه اهل قلم باشد تا به آن جا مراجعه و آثار خود را برای معرفی تاریخ، فرهنگ مازندران  که همانند طلای ناب است خلق نماید. درب این پژوهشگاه بر روی همه محققین باز است. با انتشار کتاب و اسناد در باره مازندران در آن صورت همگان متوجه هویت تاریخی مازندران خواهند شد. مازندران بدون دلیل سرزمین علویان نام نگرفته است .

 

چهاردانگه نیوز: چه تعداد اسناد ملی در مرکز نگهداری می شود؟

 

لطف الله محمد نژاد: از اسناد ملی کشور بیش از یک میلیون سند به اینجا منتقل شده است و همچنین تا کنون مردم  خوب مازندران بیش از 4000 برگ سند به این مرکز اهداء نمودند.

 

چهاردانگه نیوز: شما در این رابطه چه تقاضایی از مردم مازندران داردید؟

 

لطف الله محمد نژاد: تقاضای عاجزانه من از مردم فهیم مازندران این است که اسناد را سرمایه شخصی تلقی نکنند بلکه اسناد یک سرمایه ملی می باشد و هویت یک جامعه را نشان می دهد . من از تمام کسانی که اسناد در اختیار  دارند میخواهم این اسناد را به مرکز اسناد مازندران اهداء نمایند تا ما آن را به بهترین شکل ممکن نگهداری نماییم. اگر اسناد را می خواهند داشته باشند ما از اسناد آنها  اسکن تهیه می نماییم و اصل سند را در اختیار آنها قرار می دهیم.

 

mohamad nezad2

چهاردانگه نیوز: نظر شما در رابطه با اسناد تاریخی بخش چهاردانگه چه می باشد؟

 

لطف الله محمد نژاد: مردم چهاردانگه  از دیر زمان نقش بسزایی در تاریخ مازندران و ایران ایفا نمودند. شخصیت های بزرگ و علمای بزرگی از این خطه برخاستند. به خصوص نقش آنها در مبارزه با مغولان به رهبری محمود میر عمادالدین جایگاه برجسته این بخش را در استان مازندران نشان می دهد. در بین بخش های استان مازندران ، بخش چهاردانگه بیشترین اسناد تاریخی را به خود اختصاص داده است.

 

چهاردانگه نیوز: مواردی از این اسناد را  که در حوزه بخش چهاردانگه است، می توانید نام ببرید؟

 

لطف الله محمد نژاد: آقای سید امین میرعمادی 5 برگ سند با قدمت بیش از 400 سال در اختیار این مرکز قرار داد که نشان  می دهد شاه طهماسب از مردم  بخش چهاردانگه  برای سرکوبی شرارت های افاغنه کمک گرفت. هرکس این اسناد را می بیند به نقش مردم چهاردانگه از دیرباز در تاریخ ایران پی می برد.

 

چهاردانگه نیوز: تعدادی از اسناد مربوط به مازندران در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود برای انتقال آن به مازندران چه اقدامی کردید؟

 

لطف الله محمد نژاد: رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی دکتر ططری می باشد. ایشان تاکنون دو بار از این مرکز دیدن نمودند  و تعداد 1000 سند از مجلس شورای اسلامی تاکنون به این مرکز انتقال پیدا کرده است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

 

چهاردانگه نیوز:  آقای محمد نژاد مهمترین مشکل شما  چه می باشد؟

 

لطف الله محمد نژاد: متاسفانه تا الان نتوانستیم زمین مناسب  برای احداث مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران  پیدا نماییم.  از مردم خیر ساری و استان مازندران می خواهم ما را کمک نمایند تا این زمین تهیه شود. چون رییس سازمان اسناد ملی کشور دکتر صالحی از فرزندان مازندران است،  قول داد تا این مرکز در ساری ساخته شود و تبدیل به یک مرکز منطقه ای شده و استانهای گلستان و سمنان و بخشی از استان تهران را نیز پوشش دهد. با احداث این مرکز یک آرشیو غنی در اختیار محققین قرار می گیرد.

 

چهاردانگه نیوز: در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز قرار دادید سپاسگزاریم و اگر مطلب خاصی نماده بفرمایید؟

 

لطف الله محمد نژاد: من همه از شما که در عرصه اطلاع رسانی فعالیت می نمایید ممنونم و از تمام مردم فهیم چهاردانگه می خواهم اسناد خود را برای حفظ هویت این بخش است در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند.

 

1 نظر
  1. موسوی می گوید

    بسیار عالی و جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.