پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

موقوفه سید زین العابدین ساری بازسازی می‌شود/ تخریب برج صحت ندارد

عضو شورای اسلامی شهر ساری با تکذیب اظهار نظر برخی در مرکز استان مبنی بر مصوبه شورای شهر برای تخریب برج سید زین العابدین مرکز استانف گفت: موقوفه سید زین العابدین تخریب نشده و بلکه نوسازی و بازسازی می‌شود.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: محمد حسن محمدی کیادهی صبح امروز در حاشیه بازدید از مراحل مرمت و بازسازی موقوفه سید زین العابدین ساری، اظهار داشت: متاسفم برای برخی از افراد شهر که نوسازی و بازسازی بنای تاریخی را به مفهوم تخریب قلمداد می‌کنند.

 

وی افزود: با همکاری هیئت امنای حسینیه جوار سید زین العابدین و مجوز اوقاف و امور خیریه ساری، ورودی محوطه این بنای تاریخی قرار است وسعت یافته تا مردم در ایام عزاداری و گرما و سرما دچار مشکل رفت و آمد نشوند.

 

این عضو شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه شهرداری ساری به دنبال مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی مرکز استان است، تصریح کرد: باید از  هیئت امنای این موقوفه که در آن تعداد بسیاری از علما و مفاخر بزرگ شهر و استان مدفون هستند به واسطه این اقدام صحیح قدردانی کرد.

 

محمدی کیادهی با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر با هرنوع تخریب ابنیه تاریخی و بناهای مقدس برخورد قانونی خواهد کرد، افزود: این نهاد اجتماعی خود مدافع تاریخ و مواریث گذشتگان بوده و شهر ساری با قدمتی چندین هزار ساله باید در حوزه مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

 

وی با اعلام اینکه محوطه‌سازی، ایجاد طرح‌های نورپردازی و آیینه‌کاری موقوفه از برنامه‌های هیئت امنا است، گفت: امیدواریم کار بازسازی، زیباسازی و نوسازی بقعه سید زین العابدین ساری در حاشیه مقبره امامزاده یحیی (ع) ساری تا عید فطر امسال به اتمام برسد.

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی مرکز استان با رد هر گونه اظهارنظری مبنی بر تخریب و بازسازی امامزاده یحیی (ع) ساری، افزود: بنده از ساکنان این مکان مقدس بوده و اذعان می‌کنم نه تنها تخریب در این مکان صورت نگرفته بلکه باید بگویم که محوطه‌سازی اطراف امامزاده یحیی (ع) مورد استقبال ساکنان و کسبه منطقه قرار گرفته و این مکان مقدس به مامنی برای عزاداری هیئت‌های مذهبی شهر و روستاهای اطراف مرکز استان در طول سال تبدیل شده است.

 

محمدی کیادهی با تاکید بر حفظ و جایگاه روحانیت و علمای دینی منطقه و استان، افزود: در جوار برج سید زین العابدین، علمای واجب التعظیمی چون آیت الله سعادت, آیت الله صالحی, آیت الله تائبی، آیت الله صدوقی و …. و انسان‌هایی مدفون بوده که این بزرگان کمتر از امامزاده نبوده و همگی صاحب شجره‌نامه و منتصب به ائمه هستند

 

به گزارش تسنیم، برج آرامگاهی سلطان زین العابدین فرزند میر بزرگ مرعشی آملی در مجاورت امامزاده یحیی ساری در خیابان امامزاده یحیی قرار دارد. زین‌العابدین بن کمال‌الدین مرعشی آملی یکی از شاهان مرعشیان تبرستان بود که پس از به قتل رساندن عبدالله به حکومت رسید و پس از چندی نبرد با عبدالکریم بن عبدالله، سرانجام با خوردن غذای سمی مادرش در سال ۸۹۷ هجری‌قمری کشته شد.

 

برج سلطان زین­ العابدین به‌واسطه شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و تزیینات کاشی­کاری، صندوق و درب نفیس چوبی، در ردیف بهترین ابنیه تاریخی ـ مذهبی ساری به شمار می­ آید.

 

در بالای درب ورودی آن، کتیبه­ ای به خط رقاع بر روی کاشی نقش شده که مضمون آن چنین است : عمل سیدعلی بن سیدکمال الدین بناء آملی بر روی صندوق چوبی بقعه، کتیبه­ ای به خط ثلث در نهایت ظرافت و زیبایی حک شده که طبق متن آن، مرقد سلطان امیر شمس­ الدین است. این صندوق منبت کاری شده در واقع شاهکاری هنرهای دستی است. چهار طرف بدنه کتیبه، محفوظ مانده و حاوی دو تاریخ حکاکی شده است.

 

بنای برج سلطان زین­العابدین به اواسط قرن نهم هجری قمری تعلق دارد. ساختمان این برج با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر، متشکل از سه قسمت بدنه، گردنه و گنبد هرمی شکل هشت وجهی است که تزیینات آجری آن به شیوه مقرنس کاری در بدنه و گردنه هر ضلع، به طرز زیبایی صورت گرفته و نظر هر بیننده­ ای را جلب می­ کند. روزنه یا پنجره­‌هایی در اضلاع گردنه بنا، به منظور تأمین روشنایی داخل صحن بقعه نیز تعبیه شده است. قدمت تاریخی این بنا به دوره آق قویونلوه باز می‌گردد./تسنیم

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.