پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ممنوعیت کشت برنج در سراسر کشور به جز استان های مازندران و گیلان

پیرو ابلاغ صورت گرفته کشت برنج در سراسر کشور (به جز استان های گیلان و مازندران) ممنوع است و این موضوع حتی به بیمه های کشاورزی نیز اعلام شده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: معاون زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه  جایگزین کشت برنج در اصفهان گفت: کمبود آب در سراسر کشور مشهود است ، و  در هیچ کجای دنیا، برنج در مناطقی ، با بارش کمتر از ۸۰۰ میلیمتر کشت نمی شود.

 

عباس کشاورز افزود: پیرو ابلاغ صورت گرفته کشت برنج در سراسر کشور (به جز استان های گیلان و مازندران) ممنوع است و این موضوع حتی به بیمه های کشاورزی نیز اعلام شده است.

 

کشاورز با اشاره به طراحی نرم افزاری در وزارت کشاورزی گفت: الگوی کشت اصفهان نیز می تواند در این نرم افزار نهادینه و در چند جلسه ارائه شود.

 

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته وسعت، کشت برنج به جز در استان های گیلان و مازندران، ۱۲۰ هزار هکتار کاهش یافته است، گفت: تضمین می دهم بذر مورد نیاز کشت جایگزین تامین شود.

 

استاندار اصفهان  نیز گفت:  سطح کشت برنج در سه ساله گذشته به یک پنجم قبل رسیده ولی همین مقدار نیز با توجه به تبعات اجتماعی آن قابل تأمل است.

 

رسول زرگرپور اختلاف مصرف آب بین کشت جایگزین با کشت برنج  راحداکثر ۲۰ میلیون متر مکعب اعلام و اضافه کرد: با حذف کشت برنج مشکل بی آبی حل نخواهد شد زیرا حق آبه کشاورزان به قوت خود باقی است.

 

در سه سال گذشته در ۲۰ هزار هکتاراز زمین ها تغییر الگوی کشت صورت گرفته و توسعه  کشت محصولات با نیاز آبی کم و کاهش یا حذف تدریجی محصولات با نیاز آبی زیاد را در دستور کار قرار گرفته و کشت برنج از ۱۹ هزار هکتار به ۴ هزار هکتار رسیده است./ مشرق

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.