پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عطر بهشت از کیلومترها دورتر به مشام می‌رسد/ کِشتی که به دودانگه رنگ و بوی زندگی داد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: طی چند سال اخیر کِشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری رونق گرفت؛ کِشتی که توانست نظر جوانان منطقه را به خود جلب کند و به نوعی مهاجرت معکوس را رقم زند.

قبل از این کشت، جوانان برای داشتن شغلی مناسب به شهر مهاجرت کردند اما بعد از مطرح شدن این کشت و سازگاری در منطقه جوانان ترغیب شده و اکنون بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه فعال هستد.

منطقه دودانگه ساری دارای اراضی شیب‌دار بسیاری است که قابلیت کِشت گندم و جو را ندارد و البته کِشت آن اقتصادی نیست که در این زمینه بهترین کار کِشت گونه‌های مثمر و گل‌ده است که گل‌محمدی به‌دلیل ویژگی خاص از جمله مقاومت به خشکی، آفات کمتر و نداشتن نیاز به سم‌پاشی برای مردم درآمدزا بوده و به بستر اقتصادی تبدیل شده است.

از طرفی باتوجه به وجود اراضی شیب‌دار در منطقه و براساس آزمایش‌های انجام شده در منطقه گل‌محمدی بهتر جواب می‌دهد و از کیفیت بیشتری نیز برخوردار است حتی با گلاب‌هایی که در نوع خود برندی محسوب می‌شود برابری می‌کند.

دلگرمی مردم دودانگه با برگزاری جشنواره

طی سال‌های اخیر کشت گل‌محمدی مورد استقبال مردم محروم دودانگه قرار گرفته و برگزاری چهار دوره جشنواره توانسته آن‌ها را دلگرم به کشت این محصول و امیدوار به فروش محصولات خود کند، به‌طوری‌که زمین‌های بسیاری به کشت گل‌محمدی اختصاص یافته و همچنان نیز مورد استقبال مردم این منطقه است.

امسال در شرایط کرونایی گل‌کاران با شوق فراوانی به مزارع خود رفتند و گل‌ها را چیدند اما به‌دلیل عدم برگزاری جشنواره در فروش محصول‌شان با مشکلات بسیاری دست و پنجه‌نرم می‌کنند.

در کنار گل‌محمدی و تولید عرقی‌جات و سایر محصولات بحث بوم‌گردی هم در این منطقه فعال شده بوده که تلاش بر این بود منطقه دودانگه را به سمت گردشگری سوق داده تا گردشگرانی که وارد منطقه می‌شوند این محصولات را به‌نوعی سوغات سفر داشته باشند اما بحث شیوع کرونا به‌نوعی این امید را امسال از میان گل‌کاران دودانگه برد اما از تلاش‌شان کم نشده و امیدوار به سال‌های آینده هستند.

مردم دودانگه به کسب و کار پیشینیان خود بازگشتند/ بازگشت به اصل

البته اگر تاریخ را ورق بزنیم کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری مربوط به چند سال اخیر نیست بلکه براساس نظر تاریخ‌شناسان سابقه گل‌کاری در این خطه سبز به سال‌های بسیار قبل برمی‌گردد به‌طوری‌که در برخی از مناطق شاهد رویش بوته‌‌های گل خودرو هستیم که باید گفت درحال حاضر مردم این منطقه به کسب و کار پیشینیان خود بازگشتند.

بحث کِشت گل‌محمدی از ابتدا در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مطرح شد و طی این سال‌ها رونق گرفت و روستاهای استان درحال پیشی گرفتن از یکدیگر در این کِشت هستند به طوری که برخی از روستاها با این کشت رونق گرفتند و امیدواریم این روند همچنان تداوم یابد.

سوری نماد گل‌محمدی برای مازندرانی‌ها

علی رمضانی پاجی یک مورخ فرهنگ عامه در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در منطقه دودانگه از قدیم‌الایام گل‌کاری به‌دلیل وجود ارتفاع بالای هزار متر و خوش‌آب‌وهوا بودن رونق داشت اما حدود ۵۰۰ سال گذشته دوران سکوت داشتیم.

وی  افزود: در حال حاضر نیز گونه‌های گل وحشی در منطقه دودانگه ساری به‎‌صورت خودرو بسیار فراوان هستند که برجای مانده از گل‌کاری در ایام قدیم است و مردم مازندران گل محمدی یا سرخ را با عنوان سوری می‌شناختند.

این مورخ بیان کرد: طی این سال‌ها روستاهای سطح استان به کشت گل‌محمدی تمایل پیدا کردند و ازنظر صرفه اقتصادی باید گفت این گشت مقرون به صرفه است که هزینه‌های کِشت نیز با سایر محصولات قابل مقایسه نیست.

جهشی چشمگیر در زمینه کشت گل‌محمدی در دودانگه

اسماعیل خورشیدی مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از سال ۹۰ کشت گل‌محمدی در منطقه آغاز شد که امسال شاهد برداشت در حدود ۲۰۰ هکتار از مزارع منطقه دودانگه بودیم.

وی افزود: تلاش بر این است شاهد جهشی چشمگیر در زمینه کشت گل‌محمدی باشیم و سطح زیر کشت گل محمدی را به ۵۰۰ هکتار برسانیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری  به خریداری دستگاه گلاب‌گیری توسط شرکت تعاونی منطقه اشاره کرد و گفت: این کار نگرانی مردم برای فروش محصولات را از بین برد، به‌طوری‌که حتی اگر فردی یک گل داشته باشد اعضای شرکت تعاونی باحضور در محل گل‌ها را تحویل گرفته تا کشاورزان در فرآوری محصول با هیچ مشکلی مواجه نشوند ولی باتوجه به افزایش سطح زیر کشت تلاش ما پیگیری برای مجوز احداث کارخانه گلاب‌گیری در این منطقه است.

خورشیدی یادآور شد: پیگیر مجوز برای برپایی پنجمین جشنواره گلاب‌گیری در منطقه بودیم که باتوجه به بحث شیوع کرونا برگزاری این جشنواره امسال لغو شد.

قبل از طلوع آفتاب باید گل‌ها را چید

در میان روستاهای دودانگه، پاجی میانا روستایی است که بیشتر مورد توجه در بحث کشت گل‌محمدی قرار گرفته به‌طوری‌که عطر گل از کیلومترها دورتر به مشام می‌رسد، حالا گل‌محمدی خیلی زود توانست جایش را در میان مردم باز کند و مردم تلاش می‌کنند این کشت را رونق دهند.

حسینعلی خورشیدی یکی از کشاورزانی که در کنار فرزندانش اراضی کشاورزی را به کشت گل‌محمدی اختصاص داده است و در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: چهار سال پیش نسبت به کشت گل‌محمدی اقدام کردم که امسال از درآمدش راضی بودم.

وی افزود: گل‌ها را با کمک فرزندانم از مزارع برداشت کردیم به شرکت تعاونی تحویل دادیم که تبدیل به گلاب شد.

این کشاورز با اشاره به اینکه قبل از طلوع آفتاب باید گل‌ها را چید و آفتاب نباید به گل‌ها بخورد، اضافه کرد: زمان برداشت حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول کشید که طی این مدت قبل از طلوع آفتاب گل‌ها را می‌چیدیم.

خورشیدی تصریح کرد: موضوعی که امسال برای ما مشکلاتی به دنبال داشت به‌دلیل عدم برگزاری جشنواره بازار اُفت کرد که امیدواریم در سال‌های آینده و با برگزاری جشنواره رفع شود.

خواستن توانستن است

وی بیان کرد: زمین‌های بایر منطقه دودانگه زیاد است و ازسوی دیگر جوانان بیکار زیادی داریم باید بدانیم خواستن توانستن است اگر به کشت گل‌محمدی اختصاص دهیم ازنظر اقتصادی صرفه زیادی دارد که امیدواریم جوانان بیشتر به این سمت سوق یابند.

توسعه کشت گل‌محمدی؛ جز مصوبات قرارگاه اقتصاد مقاومتی مازندران

رضا پورفلاح مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: گل‌محمدی جزو گیاهان دارویی که سیاست اصلی کشت و توسعه گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت گل‌محمدی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ جز مصوبات قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان برای منطقه دودانگه شهرستان ساری بوده است، افزود: در این راستا و براساس برنامه مقرر شد این کشت به مدت پنج سال۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه یعنی سالانه ۱۰۰ هکتار در اراضی کم بازده و شیب‌دار منطقه اتفاق بیفتد.

مدیر جهاد کشاورزی مرکز مازندران با اشاره به اینکه نحوه اجرای کشت گل‌محمدی با کمک‌های مردمی، تسهیلات بلاعوض و تسهیلات بانکی بوده است، اضافه کرد: این مهم  با هدف تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش و روان آب، کمک به اقتصاد خانواده، ایجاد شغل پایدار، بهینه‌سازی و اقتصادی کردن اراضی کم بازده در منطقه محقق شده است.

پور فلاح بیان کرد: از سال ۹۶ که شروع طرح بود کشت گل‌محمدی در ۳۲۸ هکتار از اراضی دودانگه انجام شد که علاوه بر این منطقه در مناطق چهاردانگه و شویلاشت و ارتفاع ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا به این کشت توصیه می‌شود.

۱۷ مشاغل خانگی گلاب‌گیری/ صدور مجوز احداث دو کارخانه گلاب‌گیری

وی در ارتباط با صنایع تبدیلی و تکمیلی گل‌محمدی در مرکز استان، یادآور شد: نزدیک به ۱۷ مشاغل خانگی گلاب‌گیری به روش سنتی داریم که به‌‌دنبال مجوز بهداشتی و سیب سلامت آن‌ها هستیم و در کنار آن جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی نیز برای نشان دادن ظرفیت‌های منطقه برگزار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مرکز مازندران افزود: در کنار تشکیل شرکت تعاونی گل‌محمدی در منطقه دودانگه، سه صندوق خرد زنان روستایی در ارتباط با ظرفیت‌های دودانگه با محوریت گل محمدی نیز تشکیل شده است.

پورفلاح با اشاره به صدور دو مجوز تأسیس کارخانه گلاب‌گیری برای شرکت تعاونی گل محمدی دودانگه و دیگری سرمایه‌گذار، تصریح کرد: همچنین مجوز تأسیس نهالستان گل‌محمدی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها نیز صادر شده است.

وی با بیان اینکه توزیع رایگان نهال از دیگر خدمات بوده است، اضافه کرد: در کنار آن تسهیلات برای فنس‌کشی و حمایت از کشاورزان همچنین بحث مبارزه با آفات و بیماری‌ها را در دستور کار خود داریم.

امکان کشت گل‌محمدی در ۲ هزار هکتار از اراضی مرکز مازندران

مدیر جهاد کشاورزی مرکز مازندران با اعلام اینکه درحال حاضر نزدیک به ۴۰۰ هکتار از اراضی مرکز استان به کشت گل‌محمدی اختصاص یافته است، گفت: در مجموع می‌توان گفت امکان این کشت تا دو هزار هکتار از اراضی مناطق دودانگه و چهاردانگه در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها وجود دارد.// فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.