پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جنوب ساری را شمالی ببینیم

مدت هاست که طرح توسعه همه جانبه و پایدار شهرستان ساری در کارگروه‌های مختلف نهادهای عمومی ودولتی در حال بررسی و بعضا اجرا است. برخی از کارشناسان ونخبگان در حوزه شهری، معتقدند که ابعاد مختلف توسعه متوازن مرکز استان مازندران، به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است

2

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از جمله مواردی که در ترسیم چشم انداز شهرستان ساری، مورد توجه جدی قرار نگرفته است، مکانیزیم اجرای تحول جنوب شهرستان ساری، به عنوان یک منطقه استراتژیک است. منطقه‌ای که به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی، به جهت دارا بودن مناطق بکر کوهستانی، جنگل، دشت و همچنین وجود ارتفاعات مناسب، رودخانه‌های کم نظیر و چشمه‌های نایاب و در کنار آن، منابع عظیم انرژی، معدنی و گونه‌های کمیاب درختان و گیاهان جنگلی و کوهستانی، از منظر کارشناسان داخلی و خارجی، یکی از باقابلیت‌ترین مناطق گردشگری وکشاورزی در سطح کشور است.

 

به جرات می‌توان گفت که طبیعت زیبای بخش جنوب ساری و بخش‌هایی مانند کلیجانرستاق، دودانگه، چهاردانگه، فریم و کیاسر هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. تیم‌های مختلف گردشگری و اقتصادی، در سفر به جنوب ساری، سورپرایزهای بسیاری را جلوی چشمان خود نظاره می‌کنند. البته به زعم اکثر کارشناسان و سرمایه گذاران در حوزه گردشگری واقتصادی، در صورت مهیا بودن بستر مخابراتی و برق و انرژی مناسب، جنوب ساری به یک منطقه ویژه و ممتاز گردشگری کشور بدل خواهد شد.

 

اما واقعا چه موانع استراتژیکی در سر راه رشد و بالندگی این منطقه وجود دارد؟

 

با توجه به نیروی انسانی مستعد و موثر در بخش‌های کلیجانرستاق، دودانگه و چهاردانگه، چرا اینقدر منطقه جنوب ساری، مورد کم مهری واقع شده است؟ به نظر می‌آید که اولین گام اساسی جهت احقاق حق این منطقه، تغییر اساسی در تفکرات استراتژیک مسئولین شهرستان و استان، در جنوبی دیدن این بخش است. به عبارت دیگر “جنوب ساری را شمالی ببینیم” تا بتوانیم اقدامات اساسی و ماندگار در آن انجام دهیم.

 

وقتی صحبت از بی‌مهری به چشمه‌هایی مانند” سورت” در چهاردانگه و”شیرین رود” در دودانگه می‌شود، یا وقتی بحث فقدان حداقل امکانات در کنار سد زیبای شهید رجایی یا “سلیمان تنگه” پیش می‌آید، این فرضیه قوت می‌گیرد که دیدگاه مناسبی نسبت به ارتقای این بخش از مرکز استان توسط مسئولین وجود ندارد.

 

همگان می‌دانند که جاده ساری به کیاسر  و یا دودانگه از حداقل استاندارد برخوردار نیست و سال‌هاست که از نواقص آن در رسانه‌ها صحبت می‌شود ولی ظاهرا عزمی برای رفع آن وجود ندارد. از منظر دیگر، به راستی مسافران و گردشگران، تا چه میزان از قابلیت‌های فراوان این منطقه اشنا هستند. به راستی، آیا زمان تغییرات اساسی در جنوب شهرستان ساری فرا نرسیده است؟ امیدکه با جدیت و برنامه‌ریزی، امکانات طبیعی بالقوه جنوب ساری را به فرصتی برای ایجاد شغل و کمک به رونق اقتصادی منطقه و شهرستان،  تبدیل کنیم.

 

این مطلب در شماره پنجم دو هفته نامه موثق (۳۱ مرداد ۹۵) منتشر شده است

نویسنده : مجید قربانی
منبع : موثق

2 نظرات
  1. کاربر می گوید

    شهر ما مدیر علمی ندارد و همه به روش سنتی عمل میکنند اکثر مدیران استانی ما که اقای دکتر یوسف نژاد هم در جلسه ای عنوان کردند کارایی ندارند و پستهای حساسی را هم اشغال کردند که در این دهه شاهد ان هستیم اکثرا با لابی گری تصدی امور را دارند تا قابلیت و توان فکری

  2. azad می گوید

    به نام خدا
    با سلام
    برای توسعه و ابادی یا طرح های کلان ملی دولتی می خواهیم که انتظار زیادی نمی بایست داشت. و یا آن که از سرمایه گذاران خواهش کنیم تا طرح هایی زیربنایی را به اجرا در آورند. آن هم که مردم منطقه مخالف می کنند. اگر یک دکان ساخته شود، مردم می بایست ذینفع باشند.
    شما فکر می کنید جزیره قشم با چند درصد سرمایه خصوصی انجام شد. تعجب نکنید بیشترین کار دولت تنها و تنها بستر سازی برای حضور سرمایه گذاران بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.