پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افتتاح کارخانه زباله‌سوز ساری تا پایان سال

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران درباره حل مشکل زباله شهرستان ساری گفت: احداث کارخانه زباله‌سوز تعریف شده که تا امروز، پیشرفت قابل قبولی داشته و تا پایان سال شاهد افتتاح این کارخانه به عنوان دومین کارخانه زباله‌سوز مازندران باشیم.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «14 سال مظلومیت برای اهالی گویچاله!»  در سامانه فارس من خواستار پیگیری این سوژه شدند.

محمد زرودی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران در این‌باره اظهار کرد: مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه پایدار استان مازندران بوده و ایجاد توسعه در هر منطقه بدون توجه و نگاه به حوزه پسماند اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اگر نگاه ویژه‌ای به مساله پسماند در استان وجود باشد، می‌توانیم مازندران را در ریل پیشرفت و توسعه قرار دهیم.

*ضرورت تدوین نقشه راه و سند راهبردی پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران با تاکید بر ضرورت تدوین نقشه راه و سند راهبردی پسماند، خاطرنشان کرد: روزانه 3هزار تن زباله در مازندران تولید می‌کنیم که اگر مدیریت درستی در حوزه پسماندهای عادی صورت نگیرد حدود ۱۵ سال آینده این مقدار زباله به ۵ هزار و ۷۰۰ تن در روز می‌رسد و اگر امروز برای این حجم از زباله برنامه درست و دقیق نداشته باشیم، و در کنار تصمیمات مدیریتی، به حلقه‌ی مفقوده آموزش نپردازیم در ۱۰ سال آینده دوباره باید دورهم جمع شویم و برای حل مشکل زباله دنبال ارائه راهکار باشیم.

* توجه جدی به موضوع فرهنگی در مدیریت پسماند

زرودی بیان کرد: درست است احداث تاسیسات سخت‌افزاری برای مدیریت پسماند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اما باید توجه جدی به موضوع فرهنگی در مدیریت پسماند به عنوان بخش نرم‌افزاری مدیریت پسماند داشته باشیم.

*تولید ۴۳درصد زباله‌های مازندران در روستاها

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۴۳درصد زباله‌های مازندران با مقدار تقریبی هزار و ۳۰۰ تن، در روستاها تولید می‌شود، یادآور شد: اگر بتوانیم با آموزش به روستاییان، زباله‌های تولید شده آنها را در خود روستا مدیریت کرد، حجم قابل توجهی از زباله استان کاهش پیدا می‌کند.

*سازمان مدیریت پسماند؛ نقش قطب‌نما در حل معضلات پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران با اعلام اینکه سازمان مدیریت پسماند نقش قطب‌نما را در حل مشکلات و معضلات پسماند و زباله شهرها دارد، اظهار کرد: برای ایجاد یک مدیریت یکپارچه و واحد برای معضلات پسماند و زباله استان، با تلاش‌های مجدانه مسؤولان استانی جای تشکر ویژه داشته و نشان دهنده اهمیت موضوع پسماند در نگاه مدیریت ارشد استانی است.

 زرودی به تازه تاسیس بودن سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: پنج استراتژی مهم برای سازمان مدیریت پسماند در نظر گرفتیم تا بتوانیم در یک بازه زمانی یک ساله به اهداف مهمی در مدیریت پسماندهای استان برسیم که نخستین استراتژی کاهش تولید زباله، اصلاح سبد پسماند خانوار و مدیریت پسماند روستا در خود روستاها است.

*تعطیلی ۱۰ مرکز دفن زباله طی یک سال در مازندران

وی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی به ازای شعاع هر صد کیلومتر یک مرکز دفن باید داشته باشیم، تصریح کرد: اما در مازندران ۲۸ مرکز دفن زباله داریم که در استراتژی دوم و مهم سازمان پسماند مازندران، تعطیلی حداقل ۱۰ مرکز از ۲۸ مرکز دفن زباله در استان در بازه زمانی یک ساله است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران خاطرنشان کرد: ایجاد درآمد پایدار برای پیشبرد اهداف سازمان بسیار حائز اهمیت بوده که به همین دلیل ایجاد درآمد پایدار را به‌عنوان سومین استراتژی مدیریتی این سازمان در دستور کار قرار دادیم.

زرودی یادآور شد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین در مدیریت پسماندهای عادی، ویژه و عفونی مازندران چهارمین استراتژی و تهیه سند جامع پسماند مازندران با استفاده از نخبگان علمی استان پنجمین استراتژی بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

*اقدامات مدیریت پسماند در شهرهای مازندران

وی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه مدیریت پسماند در شهرهای مختلف استان صورت گرفته است، اظهار کرد: از جمله آن برای مدیریت زباله شهرستان آمل که به‌ دلیل احداث سد هراز، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده ، سیستم دفع و امحاء و زباله‌سوز تعریف شده که پس از انتخاب زمین احداث پروژه، در مرحله دریافت مجوزهای زیست‌محیطی لازم هستیم تا بتوانیم مشکلات زباله عمارت آمل را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران اضافه کرد: برای مدیریت پسماندهای شهری و زباله در شهرستان قائم‌شهر که یکی مهم‌ترین  از شهرها بوده، احداث کارخانه کمپوست در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش تولید زباله در این منطقه، با ارتقا و به‌روزرسانی این کارخانه در حال افزایش ظرفیت آن هستیم.

زرودی با بیان اینکه شهرستان ساری به دلیل وسعت زیاد و جمعیت بالای آن یکی از نقاط ویژه مدیریت پسماند در مازندران محسوب می‌شود، افزود: برای حل مشکل زباله این شهرستان احداث کارخانه زباله‌سوز تعریف شده که تا امروز، پیشرفت قابل قبولی داشته و تمامی برنامه‌ریزی‌ها و تلاش مدیران ارشد استانی در این است که تا پایان سال شاهد افتتاح این کارخانه به عنوان دومین کارخانه زباله‌سوز مازندران باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیریت پسماند و زباله در شهرستان نوشهر به عنوان یکی از شهرهای گردشگرپذیر استان که سالانه میزبان تعداد زیادی از مسافران، بسیار حائز اهمیت بوده و در این راستا پروژه احداث کارخانه زباله سوز با ظرفیت ۲۰۰تن که توانایی تولید ۱۴هزار مگاوات برق در سال را دارد، با همت و تلاش مدیران استانی پس از ماه‌ها تلاش و نظارت به مرحله افتتاح رسید.

*سرسبزی دوباره سایت زباله پرده‌سر تنکابن

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران ادامه داد: کارخانه کمپوست تنکابن یکی ازموفق‌ترین پروژه‌های مدیریت پسماند در استان مازندران است که به عنوان مدل موفق مدیریت پسماند قرار گرفت و امروز شاهد سرسبزی دوباره سایت زباله پرده‌سر تنکابن هستیم که در واقع توانستیم با مدیریت درست این بخش از جنگل زیبای هیرکانی را به طبیعت برگردانیم.

* اقدامات سرنوشت‌ساز مدیریت پسماند مازندران

زرودی ادامه داد: افتتاح کارخانه زباله‌سوز نوشهر، بهره‌برداری از کارخانه کمپوست تنکابن و تسریع در اتمام کارخانه زباله‌سوز ساری اقدامات سرنوشت ساز مدیریت پسماند استان مازندران به حساب می‌آید که در واقع می‌توان از این سه پروژه به‌عنوان نقطه عطف مدیریتی پسماند در استان نام برد که باعث رضایتمندی مدیران کشوری از عملکرد سازمان پسماند استان مازندران شده است.

وی یادآور شد: همچنین در شهرستان بابل کارخانه تولید کمپوست در حال فعالیت است که ظرفیت فعلی کارخانه، پاسخگوی نیاز شهرستان نیست و برای افزایش ظرفیت آن، موفق به جذب اعتبارات از سازمان شهرداری‌ها شده‌ایم که ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی اصولی و علمی، ظرفیت کارخانه کمپوست بابل را افزایش می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران به تقسیم بندی نواحی هشت گانه مدیریت پسماند مازندران اشاره کرد و افزود: برای منطقه شرق استان، احداث کارخانه تولید کمپوست با ظرفیت ۲۵۰تن زباله در روز در شهرستان بهشهر، تعریف شده که بتواند زباله شهرهای نکا، رستمکلا، بهشهر، خلیل‌شهر و گلوگاه را تحت پوشش خود قرار دهد، متاسفانه به دلیل مشکلاتی در عدم احداث کامل ابنیه، در حال حاضر این کارخانه با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی، فعال است و قادر به پذیرش شهرستان‌های نکا و گلوگاه نیست، یکی از برنامه‌های جدی که در دستور کار قرار گرفت رساندن کارخانه کمپوست بهشهر به ظرفیت واقعی ۲۵۰تن زباله در روز است، تا بتوانیم مشکلات زباله شرق استان را مرتفع کنیم.

*مدیریت پسماند مازندران تنها به دست چند مدیر و دستگاه اجرایی محقق نمی‌شود

زرودی در پایان با تاکید بر اینکه طبیعت مازندران نعمت بسیار با ارزشی است که خداوند متعال تنها یک بار این نعمت را در اختیار ما گذاشت، خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند استان مازندران تنها به دست چند مدیر و دستگاه اجرایی محقق نمی‌شود و برای داشتن مازندرانی پاک و زیبا نیازمند مشارکت اجتماعی همه مردم  استان در کاهش تولید زباله هستیم تا بتوانیم مازندران پاک را به فرزندان‌مان به یادگار بگذاریم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.