پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز برداشت زعفران (طلا سرخ) در چهاردانگه

ولاشی در این باره به خبرنگار ما گفت: از صبح امروز یکشنبه سوم آبان ماه ۱۳۹۴ برداشت زعفران از زمین‌های روستایی کسوت آغاز شد.

1

 

ابراهیم ولاشی، عضور کمیسیون کشاورزی شورای بخش چهاردانگه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه از آغاز برداشت زعفران در این بخش خبرداد.

 

ولاشی در این باره به خبرنگار ما گفت: از صبح امروز یکشنبه سوم آبان ماه ۱۳۹۴ برداشت زعفران از زمین‌های روستایی  کسوت آغاز شد.

 

ولاشی در رابطه با زمان برداشت این محصول گفت: برداشت زعفران در بخش چهاردانگه از اول آبان آغاز و تا پایان آن ادامه خواهد داشت. امسال حدود یک هکتار از زمین‌های روستای کسوت به شکل پراکنده زیر کشت این محصول رفت.

وی ادامه داد: علاوه بر روستای کسوت، کشت این محصول در روستاهای خالخیل ، لنگر ، کنیم و برخی از روستاهای دهستان پشت کوه انجام شد. بهترین شرایط کشت زعفران در زمین های شب دار بوده و این محصول در زمین های مسطح و مرطوب به عمل نمی آید.

 

عضو شورای بخش چهاردانگه در مورد علت ترغیب کشاورزان چهاردانگه به کشت زعفران گفت: به دلیلی عدم نیاز زعفران به کود و سم و شرایط آسان تر آن، کشاورزان رفته رفته کشت زعفران و گیاهان سیاه ریشه را به کشت دیم گندم و جو ترجیح می دهند.

 

ولاشی ادامه داد: برداشت محصول زعفران تابع شرایط خاصی است که طی آن فقط از صبح خیلی زود تا حدود ساعت ۱۰ صبح امکان برداشت آن میسر بوده و بعد از آن زمان به دلیل استفاده ی زنبورها و مورچه ها از شهد آن، قابل برداشت نیست. بنابراین کشاورزان هر روز از ساعات اولیه صبح تا ساعت ۱۰ اقدام به برداشت محصول می کنند.

 

ابراهیم ولاشی در مورد شرایط کاشت این محصول به خبرنگار ما گفت: کشت محصول زعفران به صورت یک سال کاشت و هفت سال برداشت بوده و کشاورزان با ریختن بذر آن در اوایل خرداد ماه ضمن برداشت آن در آبان ماه، پس از برداشت نیز اقدام به نشاء بوته ی روئیده شده ی زعفران در همان نقطه از خاک کرده و در این شرایط هم آن بوته با همان کیفیت سال گذشته محصول خواهد داد و این رویه تا ۷ سال ادامه خواهد داشت.

 

وی کاشت زعفران را برای کشاورزان به دلیل مساعد بود شرایط بسیاری از زمین های بخش چهاردانگه بسیار مقرون به صرفه دانسته و عنوان کرد: در صورت کشت صحیح آن و انتخاب زمین مناسب، کشت این محصول به طور میانگین در هر هکتار بین ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم زعفران محصول خواهد داد. قیمت این محصول در حدود ۱۰ الی ۱۱ میلیون تومان برای هر کیلوگرم می باشد.

 

 zaferan

 

وی در مورد حمایت از کاشت این محصول در چهاردانگه گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی استان مازندران به دلیل اینکه این محصول تا مدتها در انحصار خراسان بود حمایتی از آن انجام نمی دهد. به همین دلیل و به دلیل اینکه جهاد کشاورزی برای کاشت محصولات دیم خدمات زیادی از جمله عرضه بذر ، کود و سموم و بیمه ی محصولات ارائه می دهد و این خدمات را برای محصول زعفران نمی دهد، هنوز کشاورزان نسبت به رفتن به سوی کشت زعفران در چهاردانگه تردید دارد.

 

عضو شورای بخش چهاردانگه گفت: سال گذشته بسیج سازندگی شهرستان ساری برای کشت محصول زعفران در روستای کسوت ۱۵ میلیون تومان وام در اختیار کشاورزان این روستا قرار داد و به طور آزمایشی بخشی از زمین های این روستا زیر کشت این محصول رفت و خداراشکر محصول خوب و قابل قبولی هم داد.

 

وی مهمترین مشکل کاشت این محصول را نبودن بازار فروش آن عنوان کرد و گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی آن تضمینی که برای خرید محصولات دیم به کشاورزان می دهد را در مورد زعفران نداشته و هیچ حمایتی از کاشت این محصول ندارد. کشاورزان هم به دلیلی نبودن بازار مشخص این محصول برای فروش آن با مشکل مواجه می شوند.

 

ولاشی در پایان گفت: از جهاد کشاورزی استان و شهرستان ساری تقاضا داریم تا از کشت این محصول که می تواند سود دهی به مراتب بالاتری از کشت دیم داشته باشد، حمایت کنند تا بتوانیم زمین های این بخش که شرایط خوبی برای کشت زعفران دارند را گسترش داده و زعفران چهاردانگه را به یک برند در سطح کشور معرفی کنیم.

 

1 نظر
  1. سيد می گوید

    با سلام این خبر درخصوص روستای لنگر صحت ندارد.بدلیل هوای سرد امکان کشت زعفران ممکن نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.