پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاخیر در پرداخت سهم دولت علت کندی پیشرفت نیروگاه زباله سوز ساری

نیروگاه زباله سوز که در سال ۸۹ در دومین دور سفر دولت دهم به مازندران برای رفع مشکل زباله ساروی ها مصوب شده بود و قرار بود حداکثر در مدت ۲ سال به بهره برداری برسد، همچنان در نیمه راه قرار دارد.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: براساس مصوبه دولت دهم نیروگاه زباله سوز ساری قرار بود تا پس از تکمیل، روزانه ۴۵۰ تن زباله این شهرمرکزمازندران ، روستاها و شهرهای اطراف را فرآوری کند وبه عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرارگیرد.

طبق آخرین گزارش این نیروگاه در زمینی به مساحت ۶هکتاردر داخل شهرک صنعتی شهرستان ساری در دست اجرا قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۳۰ درصد است.

هم اکنون به دلیل نبود واحد کمپوست زباله در شهر ساری مرکز مازندران، زباله شهروندان این شهر در ۱۳۰ کیلومتری خارج از شهر درمنطقه پشتکوه در بخش چهاردانگه ساری انبار و دفن می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری گفت: ساخت نیروگاه زباله سوز این شهر طبق مصوبه اسفندماه سال ۸۹ دولت دهم در دستور کار قرار گرفت.

عباس رشیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : برای ساخت این نیروگاه زباله سوز با ظرفیت ۴۵۰تن در روز حدود ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۳۱ میلیون دلار نیز اعتبار ارزی مصوب شد که باید اعتبار ارزی آن از سوی دولت تامین شود.

وی اضافه کرد : در دولت دهم در سال ۹۱حدود ۱۴۰ میلیارد ریال برای ساخت این واحد فرآوری زباله اعتبار اختصاص داده شد و در دولت یازدهم هم در سال ۹۳ حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

به گفته وی این پروژه از سوی شرکت های چینی با فناوری روز دنیا به صورت بی او تی (BOT قرارداد مشارکتی دولتی با بخش خصوصی است که پیمانکاران هزینه های خود را از فروش محصولات نهایی دریافت می کند) است.

وی اظهارداشت : ۴۰ درصد از اعتبار این پروژه با مشارکت بخش خصوصی سازنده و ۶۰ درصد نیز باید از سوی دولت تامین شود که تاکنون دولت نتوانست به تعهدش در پرداخت اعتبار ارزی عمل کند.

** تاخیر در پرداخت سهم دولت علت کندی پیشرفت فیزیکی
معاون شهرداری ساری دلیل کندی پیشرفت فیزیکی این پروژه را پرداخت نشدن سهم اعتبار ارزی از سوی دولت دانست و گفت که برای تکمیل این پروژه حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و طبق مصوبه دولت باید این اعتبار از بودجه ملی تامین شود.

رشیدی افزود : با پیگیری شهرداری ساری دولت تدبیر و امید در سال جاری وعده پرداخت ۲۷۰ میلیارد ریال از اعتبار این پروژه را داده و بزودی نیز با تخصیص این اعتبار، ساخت پروژه سرعت می گیرد.

وی علت دیگر کندی پیشرفت فیزیکی پروژه را لغو مصوبه زیست محیطی این پروژه مصوب دولت دهم از سوی دولت یازدهم اعلام کرد وگفت با پیگیری محیط زیست مازندران پیوست زیست محیطی آن در دولت جدید اخذ شد و درصورت تامین منابع مالی اجرای این پروژه سرعت می گیرد.

** بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری درسال ۹۶
معاون فنی وعمرانی شهرداری ساری گفت که ۶۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز این پروژه از خارج کشور وارد شده و مابقی نیز بزودی وارد کشور می شود.

رشیدی افزود : براساس وعده دولتمردان یازدهم مبنی بر پرداخت ۱۰۰ درصدی اعتبار مصوب سفر کاروان دولت تدبیر و امید ، پیش بینی می شود این پروژه نیز درسال آینده به بهره برداری برسد.

شهر ساری ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و طبق اعلام سازمان پسماند روزانه در این شهر ۳۰۰ تن زباله تولید می شود که در ۱۳۰ کیلومتری این شهر در منطقه پشتکوه دفن می شود.

براساس اظهار معاون خدمات شهری شهرداری، شهرداری ساری در سال ۱۰۰ میلیارد ریال برای انتقال زباله به پشتکوه هزینه می کند./ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.