پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طبیعت گیرا و جذاب ساری؛ گزینه‌ای برای سفرهای نوروزی

ساری به‌عنوان مرکز مازندران یکی از شهرهای قدیمی استان بوده و دارای ظرفیت‌های متعدد گردشگری طبیعی، تاریخی و زیارتی و برخوردار از مناطق ساحلی، جنگلی و دریایی است.

1

 

پایگاه خبری چهاردانگه: ساری به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق شمالی کشور و مرکز استان مازندران است.

 

رود تجن از شرق این شهر گذشته و با ادامه جهت به‌سوی شمال در نزدیکی فرح‌آباد به دریای خزر می‌پیوندد، از آنجا که ساری مرکز استان بوده و راه آهن سراسری تهران ـ بندرترکمن از جنوب آن می‌گذرد، گسترش فراوانی یافته است.

 

ساری از طبیعتی گیرا، جذاب و بسیار ارزشمند برخوردار بوده و همواره مورد توجه حکام محلی قرار داشته است، به همین دلیل عمارت‌ها و کاخ‌های قدیمی در کنار طبیعت جذاب این منطقه مهم‌ترین بناهای دیدنی این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

 

از مهم‌ترین صنایع دستی ساری می‌توان به حصیربافی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، ابریشم‌بافی، پارچه‌بافی، ظروف سفالی، ظروف چوبی، مجسمه‌های چوبی، زیلو و جاجیم‌بافی اشاره کرد.

 

سواحل زیبای فرح‌آباد، آبشار داراب‌کلا، پارک جنگلی شهید زارع، رودخانه‌های متعدد و مجموعه تالابی سراندون و بالندون، آب انبار میرزامهدی، آب انبار نو، امامزاده عباس، امامزاده یحیی، برج رسکت، برج سلطان زین‌العابدین و مجموعه کاخ‌های فرح‌آباد نیز از جمله مهم‌ترین مکان‌های طبیعی، تاریخی و دیدنی این منطقه به شمار می‌روند.

 

ساحل فرح‌آباد در ۲۰ کیلومتری شمال شهر واقع شده که با عبور از بلوار خزر و جاده زیبای فرح آباد به این ساحل آرام می‌رسید، این ساحل مکانی مناسب و امن برای شنا به‌ویژه برای خانم‌هایی است که قصد استفاده از دریا را دارند.

 

دریاچه سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان‌تنگه در شهرستان ساری واقع شده که مسیر دسترسی به این منطقه از جنوب ساری به‌سمت جاده کیاسر به سمنان آغاز می‌شود؛ بر روی تاج سد می‌توانید پیاده قدم بزنید و آزادانه از مناظر و سازه‌های سد دیدن کنید.

 

دریاچه سد دارای ماهی‌های متنوعی است که می‌توانید بخشی از زمان خود را به ماهیگیری در این مکان اختصاص دهید. همچنین می‌توانید در دریاچه سد قایق‌رانی کنید.

 

در پایین‌تر از سد کمپ اسکان میهمان‌ها قرار دارد که امکانات آن تقریباً برای اقامت مناسب است و وجود آب آشامیدنی، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق‌های کنار رودخانه، رستوران و سوپرمارکت از دیگر امکانات این محل است.

 

پارک شهید زارع نیز از جمله جاذبه‌های این شهرستان است که به‌دلیل مجاورت با تپه‌های جنگلی کم‌ارتفاع در دامنه البرز، از منظره‌ای بسیار زیبا و چشم‌گیر برخوردار است و برای اقامت گردشگران در این منطقه امکاناتی از جمله سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، کافی‌شاپ، قهوه‌خانه سنتی، نمازخانه، زمین اسکیت، محوطه بازی و سکوهای برداشت آب درنظر گرفته شده است.

 

چشمه آب معدنی سورت در مسیر جاده ساری ـ سمنان در روستای سورت از بخش چهاردانگه واقع شده که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

 

بین این دو چشمه، چشمه آب شور آن بسیار معروف بوده و آب بسیار شور آن در استخرهای آبی بزرگ و کوچک در جریان است که عمدتاً در تابستان برای آب‌تنی و درمان دردهای کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی نیز مفید است.

 

برج رسکت در روستای رسکت بخش دودانگه قرار دارد که این بنا از آجر ساخته شده و تزئینات آن شامل مقرنس‌کاری دو کتیبه آجری به خط کوفی و پهلوی ساسانی است که وجود خط پهلوی در این بنا به این دلیل است که خط رایج در مازندران تا قرن‌ها پس از حمله اعراب به ایران همچنان خط پهلوی بود.

 

مجموعه تاریخی فرح‌آباد در ۳ کیلومتری ساحل دریای خزر قرار دارد و مسجد، پل، دیوارهای بر جای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفوی بوده و با ایوان‌های رفیع، شبستان‌ها، حجره‌ها و مناره‌ها از مهم‌ترین بناهای تاریخی استان به‌شمار می‌رود.

 

مسجد جامع ساری از بناهای زیبای این شهر است که آن را به بیش از هزار سال تخمین می‌زنند و در مرکز شهر و در مجاورت بازار نرگسیه قراردارد.

 

عمارت کلبادی که این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری و در مجاورت خیابان انقلاب واقع شده و در حال حاضر به‌عنوان موزه مردم‌شناسی مورد بهره‌برداری قرارگرفته و قدمت آن حدوداً به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

 

ویژگی‌های اجزای معماری آن ازجمله اتاق‌ها، حجره‌ها، شاه‌نشین، حمام، اصطبل، حیاط و هنر به‌کار رفته که بر روی پنجره‌ها ارسی‌ها و تزئین آنها با شیشه رنگی در نوع خود بی‌نظیر است.

 

عمارت منوچهرخان کلبادی واقع در محله آب انبار نو واقع شده که سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره قاجاری برگرفته شده و همچنین بنای تاریخی حمام وزیری نیز در محوطه این خانه زیبا قرار دارد.

امامزاده عباس در حاشیه شمالی ورودی شرقی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری و گنبد هرمی شکلش یکی از بناهای معروف مازندران به شمار می‌رود.

 

از دیگر جاذبه‌های شهرستان می‌توان به تالاب الندان و منطقه نمونه گردشگری دوسله در جاده کیاسر، پارک حاشیه رودخانه تجن، دریاچه طبیعی چورت، چشمه گرگین‌آباد در دودانگه، آب‌بندان سیدمحله در جاده فرح‌آباد، دشت شگفت‌انگیز فریم صحرا در دودانگه، شاه دژ، محوطه تاریخی شاه‌نشین در دودانگه، امام‌زاده صالح ، امام‌زاده عیسی بن کاظم و مجموعه طبیعی ـ تاریخی ماهفروز محله واقع در جاده فرح آباد  و پارک ملل واقع در حاشیه رودخانه تجن اشاره کرد.

 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ساری به‌عنوان مرکز مازندران یکی از شهرهای قدیمی استان بوده و دارای ظرفیت‌های متعدد گردشگری طبیعی، تاریخی و زیارتی و برخوردار از مناطق ساحلی، جنگلی و دریایی است.

 

مهران حسنی با بیان اینکه همه این ظرفیت‌ها می‌تواند ساری را در جذب گردشگر موفق کند، گفت: علاوه بر چشمه نادری با عنوان «سورت» در شهر ساری وجود دارد که دارای خواص درمانی است و آب به دو نوع شور و ترش است که قدمت آن به سالیان سال برمی‌گردد.

 

وی ادامه داد: چشمه سورت دارای حوضچه‌های متعددی است که زیبایی بصری خاصی را به وجود آورده و جدا از خواص درمانی به دلیل این منظره زیبا دارای زیبایی خیره‌کننده‌ای است.

 

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: منطقه نمونه گردشگری شهید زارع به‌صورت جنگلی در ساری داریم که این منطقه دارای کمپینگ، امکانات تفریحی بود و مسافران می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

 

حسنی بیان کرد: ساحل فرح‌آباد ساری از جمله جاذبه‌های این شهر است که گردشگران می‌توانند علاوه بر استفاده از دریا و ساحل از امکانات مجموعه‌های تفریحی و رفاهی برخوردار شوند.

 

وی تصریح کرد: نزدیک ساحل مجموعه تاریخی فرح‌آباد شامل مسجد، کاخ جهان‌نما و پل است که در کنار این جاذبه طبیعی جاذبه تاریخی می‌تواند مکمل آن باشد.

 

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: از جمله جاذبه‌های تاریخی دیگر شهرستان ساری در منطقه دودانگه برج رسکت است که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می‌رسد که برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی می‌تواند جذاب باشد.

 

حسنی ادامه داد: سد سلیمان‌تنگه نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی است که دارای امکانات تفریحی، رفاهی و اقامتی است و گردشگران می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

 

وی اضافه کرد: شهرستان ساری دارای موزه هنرهای سنتی، صنایع دستی و مردم‌شناسی با عنوان خانه کلبادی که در منطقه چهارراه برق مرکز شهر واقع است که علاقه‌مندان می‌توانند از این جاذبه نیز استفاده کنند.

 

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه ساری دارای مراکز اقامتی متعددی است، گفت: این شهرستان دارای پنج هتل اسرم، سالاردره، نوید، نارنج و رز است و در کنار آن هتل آپارتمان سارویه و چندین مهمان‌پذیر از جمله تجن و ولی‌عصر داریم که مراکز اقامتی خوبی در این شهرستان وجود دارد.

 

حسنی افزود: در کنار آن مراکز اقامتی بسیاری در ساحل فرح‌آباد است که بیشتر آن متعلق به دولت هستند ولی تعدادی از آنها دارای پروانه از میراث فرهنگی هستند و خدمات عمومی به گردشگران ارائه می‌دهند و مسافران می‌توانند از امکانات اقامتی آنها در کنار ساحل استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ساری به‌صورت استانی در اداره‌کل گردشگری واقع است که دبیرخانه ستاد استانی است، افزود: فعالیت آن از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه است که نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد در این دبیرخانه مستقر می‌شوند و جهت پاسخگویی به مشکلات و برنامه‌ریزی قبل از نوروز بر اجرای آن مدیریت می‌کنند.

 

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه شماره تلفن‌های دبیرخانه ۴- ۳۳۲۵۶۳۲۳ است، اظهار کرد: در کنار آن ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ساری به‌صورت مستقل همانند ساری شهرهای استان در فرمانداری دایر و ستاد دیگری در شهرداری ساری برای ارائه خدمات به گردشگران دایر است.

 

وی در پایان گفت: گردشگران هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایات خود را در هر زمینه‌ای از طریق سامانه ملی اطلاع‌رسانی با شماره ۰۹۶۲۹ اطلاع دهند./فارس

 

 

 

 

1 نظر
  1. هم وطن می گوید

    همین طور کپی برداری می کنید. اصلا به شعور مخاطب احترام نمی زارید.
    چشمه آب معدنی سورت در مسیر جاده ساری ـ سمنان در روستای سورت از بخش چهاردانگه واقع شده که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

    این روستای سورت که می گید آدرسش کجاست؟؟؟؟ من اصلا به عنوان یک گردشگر می خوام بیام. روستای سورت دهیارش کیه؟؟؟
    چرا از روستایی که وجود حخارجی الان نداره حرف می زنید؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.