پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمتر ازسه درصد آثارتاریخی ثبت شده مازندران دراختیار میراث فرهنگی است

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که مالکیت کمتر از سه درصد آثار تاریخی ثبت شده استان در اختیار این اداره کل است .

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه : مهدی ایزدی ، آمار آثار ثبت شده استان را ۶۷۰ اثر اعلام کرد و افزود که از این تعداد تنها مالکیت ۲۰ اثر در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد .
وی گفت که مالکان بقیه آثار تاریخی ثبت شده مازندران بخش خصوصی و یا ادارات دولتی هستند .

معاون میراث فرهنگی مازندران بیشتر بناهای ثبت شده استان را خانه ، امامزاده ، مسجد و قلعه دانست و افزود : مرمت و صیانت از این آثار تاریخی برعهده این اداره کل است .

ایزدی پشتوانه حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده را قوانین جزایی و حقوقی کشور دانست و هشدار داد : هرگونه اقدامی که منجر به خسارت به این گونه آثار شود ، علاوه برجبران خسارت، مستوجب مجازات کیفری برای تخریب کننده است.

برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده ، تخریب آثار تاریخی جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود .

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت که این اداره کل قصد خرید و مالکیت آثار تاریخی ثبت شده ای را که در اختیار بخش خصوصی و ادارات دولتی است ، ندارد و وارد آمدن هرگونه خسارت به این بناها را از راه قانونی پیگیری خواهد کرد .

وی افزود : این اداره کل در عین حال نیمی از هزینه مرمت و ترمیم آثار تاریخی ثبت شده در اختیار بخش خصوصی را پرداخت می کند .

ایزدی از ارسال پرونده ۲۵ اثر تاریخی مازندران برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت که روند ثبت این آثار تا پایان امسال انجام خواهد شد ./ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.