پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لطفاً به «باداب سورت» سفر نکنید!

«باداب سورت» جاذبه‌ای طبیعی در مازندران است که به دلیل حضور بی‌رویه گردشگران رو به نابودی است.

1
 
 
پایگاه خبری چهاردانگه: در سالهای اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.
 
در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.
 
در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم. 
 
 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید
 
استان سرسبز و زیبای مازندران در شمال ایران و در جنوب دریای خزر، رتبه اول گردشگری را در کشورمان دارد.  وجود جنگل‌ها، دشت، کوه و از همه مهمتر دریای خزر از عوامل اصلی سفر‌های متعدد به این استان است. 
 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید
 

باستان‌شناسی‌های صورت گرفته در گوهر تپه، پیشینه تمدن شهری در مازندران را بیش از ۶ هزار سال برآورد کرده که گواهی از تاریخ و فرهنگ غنی این استان است. 

 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید
 
در میان جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار این استان، «باداب سورت» در روستای ارست (اروست) بخش چهاردانگه شهرستان ساری از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. 
 
«باداب سورت» چشمه‌ای است که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد. وجه تمایز این چشمه با دیگر چشمه‌های کشورمان رنگین بودن آن است. 
 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید

در سال ۸۷، چشمه‌های فوق، پس از دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی کشورمان در فهرست آثار ملی قرار گرفت. چشمه‌های سورت همچنین، دومین چشمه آب شور جهان به شما می‌روند. 

 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید
 
چشمه‌های سورت، سه چشمه با آب‌های متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه است. یکی از چشمه‌ها، بسیار شور است و به همین دلیل در زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانوری نیز در آن زندگی نمی‌کند و از این رو برای آب درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متأسفانه به دلیل حضور تعداد زیادی از گردشگران و عدم وجود هر گونه حصار، نگهبان و یا علایم راهنمایی و هشدار دهنده، این چشمه‌ها به شدت آسیب دیده و به محلی برای انباشت زباله مبدل شده بودند. 

 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید
از این روز در مرداد ماه سال ۹۴، حریم و ضوابط حفاظتی برای آن تعیین شد و اواخر اسفند ماه ۹۳ نیز اداره منابع طبیعی استان مازندران، این چشمه‌ها را در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گذاشت.

برای کسب اطلاعات در خصوص این طرح و اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت این چشمه‌ها تلاش کردیم تا با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران ارتباط برقرار کرده و از وضعیت فعلی «باداب سورت» مطلع شویم که متأسفانه مسئولان این سازمان پاسخگو نبودند. 

 
 
لطفاً به باداب سورت سفر نکنید
 
لازم به ذکر است چشمه‌های «پاموک کاله» در ترکیه که مشابه این چشمه‌ها هستند به شدت تحت مراقبت بوده و گردشگران از فاصله ۲۰۰ متری امکان مشاهده آن‌ها را دارند.
 
به نظر می‌رسد با توجه به عدم توجه کافی مسئولان مربوطه، علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی باید این بار با سفر نکردن به این منطقه به طور خودجوش برای احیای دوباره «باداب سورت» تلاش کنند. /باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش از زهرا علی‌اکبرلو

1 نظر
  1. کمال احمدی می گوید

    لطفاً از این حرفا نزنید. در حال حاضر بخشی از گردش مالی روستاهای اطراف (از قبیل فروش مواد لبنی و پذیرایی از مهمانان و اجاره منزل و ……) بوسیله گردشگران باداب سورت تامین می شود.شاید این مسئولین هیج وقت نخان از خواب بیدار بشن .یعنی ما باید منتظر بمانیم تا اگه اونا حال داشتن و از خاب بیدار شدن و شاید دلشون سوخت و کاری کردن انوقت اجازه بدیم که گردشگران بیان و بازدید کنند. در حال حاضر بهترین راه حل اینه که مدیریت به دست شوراها و دهیارا بیفته و به صورت دوره ای از چشمه ها محافظت کنند.درامدشم از خود گردشگران تامین بشه. مسئولین از کارشناس بودن نمیومدن ۲۰۰ میلیون هزینه نمی کردن واسه فنس کشی که در حال حاضر به درد هیچی نمی خوره.میراث فرهنگی به جای این همه هزینه بی خود باید ۵ میلیون هزینه می کرد ۳ نفرو می فرستاد ترکیه تا ببینن اونا برای محافظت و درامد زایی از این چشمه ها چیکار کردن بعد میومدین همنو اینجا اجرا می کردین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.