پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساخت بیمارستان هزار تختخوابی ماهفروجک و راه اندازی مرکز سرطان رویان شمال کشور در ساری

با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری به عنوان قطب دانشگاه های شمال کشور که شامل دانشگاه های گیلان, گلستان , سمنان, بابل و مازندران معرفی شده است نیاز است که هم به لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری در حوزه بهداشت و درمان تحول در این راستا ایجاد شود…

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه، دکتر جمال باقری یکی از معدود پزشکان موفق شهر ساری است که هم در عرصه تخصصی خود یعنی پزشکی و هم در عرصه مدیریت شهری توانسته است با توجه به اخلاق نیک و دانش بالایی که دارد در پیشبرد اهداف کلان شهر ساری موفقیت های بزرگی بدست آورد.در ادامه گفتگوی ما با این عضو کوشای شهر ساری را بخوانید:

 

لطفا خودتان را با ذکر سوابق اجرایی و تحصیلی معرفی نمایید.

من «جمال باقری» هستم. متولد ۱۳۴۸ در شهرستان ساری . در سال ۱۳۷۴ در رشته پزشکی فارغ التحصیل شدم. کارمند دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان یکی از مشاورین رئیس دانشگاه هم هستم. از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ رئیس اداره بهزیستی ساری بودم. در سال ۸۵ در انتخابات شورای سوم شهر ساری ورود پیدا کردم و از آن هنگام تا حالا دو دوره است که عضو شورا هستم. در شورا فعلا به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست فعال هستم. در شورای قبلی هم رئیس کمیسیون فرهنگی بودم و در شورای فعلی هم یک سال به عنوان رئیس شورا خدمت کردم.در اوقات خارج از شورا در مطب خودم طبابت می کنم مدتی هم در دانشگاه ها تدریس می کردم.

 

 

هدف شما از شرکت در انتخابات شورای شهر چه بود؟ و فکر میکنید چه کمکی می توانستید به عنوان یک پزشک به توسعه شهر بکنید؟

من پیش از ورود به شورا در بهزیستی که یک نهاد اجتماعی است فعالیت داشتم که درجهت کاهش یا از بین بردن آسیب ها در امور مختلف آسیب های اجتماعی ورود پیدا می کرد.در واقع بهزیستی سبب ایجاد نگرش تازه ای در من شد که میشد از منظر دیگری هم به فعالیت های مغفول مانده مدیریت شهری پرداخت و آن را فعال کرد. شعار انتخاباتی من هم در دوره اول که شرکت کردم “شهر سالم / شهروند سالم” بود و در دوره دوم هم شاد بودن شهروندان محور شعار انتخاباتی بود با این مضمون “شهری آباد / شهروندی شاد”. در کل هدف این بود که وظیفه نهاد شهری فقط آسفالت و ساخت و ساز نیست و ما باید به بهداشت شهری و سلامت روانی جامعه هم توجه کنیم. خوشبختانه در حال حاضرهدف اعضای شورا و شهردار اینست که شهروندان در کنار وظایف شهروندی خود دارای حق و حقوق هم هستند و باید شادی و سرزندگی را به رفتارهای روزانه خود وارد کنند که ما هم باید کمکشان کنیم.

 

آیا سراهای تداوم شهرداری ساری نقشی در بهبود شرایط پزشکی و بهداشتی شهروندان  دارند؟

سراهای تداوم جزو کارهای مشترک کمیسیون فرهنگی شورا و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری است. اصل داستان هم ارتباط نزدیک بین مردم و مدیریت شهری از طریق این پایگاه هاست. از لحاظ پزشکی هم آموزش شهروندان در بحث خود مراقبتی گروه های سنی مختلف مد نظر است. در واقع سطح خدمات ما در سرای تداوم در حد اطلاع رسانی,مشاوره و آموزش است.به تازگی تفاهم نامه ای هم بین دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شهرداری ساری در مورد استفاده از ظرفیت سراهای تداوم برای اطلاع رسانی های بهداشتی یا موارد خاص منعقد شده است. خوشبختانه مردم با این سراها ارتباط خوبی برقرار کرده اند و استقبال خوبی تا به حال انجام شده است. اکثر فعالین در سرای تداوم هم اقشار جوان تحصیل کرده مخصوصا بانوان گرامی هستند. البته تا اینجای کار که زمان زیادی از فعالیت این اماکن نگذشته زیاد قابل ارزیابی دقیق نیست که بگوییم صد در صد موفق بوده است ولی روندی که در حال مشاهده است روند رو به رشد و قابل قبولی است. ناگفته نماند که یکی دیگر از اهداف مهم سراهای تداوم آگاهی بخشی مردم نسبت به حقوقشان و بالا بردن سطح مطالبات آنهاست.

 

یکی از مشکلات بزرگ شهروندان ساروی مربوط به نحوه خدمات دهی بیمارستان های دولتی اعم از فضای فیزیکی و خدمات پزشکی و پیرا پزشکی است. آیا شورای شهر در جهت رفع این معضلات اقداماتی در دست اقدام دارد؟

ممنونم از توجه شما به این نکته مهم. در ساری بیمارستان های فعلی  جوابگوی نیاز های پزشکی شهرستان نیست. یک نگاه اجمالی به وضعیت فیزیکی بیمارستان ها نشان می دهد که ساخت و ساز ها خیلی نا مرتب و شلخته هستند چون بنیان این بیمارستان ها مربوط به چندین دهه قبل است و بنا بر نیاز های روز هر گوشه ای را آمدند و به تدریج اضافه کردند که هیچ وقت استاندارد های یک بیمارستان را ندارند. ناگفته نماند که در سالیان گذشته پیش بینی یک بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی را کرده بودند ولی در عمل اتفاقی نیافتاده است. در حال حاضر هر چهار بیمارستان دولتی ساری یک شکل شده اند یعنی ابتدا یک بیمارستان کوچک ساخته شد و بعد ها آمدند و دور رو برش را پر از ساختمان های جدید کردند که قطعا جوابگوی آینده نیست.  البته هم مدیران شهری و هم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به این نکته اذعان دارند که باید تحول اساسی در حیطه بهداشت استان و ساری اتفاق بیافتند به همی خاطر ما هماهنگی هایی را انجام داده ایم بین شهردار ساری اعضای شورای شهر و دانشگاه علوم پزشکی که انشاالله به زودی یک بیمارستان هزار تختخوابی تحت عنوان “مگا هاسپیتال” یا “سوپر هاسپیتال”  برای آینده استان و منطقه شمال اجرایی شود. با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری به عنوان قطب دانشگاه های شمال کشور که شامل دانشگاه های گیلان, گلستان , سمنان, بابل و مازندران  معرفی شده است نیاز است که هم به لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری در حوزه بهداشت و درمان تحول در این راستا ایجاد شود. در هفته گذشته به همراه شهردار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازنداران از مراکز بهداشتی و درمانی سطح شهر بازدید به عمل آمد و قرار بر این شد که انشاالله این بیمارستان هزار تختخوابی در کنار بیمارستان سیصدو بیست تختخوابی ماهفروجک  ساری احداث شود. در همین حوزه توجه خاصی به بخش کلینیک های ویژه هم شده است خوشبختانه آقای عبوری اعتقاد راسخ به شهر سالم دارند و معتقدند که شهر سالم باید شهروندان سالم داشته باشد. در جنوب ساری و منطقه بلوار کشاورز قرار بر این شد که تا پایان سال جاری بیمارستان مهر تبدیل به مرکز دیالیز و کلیه مازندران شود و تجهیزات دیالیز و بخش های مرتبط  با کلیه و بیماران کلیوی درآنجا متمرکز شوند.در پارک قائم هم کلنیک ویژه تخصصی مشابه کلینیک طوبی با ابعاد بزرگتر و مطب های بیشتر و امکانات رفاهی مناسب تر تا یکی دو ماه آینده استارت خواهد خورد.

 

با این حساب مژدگانی شما به شهروندان ساروی به عنوان عضو پزشک شورای شهر دقیقا چه مواردی هستند؟

ساخت بیمارستان هزار تختخوابی ماهفروجک,ساخت کلنیک فوق تخصصی در پارک قائم, تبدیل بیمارستان سابق مهر به مرکز دیالیز و بیماری های کلیوی ,استقرار ایستگاه های سلامت یا “هلس کلاب” در سطح شهر با مشارکت شرکت “برکت تل” وابسته به بنیاد برکت که تفاهم نامه آن با شهرداری امضا شده است و نکته مهمی که برای شهر ساری در زمینه سلول های بنیادین در شرف وقوع است مذاکره با موسسه “رویان” در مورد راه اندازی مرکز پژوهش سرطان رویان در شمال کشور است که هفته گذشته پس از نشستی که با معاونان و مدیران مرکز داشتیم قرار بر این شد که هفته آینده تشریف بیاورند ساری تا کار را نهایی کنیم. / مازند شورا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.