یک شهر، یک پل
از بازنشستگی پل ورسک سالهاست که می گذرد اما همچنان پابرجاست و گویی جزیی از کوه شده است و بازدید از آن شوقی عجیب در انسان ایجاد می کند، چرا که هیبت ویژه ای دارد.
این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن میگذرند.
نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پلهای با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است.
روزنامه اطلاعات در تاریخ ۵ ارديبهشت سال ۱۳۱۵ به نقل از مهندس لاديسلاوس فون رابسويچ- مهندس سازنده این پل که مهندس ورسک نامیده می شد-نوشت: روزی كه اين مدل را برای احداث پل ورسك تهيه كردم، مهندسان ديگر با نظر حيرت به آن نگريسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار يكی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز كه اين پل احداث شده، همه، من و رفقايم را تشويق و تحسين میكنند و آن را در شمار بهترين پلهای دنیا و شاهکار مهندسی می دانند.
این مهندس اتریشی تبار از طرف دولت آلمان مامور شده بود به ایران بیاید تا يكی از سخت ترين پروژه های مهندسی دنيا را در سوادکوه به انجام برساند. او در ایران نیز به مهندس ورسک مشهور شد.
مهندس ورسک در اوقات فراغت بهويژه در فصل زمستان كه بهدليل رعايت ايمنی عمليات احداث پل تعطيل میشد، به كار مورد علاقهاش يعني نقاشی میپرداخت.
او در سال ۱۹۳۸ ايران را ترک و در كوران جنگ دوم جهانی، پروژه های بسياری را در آلمان، نروژ و مصر اجرا کرد.
او به حیوانات نیز علاقه داشت. آقای فتح الله اولادزاد عباس آبادی 90 ساله و ساکن ورسک می گوید: «او یک توله خرس زخمی را در اطراف کوه های خرو- نرو دیده بود، آن را گرفت، نگهداری و بزرگ کرد. یک مرتبه خرس به همسرش نیز حمله ور شد.»
بادرود . این پل تاریخی در زمان رضاخان ساخته شد . دست مریزاد به همه دستندرکاران ساخت این پل تاریخی . جالب اینه که در ساخت این پل ازارماتور استفاده نشده است .وکلیسا کوچکی هم ازان موقع که محل عبادت پرسنل خارجی بوده درکنار جاده فیروزکوه وجنب یک رستوران نرسیده به دواب وجود دارد
کاش رضاشاه این پل را در زمان مناسب منفجر میکرد تا متفقین نتوانند با استفاده از ان کمکهایشان را به شوروی برسانند. اگر این اتفاق میافتاد شاید دیگر پیروزیای برای متفقین رخ نمیداد تا چرچیل بتواند از پل پیروزی (که اتفاقا سازندهاش هم المانیها بودند) حرف بزند.