پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیمارستان ماهفروجک ساری خسته از وعده‌ها/ وقتی توپ از دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ترفند ماهرانه خارج شد

سوال ما از مسؤول ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران این است آیا بهتر نیست با سازمان مدیریت برنامه ریزی استان نشست‌های پُربار داشته باشید و از محل اعتبارات کرونایی، بودجه لازم را برای ساخت این بیمارستان دریافت کنید؟

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| چندی پیش این خبرگزاری گزارشی را مبنی بر اینکه “چک نوبخت برای ساخت بیمارستان ساری امضاء نشده برگشت خورد” رسانه‌ای کرد که با واکنش معاونت روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه این پروژه جزو اولویت‌های اعلامی وزارت بهداشت نبوده است رو به رو شد و این تناقض‌ها در حالی است که دکتر سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همزمان با بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در محل این بیمارستان در مصاحبه خود  که متن کامل آن در زیر ارائه می‌شود، گفته بود؛ بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی ماهفروجک بزرگترین بیمارستان استان مازندران محسوب می‌شود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۸ شروع شد و همچنان نیمه‌کاره است.

تاکنون برای اجرای این پروژه حدود ۹۹۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و در سال جاری نیز در قانون بودجه برای آن ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که با این روند اعتباری برای پایان این پروژه بیمارستانی حداقل حدود هفت سال دیگر زمان نیاز است.

اگرچه بودجه مورد نیاز این پروژه از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود، ولی طبق آخرین صورت وضعیت برای تکمیل آن براساس برآورد سال جاری حدود یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و با توجه به مسن و کوچک بودن بیمارستان‌های فعال استان مازندران، تکمیل این واحد درمانی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات درمانی و کمبود فضای درمانی را به خصوص در دوران کرونایی از دوش درمان‌گران و حوزه سلامت استان بردارد.

بیمارستان ماهفروجک در حاشیه جاده ترانزیتی و بین شهرستان‌های ساری و قائم‌شهر واقع است که در صورت تکمیل می‌تواند حدود یک‌میلیون نفر از جمعیت استان و مسافران را زیرپوشش قرار دهد و با توجه به گردشگرپذیر بودن استان مازندران، تسریع در ساخت این فضا درمانی یکی از نیازمندی‌های ضروری درمانی برای این خطه شمال کشور است.

 انتظار درمان‌گران ما از دولت تدبیر و امید در آخرین سال خدمت‌گزاری هشت ساله این است که اعتبار مورد نیاز را برای تکمیل این پروژه بیمارستانی تخصیص دهد و ما نیز تعهد می‌کنیم که این پروژه تا بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

سوال ما از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران این است اگر حوزه بهداشت و درمان برای شما با این صراحتی که صحبت کردید اهمیت دارد چرا این بیمارستان جز پروژه‌های اعلامی شما به مقامات بالادستی نبوده است و چرا از آن انتظاری که صحبت می‌کردید تلاشی برای آن انجام نشد؟

آقای دکتر موسوی به عنوان شخص اول حوزه بهداشت و درمان مازندران باید پاسخگوی ۳ میلیون نفر جمعیت استان مازندران باشید که با توجه به جمعیت بالای استان و فرسودگی و مسن بودن بیمارستان‌های مازندران به ویژه شهرستان ساری، عدم پیگیری نسبت به ساخت چنین پروژه‌های مهمی در استان چه معنایی می‌دهد؟ اگر این پروژه جزو پروژه‌های اعلامی شما نبوده است چرا بر سر پروژه حاضر شدید و براحتی توانستید قول تکمیل آن را تا بهار سال آینده بدهید؟!

آقای دکتر موسوی در این برهه از زمان که سایر استان‌ها از هر دری وارد می‌شوند تا بتوانند قدم مثبتی برای استان خود بردارند و پروژه‌های کلان را در استان‌های خود مورد بهره‌برداری قرار دهند، سهل‌انگاری حوزه بهداشت و درمان مازندران به چه دلیل است؟

دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ترفند ماهرانه توپ را از زمین خود خارج کرد و مسؤولیت این پروژه را از روی دوش خود برداشت در حالی که می توانست بسیار محکم‌تر برای تخصص اعتبار پروژه چنین مهمی در استان گام بردارد.

آیا مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نمی‌دانند که در این روزهای سخت و نفس‌گیر روز به روز بر تعداد بیماران افزوده می‌شود و حتی گاهی شنیده می‌شود تخت خالی برای بستری کردن بیماران وجود ندارد!؟ چطور می‌تواند به‌راحتی بپذیرد شهرستان ساری دارای بیمارستاهای فرسوده و مسن است اما برای ساخت چنین بیمارستانی که نفع زیادی را برای حوزه بهداشت و درمان خواهد داشت در حد یک مصاحبه بسنده کرده است.

آقای مسؤول زمانی‌که پست ریاست را قبول می‌کنید باید تلاش‌های شما دوچندان باشد و عزم خود را برای کارها و پروژه‌های سخت در سطح استان جزم کنید.

آیا بهتر نیست مسؤولان استانی مربوطه به جای اینکه پشت میزهای خود بنشینند و سفارشی‌ها را جامه عمل بپوشانند برای مردم استان خود گام‌های مثبتی بردارند تا ثمره آن برای استان باشد و شاهد مازندران رو به پیشرفت باشیم.

سوال ما از مسؤول ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران این است آیا بهتر نیست با سازمان مدیریت برنامه ریزی استان نشست‌های پُربار داشته باشید و از محل اعتبارات کرونایی، بودجه لازم را برای ساخت این بیمارستان دریافت کنید؟ در این شرایط سخت که هم مردم استان و هم درمان‌گران با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می‌کنند، دست دست کردن شما آقای مسؤول دانشگاه اصلا به صلاح مردم استان مازندران نیست.

آقایان مسؤول اگر قولی به مردم استان می‌دهید و با وعده و وعید بر سر پروژه‌ها حاضر می‌شوید باید قول‌های خود را عملی کنید و اگر در توان‌تان نیست از انجام مصاحبه و وعده‌های بی‌سرانجام خودداری کنید چراکه مردم به اندازه کافی دلخوش وعده وعیدهای بی‌ثمر مسؤولان هستند.

آقای نماینده مجلس، استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران آیا ۱۱ سال برای ساخت پروژه چنین مهمی در استان برای شما زمان کمی است که سهم استان مازندران را در بودجه نمی‌گیرید؟!

مطالبات ۲۵ میلیاردی

به همین منظور خبرنگار فارس مصاحبه‌ای را با مسعود فرجام سرپرست شرکت لقمان کار که در پروژه بیمارستان ماهفروجک ساری مشغول به کار است ترتیب داده است.

وی در این زمینه گفت: زمانیکه رئیس برنامه و بودجه کشور از این بیمارستان بازدید داشتند گفتیم ۲۵ میلیارد تومان مطالبات داریم که مقداری از این مطالبات را پرداخت کنید تا با قوت بیشتری ادامه کار دهیم.

فرجام افزود: با توجه به اینکه نه تنها مطالبات ما را پرداخت نکردند بلکه ما با این شرایط برای اینکه بتوانیم سرعت عمل بیشتری برای ساخت این بیمارستان داشته باشیم تعداد نیروهای مشغول به کار در این بیمارستان را به ۱۲۰ نفر افزایش دادیم.

ساخت بیمارستان ماهفروجک تا ۶ ماه دیگر و در صورت تامین اعتبار

سرپرست شرکت لقمان کار خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدی که در روزهای اخیر از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت گرفت به آنها گفتیم بخشی از مطالبات ما را پرداخت کنید تا این پروژه را به اتمام برسانیم و با سرعت عمل بیشتری ادامه کار دهیم  اما هیچگونه منابع مالی تاکنون به ما تزریق نشد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال برای اتمام کاری باید زمان‌بندی صورت گیرد و منابع مالی را در چند مرحله تزریق کنند تا پیشرفت فیزیکی افزایش پیدا کند اما برای ساخت این بیمارستان تاکنون هیچگونه منابع مالی که از آن ۱۲۰ میلیارد تومانی که قول دادند پرداخت نشد.

فرجام با بیان اینکه اگر برای این بیمارستان اعتبار تامین شود هیچگونه مشکل از لحاظ انجام کار نداریم، گفت: اگر منابع مالی که قول دادند تامین اعتبار شود به مدت 6 ماه دیگر این پروژه تکمیل خواهد شد.

مسؤولان سراغی از ساخت بیمارستان نمی‌گیرند

وی با اشاره به اینکه  چندین نشست با استاندار مازندران، فرماندار ساری داشتیم اما هیچ نتیجه‌ای برای پیشرفت کار به دنبال نداشت، افزود: فرماندار چندبار از این پروژه بازدید داشت اما پس از بازدید معاون رئیس جمهور و زمانیکه پولی اختصاص پیدا نکرد دیگر سراغی از این پروژه نگرفتند و هیچ بازدیدی هم از سوی هیچ مسؤولی نداشتیم.

فرجام اظهار کرد: آیین نامه‌های ساخت این پروژه در این ۱۰ سال تغییر کرده است و ساخت بیمارستان که ۱۵ سال پیش طراحی شد با گذشت زمان به دلیل عدم به بهره برداری رساندن آن هر دفعه تغییرات جدیدی در این بیمارستان اعمال می‌شود و دستورالعمل جدید ارائه می شود همه اینها سبب هزینه‌های چندبرابری برای ما می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.