پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۳۶ واحد صنعتی امسال در مازندران افتتاح شد

0

 حسینعلی قوانلو روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران در ساری افزود: برای اجرای این پروژه های تولیدی و صنعتی حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی میزان اشتغال این پروژه ها را حدود ۲ هزار نفر بیان کرده است.
قوانلو خاطرنشان کرد : با طرح های تولیدی و صنعتی در دست اجرا در مازندران میزان سرمایه گذاری واحدهای تولیدی و صنعتی قابل افتتاح تا پایان سال به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال می رسد.
وی اضافه کرد : در سال جاری  ۹۵ پروژه صنعتی راکد در سطح استان مازندران با همکاری دستگاههای اجرایی و مساعدت مدیریت ارشد استان به مدار تولید برگشت.
مدیرکل صمت مازندران گفت: در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعتی در این استان به بهره برداری رسید.
قوانلو کاهش زمان صدور پروانه بهره برداری و جواز تاسیس را  در استان به ترتیب ۴ روزه اعلام کرد و افزود : تا پایان سال جاری این زمان به یک روز در مازندران می رسد که پیش از این زمان صدور پروانه بهره برداری و جواز تاسیس حدود  ۹ و ۲۳ روز بود.
کاهش شاخص صادرات مازندران 
دبیر شورای توسعه صادرات مازندران گفت : در حال حاضر در سطح کشور ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ما از محل صادرات تامین می شود و این در حالیست که این امر در مازندران کمتر از ۴ درصد است.
قوانلو افزود : استان مازندران برای رساندن میزان تولید ناخالص داخلی استان به ۱۰ درصد از محل صادرات غیر نفتی باید سالانه میزان صادرات خود را به طور میانگین به ۱.۳ میلیارد دلار برساند.
وی میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته را از محل صادرات حدود ۲۹ تا ۴۰ درصد اعلام کرده است.
عراق هدف اول صادراتی مازندران 

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان مازندران گفت : در سال گذشته حدود ۳۷۵ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرکات این خطه شمال کشور به خارج صادر شده است که با احتساب صادرات کالاهای مازنی که از سایر گمرکات کشور صادر شده ارزش آن بیشتر است.
عبدالله مهاجر در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران در ساری افزود: در سال جاری ( هشت ماهه)  حدود ۱۵۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی از مازندران به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به سال قبل از لحاظ ارزشی حدود ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: این در حالیست که از لحاظ وزنی با احتساب سیمان حدود ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی مازندران رشد داشته و با کسر سیمان صرفا یک درصد از لحاظ وزنی صادرات ما در هشت ماهه سال جاری کاهش نشان می دهد.
رییس اتاق بازرگانی مازندران دلیل کاهش ارزش صادرات غیر نفتی استان را در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از تعدیل شدن قیمت کالاهای صادراتی بیان کرده است.
مهاجر افزود: در سال جاری تعرفه تجاری کشورهای هدف صادراتی ما افزایش یافته و ما در داخل کشور برای توجیه اقتصادی صادرات غیر نفتی قیمت کالاهای ایرانی را تا حدودی تعدیل کردیم و این کار در مجموع ارزش کالاهای صادراتی را از لحاظ ارزی کاهش داده است.
وی در مورد  برنامه صادرات سه میلیارد دلاری مازندران تا پایان برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد : برای تحقق این امر از سوی بخش خصوصی باید مدیریت صادراتی از صفر تا ۱۰۰ در اختیار ما قرار گیرد و پس از آن از ما این برنامه مطالبه شود.
مهاجر بدون اشاره به اختیاراتی که دولت باید به بخش خصوصی واگذار کند از عدم واگذاری این اختیارات نیز انتقاد کرد و گفت: اگر براساس اصل سیاست های اصل ۴۴ اختیارات دولتی حوزه صادراتی به بخش خصوصی واگذار شود، قدرت مانور این بخش برای جهش صادراتی افزایش خواهد یافت.
به گفته وی در حال حاضر عراق و افغانستان هدف اول صادراتی استان مازندران است.
وی با اشاره به ظرفیت صادرات مازندران درحوزه کشاورزی،عدم صدور گواهینامه قرنطینه و بالا بودن تعرفه گمرکی را از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی استان به خارج بیان کرد و اظهارداشت : در شرایط فعلی به دلیل بروز این مشکل بخشی از صادرکنندگان ترجیح می دهند که بارشان را به صورت ریالی در اختیار دلالان قرار بدهند و این روند صادراتی هیچ گونه ارزی را نصیب کشور نخواهد کرد.
رییس اتاق بازرگانی مازندران خواهان رفع موانع صادراتی از جمله زیرساختی از سوی دولتمردان شد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.