پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۰۴ کودک بی‌سرپرست مازندرانی امسال فرزندخوانده شدند

0

علی رجبی روز دوشنبه در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که با حضور معاون وزیر دادگستری در ساری برگزار شد، افزود : خانواده های پذیرنده  این کودکان را یا از مراکز بهزیستی تحویل گرفتند و یا این که کودک را پیدا کرده و بعد از طی مراحل قانونی و دریافت حکم از دادگاه ، موفق به دریافت شناسنامه برایش شده اند.

وی آمار صدور شناسنامه برای کودکان فرزند خوانده در استان طی سال گذشته را هم ۲۰۳ فقره اعلام کرد.

این مسئول از فرزندان غیرقانونی اتباع خارجی ، کودکان مهاجر بدون شناسنامه ، کودکان حاصل روابط نامشروع ، کودکان کار فاقد سرپرست مجاز ، کودکان فاقد سرپرست مناطق آسیب پذیر و کودکان فروخته شده به عنوان کودکان بی هویت در تقسیم بندی ثبت احوال یاد کرد و گفت : از سال گذشته تاکنون با درخواست مادر و حکم دادگاه برای ۹ کودک که پدرشان نامشخص بود،  شناسنامه صادر شد.

که با اعلام این که ۲ فقره از شناسنامه صادر شده برای این کودکان در سال جاری بود ، افزود: به دلیل قبح مساله و نامشخص بودن پدر این نوع کودکان، مادران آنها از گرفتن شناسنامه برای فرزندان خود سرباز می زنند.

شناسایی ۳۷۰ کودک فاقد شناسنامه 

مدیرکل ثبت احوال مازندران همچنین از شناسایی ۳۷۰ کودک فاقد شناسنامه در استان خبر داد و گفت که بیشتر این کودکان غیربومی هستند.

وی با اعلام این که در کشور و همچنین مازندران آمار دقیقی در باره کودکان فاقد شناسنامه وجود ندارد ، از مناطق حاشیه نشین به عنوان یکی از نقاط وجود کودکان بی شناسنامه نام برد و افزود : مثلا در منطقه نوبنیاد ساری که ۳۷ کودک فاقد شناسنامه شناسایی شدند.

رجبی گفت : ثبت احوال با حضور در مناطق آسیب پذیر مازندران به دنبال شناسایی کودکان فاقد هویت است چرا که بلاتکلیف ماندن کودکان فاقد هویت می تواند باعث تداوم این چرخه در کشور شود یعنی این که این کودکان پس از ازدواج فرزندانی متولد می کنند که آنها هم بالتبع بدون شناسنامه خواهند بود.  

مدیرکل ثبت احوال مازندران فقر هویتی را بدترین نوع فقر توصیف کرد و گفت : تا زمانی که فرد بدون هویت و شناسنامه باشد از خدمات و امکانات موجود در جامعه محروم می ماند.

کنفرانس حقوق کودک امروز با حضور معاون وزیر دادگستری در ساری برگزار شد که کودکان بی هویت یکی از موضوعات این کنفرانس بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.