پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گياه خار مريم (کنگر) براي مسمومیت کبدی و ترمیم عضله کبد مفيد است

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: از برگ و ریشه گياه خار مريم در رفع سر دردهای یکطرفه، رفع خستگی ناشی از کار زیاد، رفع کهیر و از دانه گیاه در رفع مسمومیت کبدی و ترمیم عضله کبد استفاده می شود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از ایسنا، محمد اکبرزاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ، در خصوص خواص و فوائد گياه خار مريم- مـارتیغان- به نام مازندرانی کنگر گفت: خار مريم گیاهی است دوساله، دارای برگهای بزرگ و دارای لکه های سفید، که این گیاه در حاشیه جاده ها و مزارع در نواحی مختلف استان به صورت خودرو وجود دارد و روش تکثیر این گیاه از طریق بذر است.

 

7610t
وي ادامه داد: برگ، ریشه و دانه  گياه خار مريم قسمت مورد استفاده اين گياه است.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بيان اينكه از برگهای سبز گياه خار مريم  به صورت خام و تهیه سالاد و در مراحل اولیه رشد استفاده می شود گفت: از ریشه و ساقه هوایی آن در تهیه مربا بک و از دانه خار مريم به صورت جوشانده استفاده مي شود.

 

اکبرزاده گفت: عمده ترکیبات این گیاه شامل سلینم، گلیسین، نیاسین، تیرامین، و سیلی مارین می باشد.

 

وي به خواص درمانی گياه خار مريم اشاره كرد و اظهار داشت: از برگ و ریشه گياه خار مريم در رفع سر دردهای یکطرفه، رفع خستگی ناشی از کار زیاد، رفع کهیر و از دانه گیاه در رفع مسمومیت کبدی و ترمیم عضله کبد استفاده می شود.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: گياه خار مريم ضد سرطان، کاهنده چربی خون و کلسترول خون، ضد ویروس، ضد افسردگی، ضد ورم و محافظ کبد است.

 

اکبرزاده اظهار داشت:گیاه خار مريم هیچگونه سمیتی ندارد و می تواند به صورت مداوم مصرف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.