پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گندمکاران مازندرانی یک‌پنجم میانگین جهانی با بیماری قارچی مبارزه شیمیایی می‌کنند

0

عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: مشکل اساسی در استفاده از سموم  بی توجهی در استفاده از نوع سم ، مقدار سم ، دز سم ، زمان سمپاشی ، سم کم خطر یا پر خطر و  عدم توجه به رعایت دوره کارنس محصول است. 

وی توضیح داد: تحقیقات عملی در کشت گندم در پنج مزرعه الگویی یک هکتاری مازندران نشان داده است که اختلاف عملکرد تولید در زمین هایی که بدون سمپاشی علیه بیماری قارچی ، یک مرحله ، ۲ مرحله ، سه مرحله ، چهار مرحله و پنج مرحله سمپاشی صورت گرفته است ،تا ۲ تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: البته همه موارد استاندارد در مصوف سم از جمله مقدار ، نوع سم و زمان سمپاشی به درستی رعایت شده است.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سالانه حدود ۶۰هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم با عملکرد حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که از  سه دهه گذشته مصرف کود و سموم کشاورزی در مازندران کاهش محسوسی  یافته است ،اما باید بپذیریم همچنان  موارد استاندارد  ذکر شده در استفاده از سموم کشاورزی رعایت نمی شود ، ادامه داد: تا دهه ۷۰ مصرف سموم کشاورزی تا  ۱۲میلیون کیلو در استان به ثبت رسیده است.

شهیدی فر ادامه داد: از ابتدای دهه ۸۰ با شکل گیری کمیته پایش ، مبارزه بیولوژیکی و کاهش مصرف کود و سم در وزارت جهاد کشاورزی  پس از سه دهه اکنون به ۴میلیون کیلو در استان رسیده است که البته این مقدار نیز باید کاهش بیابد.

این مسئول کشاورزی مازندران حفاظت از خاک برای کشاورزی آینده را ماموریت همه مسئولان و تولید کنندگان دانست و گفت: امروزه فرسایش آبی و توده ای در زمین های کشاورزی استان بالا است.

شهیدی فر بکارگیری انواع ماشین آلات مناسب کشاورزی را در جلوگیری از فرسایش و تخریب ساختمان خاک موثر و کارآمد توصیف کرد و تصریح کرد: خارج شدن تراکتور سنگین وزن در شخم و شیار در شالیکاری ،استفاده از کمباین های مخصوص درو شالی ، ممنوع شدن شخم برگردان با گاو آهن چند تیغه  در کشاورزی استان مورد توجه قرار گرفته است.

تولید برنج به عنوان گل سر سبد محصولات کشاورزی مازندران است که سالانه به طور متوسط ۲۱۵ تا ۲۲۵هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت شالی می رود که با تولید ۹۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰ هزار تن  برنج سفید ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

وی با بیان این که در حال حاضر کشاورزی حفاظتی با عملیات خاک ورزی در شرق مازندران توسعه خوبی یافته است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که فرسایش خاک در کشاورزی شرق استان کم شده است.

وی آموزش و ترویج  در حفاظت از خاک را مهم توصیف کرد و گفت: مزارع الگویی و کشاورزان پیشرو مازندران با رعایت عملیات خاک ورزی علاوه بر حفظ خاک و مصرف بهینه نهاده های کشاورزی شاهد کاهش هزینه تولید و عملکرد بالا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: یقینا دستاوردهای دانشگاهی و تحقیقاتی کشاورزی باید بین کشاورزان استان گسترش بیابد چراکه می توانند نتایج آن را در تولید محصول و افزایش درآمد لمس کنند.

شهیدی فر دربخش دیگری با اشاره به تغییر کاربری های غیر مجاز زمین های کشاورزی مازندران که آسیب جدی بر خاک کشاورزی زده است، گفت: وجود آب های  آلوده ناشی از تولیدات صنعتی و  فاضلاب شهری نیز کشاورزی استان را دچار مشکل کرده است.

وی تاکید کرد که جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر تولید درکنار کشاورزان آماده دریافت مقولات علمی و دانشگاهی است و توقع نیز بر این است که همه  مسایل و مشکلات به صورت دقیق و شفاف از وضعیت آب و خاک کشاورزی استان مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

رئیس جهادکشاورزی مازندران گفت : با توجه به اهمیت کشاورزی استان در امنیت غذایی کشور هرگونه اظهار نظر در بخش تولیدات کشاورزی به لحاظ سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر اظهارات کارشناسی نباشد ، در واقع  چوب حراج  روی محصول کشاورزی استان می خورد.

وی گفت: صد البته باید همه مسایل ، شرایط و الزامات را در کشت کار کشاورزی رعایت کنیم تا به نتیجه برسیم ، نباید از استاندارد ها  خارج شویم ، محیط را آلوده کنیم و باید  غذای سالم را تولید کنیم و باور ما این است که کشاورزی استان به این  سمت و سو در حال حرکت است.

تولیدات محصولات کشاورزی باید عاری از سموم باقی مانده باشد و مشکل با رعایت دوره کارنس قابل حل است.

شهیدی فر تصریح کرد: کشاورزان مازندران باید در زمینه مصرف کود و سموم بیشتر آشنا شوند.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن در ۷۲ نوع محصولات کشاورزی نقش محوری در امنیت غذایی کشور دارد. 

برنج ، محصولات آبزی ، مرکبات ، کیوی ، گوشت مرغ و قرمز و فرآورده های لبنی از مهمترین محصولات کشاورزی مازندران است که رتبه نخست تا سوم کشور را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.